فرو رفتن ناخن در گوشت پا

به گزارش مجله گیتی رو، فرو رفتن ناخن در گوشت در میان افراد سالمند شایع تر است چون ناخن این افراد به مرور زمان ضخیم تر می گردد. نوزادان و بچه ها هم دچار فرو رفتن ناخن در گوشت می شوند و علت آن هم بروز نافرمی هایی در یک یا چند انگشت پا است. در نوجوانان و بزرگسالان، بروز نوعی از فرو رفتن ناخن در گوشت که علت آن بد گرفتن ناخن، پوشیدن کفش های تنگ یا

فرو رفتن ناخن در گوشت پا

آیا ناخن پای شما هم تا به امروز در گوشت تان فرو رفته است؟ خیلیها خیال مینمایند که تنها علت فرو رفتن ناخن در گوشت پوشیدن کفش های بسیار تنگ است. شاید این موضوع تا حدی درست باشد ولی بسیارند خانم هایی که کفش های تنگ و نوک تیز میپوشند و هرگز فرو رفتن ناخن در گوشت را تجربه ننموده اند. جالب است بدانید که تقریبا 90 درصد افرادی که به این مشکل برمیخورند هرگز کفش تنگ نپوشیده اند...

زمانی که گوشه ای از ناخن وارد گوشت کناری میگردد، به اصطلاح میگویند ناخن در گوشت فرو رفته است. این مشکل اغلب در ناخن شست بروز میکند و موجب التهاب و حتی عفونت میگردد. هرگونه فشار روی این ناخن، دردناک است و با آن پا به سختی میتوان راه رفت. در صورتی که به این مشکل از همان ابتدای شروع دردها توجه نکنید، فرو رفتن ناخن در گوشت میتواند بدشکلی انگشت پا را به همراه داشته باشد. عوامل دخیل در فرو رفتن ناخن در گوشت بسیار زیاد و متعددند. عواملی نظیر عوامل ژنتیکی و ارثی، کفش های نامناسب و خیلی تنگ یا پاشنه بلند (پاشنه بیش از پنج سانتیمتر)، شیوه نادرست کوتاه کردن ناخن، مصرف بعضی داروها، آرتروز و غده یا برجستگی گوشتی زیر ناخن.

چه کسانی در خطرند؟

فرو رفتن ناخن در گوشت در میان افراد سالمند شایع تر است چون ناخن این افراد به مرور زمان ضخیم تر میگردد. نوزادان و بچه ها هم دچار فرو رفتن ناخن در گوشت میشوند و علت آن هم بروز نافرمیهایی در یک یا چند انگشت پا است. در نوجوانان و بزرگسالان، بروز نوعی از فرو رفتن ناخن در گوشت که علت آن بد گرفتن ناخن، پوشیدن کفش های تنگ یا به وجود آمدن غده ای زیر ناخن است هم بسیار به چشم میخورد. در صورتی که یکی از خویشاوندان شما به این مشکل مبتلا بوده، احتمال بروز آن در شما هم زیاد است! درد، قرمزی، التهاب و تورم که گاهی با عفونت و بیماری باد سرخ که نوعی بیماری حاد عفونی است، همراه است. گوشت اطراف ناخن هم سفت و سرخ میگردد.

راه درمان

در صورتی که ناخن چندان در گوشت فرو نرفته باشد، شما میتوانید طبق دستور زیر قسمتی از ناخن را که سبب بروز این ناراحتی شده، بگیرید: پس از یک حمام 15 دقیقه ای پای مورد نظر را درون آب ولرمی که در آن نمک دریایی و مقداری صابون آنتیباکتریال حل شده، قرار دهید. سپس آن را خشک نموده و با یک کائوچوی آغشته به روغن گیاهی ناخن مربوطه را لیز کنید. بعد با یک مشمع طبی انگشت پایتان را ببندید و هر پنج روز این کار را تکرار کنید تا آنکه ناخن کاملا از گوشت بیرون بیاید. وقتی ناخن بیرون آمد میتوانید آن را بگیرید. اما نباید فراموش کنید پس از گرفتن ناخن باید آن را با الکل ضدعفونی و پانسمان کنید. طی این مدت باید یا صندل بپوشید یا کفش سبک به پا کنید. در صورتی که با این روش ناخن از گوشت بیرون نیامد، به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. در نوزادان و بچه ها، هیپرتراپی درزهای کناری انگشت پا به تنهایی کافی است و احتیاج به درمان دیگری ندارد. نافرمیهای مادرزادی انگشت شست پا با بالا رفتن سن درست میگردد، البته هر بار که ناخن رشد میکند، این احتمال وجود دارد که ناخن بیفتد. برترین کار این است که در این باره به یک پزشک مراجعه کنید.

در نوجوانان و سالمندان در درجه اول مهم این است که گوشه ناخن ها بد گرفته نگردد و در صورت بروز هرگونه التهاب به سرعت درمان شروع گردد. این گروه سنی باید از پوشیدن کفش های نامناسب به طور جدی خودداری نمایند.

جراحیها

در صورتی که فرو رفتن ناخن در گوشت به طور مرتب اتفاق بیفتد. جراحیها اغلب به چند طریق اتفاق میافتد:

جراحی کلاسیک: در این جراحی پس از بیحسی موضعی، انگشت پا را از طریق یک تکه چوب ثابت نگاه میدارند، گوشت اطراف ناخن و ریشه ناخن را برش میدهند و پس از بیرون آوردن ناخن و کوتاه کردن آن، گوشت را بخیه میزنند. پس از اتمام عمل جراحی، فرد درد شدیدی دارد به طوری که قادر نیست تا چند روز کاری انجام دهد. احتمال شکست در این جراحی 3 تا 5 درصد است.

جراحی با لیزر Co2: در این روش هم پس از بیحسی موضعی و ثابت نگاه داشتن پا، پزشک جراح گوشت اطراف ناخن را برش داده و ناخن فرو رفته را کوتاه میکند. درنهایت هم با یاری اشعه لیزر آن قسمت از ریشه ناخن را که مدام در گوشت فرو میرود، خشک میکند. در این جراحی هم زدن بخیه الزامی است. پس از جراحی هم بیمار احساس درد و خون مردگی در نواحی اطراف انگشت پا را دارد.

6 نکته درباره مراقبت از ناخن

1 ناخن را صاف بگیرید و کناره های آن را نه تنها به سمت داخل گرد نکنید بلکه کمی به سمت بیرون و بلندتر کوتاه کنید.

2 ناخن هایتان را با قیچی کوتاه کنید و از ناخن گیر استفاده نکنید.

3 کفش های باز و سبک به پا کنید.

4 افراد سالمند و افراد مبتلا به دیابت باید بیشتر مراقب پاهایشان باشند. دو یا سه بار در سال حتما به پزشک مراجعه نمایند و هر روز پاهایشان را با آب ولرم بشویند.

5 پاهایتان را در آب داغ قرار ندهید.

6 در هنگام ورزش کفش مخصوص به پا کنید و کفش های پاشنه دار را برای همواره کنار بگذارید.

منبع:http://www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 29 شهریور 1400 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 1881

به "فرو رفتن ناخن در گوشت پا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرو رفتن ناخن در گوشت پا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید