هواساز و کاربرد آن

به گزارش مجله گیتی رو، همانطور که می دانید تهویه هوا یک نیاز اساسی برای ساختمان به شمار می آید و این روزها با توجه به گرم شدن زمین بیش از پیش این نیاز احساس می شود. هر ساختمان با توجه به موقعیت مکانی و شرایط آب و هوایی که در آن قرار گرفته از سیستم های متفاوتی برای تهویه هوای خود استفاده می کند. همانطور که در نوشته های پیشین ما به آن اشاره شد، انواع سیستم تهویه به صورت انواع چیلر، داکت اسپیلت، سیستم هوشمند GHP، فن کویل، سیستم هوشمند VRF و … مورد استفاده قرار می گیرند. هواساز نیز یکی دیگر از انواع سیستم های سرمایشی، گرمایشی و تهویه مطبوع است که با کارایی فوق العاده خود هوایی باکیفیت به فضای مورد نیاز می فرستد.

هواساز و کاربرد آن

هواساز از جمله سیستم های تولید هوای مطبوع است که در مکان های مختلف تجاری، صنعتی و … نصب می شود. این دستگاه دمای محیط مورد نظر را در تمام فصول سال در حد مطلوب نگه می دارد و هوایی تازه به آن وارد می کند. در حال حاضر هواسازها از جمله بهترین سیستم های سرمایشی و گرمایشی در دنیا به شمار می آیند که در مکان هایی نظیر رستوران ها، بیمارستان ها، هتل ها، ادارات، فروشگاه های بزرگ و … قابل استفاده هستند. با نصب این دستگاه ها دیگر نیازی به استفاده از انواع رادیاتور، سیستم های گرمایش از کف و یا فن کویل نمی باشد. هواساز را می توان اتاقکی برای تامین سرمایش و گرمایش ساختمان در فصول مختلف سال و کنترل دما و رطوبت هوا دانست. دمپرهای ورودی و خروجی و فیلترهایی که در این دستگاه نصب شده اند هوایی تازه و مطبوع به ارمغان می آورند. دمپرهای ورودی و خروجی به منظور ایجاد هوای تازه از قابلیت تنظیم برخوردار هستند و با استفاده از آن ها می توان میزان هوای ورودی و خروجی را کنترل کرد. فیلترها نیز همانطور که از نامشان پیداست نقش موثری در جلوگیری از ورود گرد و غبار و ذرات معلق به هوا ایفا می نمایند. در تمام هواسازها فیلتر وجود دارد اما برای افزایش کیفیت هوا می توان فیلترهای کیسه ای، نمدی، کاغذی و یا رولی نیز به آن ها افزود. عملکرد سیستم هواساز بدین صورت است که گرمای مورد نیاز در فصول سرد به وسیله کویل گرمایی که به وسیله بخار آب و یا آب گرم کار می کند تامین می شود و در فصول گرم کویل هایی که از آب سرد یا گاز مبرد تغذیه می نمایند دمای محیط را تا حد مطلوب پایین می آورند.

اگر بخواهیم به معرفی اجزای هواساز بپردازیم می توانیم موارد زیر را نام ببریم:

بدنه هواساز

بدنه هواساز اتاقکی است که اجزای هواساز را پوشش می دهد. دیواره این بدنه به صورت دوجداره و از جنس فولاد گالوانیزه است که از داخل عایق کاری صوتی و حرارتی شده و به چهارچوب آلومینیومی متصل شده است.

هواکش یا فن

فن از جمله ضروری ترین بخش های هواساز است که به منظور جا به جایی هوا نصب می شود. با استفاده از فن هوا به صورت کاملاً یکنواخت در کانال ها توزیع می شود. نوع فن را با توجه به مدل هواساز می توان از انواع سانترفیوژ، فولی، محوری و … انتخاب نمود.

کویل های گرمایشی و سرمایشی

کویل های گرمایشی از آب داغ یا بخار و کویل های سرمایشی از آب یا یک ماده مبرد تغذیه می نمایند. این کویل ها به وسیله لوله به چیلر و یا بویلر متصل می شوند.

فیلتر تصفیه هوا

فیلترها از ورود ذرات معلق به هوای مطبوع ممانعت می نمایند و به نحوی هوا را تصفیه می نمایند. اگر ذرات گرد و غبار و یا ذرات معلق درشت باشند، فیلترهای فلزی و در لایه های بعدی، فیلترهایی که جنس آن ها بوروسیلیکات است و هپا و اولپا نام دارند استفاده می شود. قدرت جذب فیلتر هپا 3/. و قدرت جذب فیلتر اولپا 12/0میکرون است.

تجهیزات تنظیم رطوبت هوا

این تجهیزات که هم کار رطوبت زنی و هم رطوبت گیری را انجام می دهند وظیفه کنترل و تنظیم رطوبت هوای عبوری از هواساز را به عهده دارند. رطوبت زن ها می توانند رطوبت لازم برای هوای سیستم های گرمایشی و سرمایشی فراهم نمایند زیرا هوای خشک ممکن است منجر به ایجاد بیماری های تنفسی و خشکی پوست می شود.

تجهیزات کنترل الکتریکی و مکانیکی

در سیستم هواساز از تجهیزاتی مانند ترموستات برای تنظیم دما و کنترل نماینده های جریان هوا و رطوبت و … استفاده می شود.

لرزه گیر

در تمام دستگاه هایی که مدام در حال حرکت هستند و حرکتی دورانی دارند به منظور کاهش میزان سر و صدای تولید شده از لرزه گیر استفاده می شود. لرزه گیرها به منظور حذف صدای ناشی از لرزش های شدید دستگاه بر روی هواساز نصب می شوند.

نحوه عملکرد هواساز

از هواساز به منظور توزیع سریع هوا با میزان رطوبت و دمای مناسب در ساختمان های مسکونی، ادارات، مراکز تجاری، سوله های صنعتی، بیمارستان ها، سالن های کنفرانس، رستوران ها، سینماها و … استفاده می شود. هواساز هوای مورد نیاز خود را از بیرون ساختمان تامین می کند و پس از تنظیم رطوبت و دما هوای تازه و فیلتر شده را وارد ساختمان می کند.

استفاده از هواساز چه مزایایی دارد؟

با نصب این دستگاه ها دیگر نیازی به استفاده از انواع رادیاتور، سیستم های گرمایش از کف و یا فن کویل نمی باشد. هواساز را می توان اتاقکی برای تامین سرمایش و گرمایش ساختمان در فصول مختلف سال و کنترل دما و رطوبت هوا دانست. دمپرهای ورودی و خروجی و فیلترهایی که در این دستگاه نصب شده اند هوایی تازه و مطبوع به ارمغان می آورند. می توان میزان هوای ورودی و خروجی را کنترل کرد. فیلترها نیز همانطور که از نامشان پیداست نقش موثری در جلوگیری از ورود گرد و غبار و ذرات معلق به هوا ایفا می نمایند.

برای افزایش کیفیت هواساز چه باید کرد؟

بدین منظور می توان از فیلترهای کیسه ای، نمدی، کاغذی و یا رولی بهره برده و آن را به فیلتر هواساز افزود.

اجزای تشکیل دهنده هواساز کدام اند؟

بدنه هواساز، هواکش یا فن،کویل های گرمایشی و سرمایشی،فیلتر تصفیه هوا،تجهیزات تنظیم رطوبت هوا،تجهیزات کنترل الکتریکی و مکانیکی،لرزه گیر

کاربرد هواساز در چه مکان هایی است؟

ساختمان های مسکونی، ادارات، مراکز تجاری، سوله های صنعتی، بیمارستان ها، سالن های کنفرانس، رستوران ها، سینماها و ... استفاده می شود. هواساز هوای مورد نیاز خود را از بیرون ساختمان تامین می کند و پس از تنظیم رطوبت و دما هوای تازه و فیلتر شده را وارد ساختمان می کند.

منبع: ساختمانچی
انتشار: 30 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 938

به "هواساز و کاربرد آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هواساز و کاربرد آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید