ضرورت تامین امنیت اقتصادی برای کسب و کار در شرایط کرونا

به گزارش مجله گیتی رو، جلسه کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران به صورت مجازی برگزار شد. محور اصلی این جلسه، بررسی اولویت های مهم در حوزه مسئولیت اجتماعی در شرایط حال حاضر کشور باوجود مسائل تحریم ها و شرایط کرونا بود. در این جلسه بر ضرورت توجه به امنیت اقتصادی به عنوان اساسی ترین اصل توسعه نیز تأکید شد.

ضرورت تامین امنیت اقتصادی برای کسب و کار در شرایط کرونا

مسعود بنابیان، رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران گفت: تداوم امنیت و جلوگیری از آسیب های احتاقتصادی بنگاه های بخش خصوصی و کسب وکارها در شرایط خاص کنونی مستلزم ایجاد تعامل با نیروهای امنیتی و نظامی است و کمیسیون های تخصصی اتاق بازرگانی ایران می توانند با هم اندیشی و هم افزایی از طرق مختلف ازجمله توصیه های مشورتی لازم در یافتن راه چاره های مؤثر در تداوم امنیت اقتصاد مؤثر باشد تا از بروز مسائل جدید برای واحدهای اقتصادی اقدام نمایند.

در همین رابطه، محمود اولیایی، نایب رئیس اول کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران اظهار کرد: قطعاً راه چاره های مؤثرتری برای حفظ امنیت مردم و فعالان اقتصادی در تعامل با نهادها و نیروهای امنیتی کشور تعریف خواهد شد و در این راستا پیرو جلساتی که با ارگان های ذی ربط داشته ایم و بر اساس آمار، اطلاعات و شواهد، تشکیل یک کارگروه جهت همکاری و مؤثر اتاق بازرگانی، نیروی انتظامی و ایفای نقش مسئولیت اجتماعی فعالان بخش خصوصی در حفظ و تقویت امنیت امری اجتناب ناپذیر است.

اولیایی شرح داد: در این راستا کمسیون، نشست هایی با نهادهای امنیتی برگزار تا اتاق ایران ضمن آگاهی از شرایط فعلی بتواند جایگاه خود را در ایفای نقش مسئولیت اجتماعی در تعامل و همراهی مسئولانه با این نهادها تعریف کند.

رعایت حقوق مصرف نمایندگان و تعامل با اتاق اصناف ایران

در ادامه این جلسه اهداف و برنامه های کمیسیون و میزان پیشرفت آنها مورد بررسی قرار گرفت. ازجمله برنامه های مورد توجه این کمیسیون، عارضه یابی و ریسک های فروش در بستر مجازی در دوران کرونا برای مشتریان و مردم بود. در این زمینه، نتایج پژوهش کمیسیون مسئولیت اجتماعی اتاق ایران با ارائه دیدگاه های کارشناسی و با رعایت الزاماتی حقوق مشتریان و مصرف نمایندگان بر اساس استاندارد ISO 26000 مطرح شد و به صورت مکتوب برای اتاق اصناف ایران نیز ارسال شد. بازخورد این مکاتبه ارسال نامه ای از سوی اتاق اصناف ایران به اتحادیه کشوری کسب وکارهای مجازی برای پیگیری و اعمال پیشنهادهای کمسیون است.

ضرورت تشکیل شورای راهبردی مسئولیت اجتماعی بخش خصوصی

از دیگر موارد مطرح شده در این نشست ضرورت توجه به تشکیل شدن شورای راهبردی بخش خصوصی در اتاق ایران است که می تواند جهت را برای اتاق ایران به عنوان نهاد سیاست گذار مسئولیت اجتماعی در بخش خصوصی را در کشور باز کند.

پلتفرم مسئولیت اجتماعی شفافیت در امور خیرخواهانه

با توجه به عدم شفافیت و اطلاعات مناسب در ارتباط با فعالیت های مسئولیت اجتماعی بخش خصوصی کشور کمیسیون مسئولیت اجتماعی اتاق ایران بر آن شده تا با ارائه طرح ایجاد پلت فرم مسئولیت اجتماعی نقش اساسی را با همراهی مجموعه موسسه خیریه ابرار در این حوزه ایفا کند. در بستر این پلت فرم کمک های فعالان اقتصادی با توجه به معضلات و مسائلی اولویت بندی شده و از طریق جامعه و نیکوکاران دارای صلاحیت در بستری شفاف هدایت و نتایج آن به روشنی در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

توسعه مسئولیت اجتماعی در سایه همدلی اتاق های سراسر کشور

از دیگر موضوعات موردبحث در این جلسه توجه به تفاوت موضوعات مختلف مسئولیت اجتماعی در استان هاست که می طلبد با مشارکت و همسویی برای طرح موضوعات اتاق های استانی با حضور پیگیر و توانمند اتاق ها محقق شود. کمیسیون مسئولیت اجتماعی اتاق های استان ها در این زمینه اقدامات خوبی انجام داده و ضروری است این اقدامات با فعالیت های اتاق ایران همسو و هم راستا شوند.

ضرورت فعالیت کمیته حاکمیت شرکتی

نایب رئیس اول کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران با تأکید بر شرایط کشور از فعالیت توانمند کمیته حاکمیت شرکتی و بهره مندی از کارشناسان ارشد خبره در این حوزه خبر داد و این مهم را در شرایط حال حاضر کشور امری ضروری دانست.

اولیایی اعلام نمود: شرایط حاکم بر جامعه به نگاه های کارشناسی و راهبردی در این حوزه نیاز فراوان داشته و این کمیته می تواند نقش مشورتی خوبی برای اتاق ایران باشد.

در پایان این جلسه به پیشنهاد روسای کمیسیون مقرر شد در حوزه موضوعات اولویت بندی شده اعضا با دریافت مسئولیت ها اهداف موردنظر را به جدیت پیگیری نمایند و رویه کند اداری موجود در انجام کارها را تسهیل نمایند.

لزوم برگزاری جلسات میان ارکان اتاق ایران با نیروهای نظامی و امنیتی کشور، فعالیت هرچه توانمندتر کارگروه ها، موافقت با تشکیل دومین جلسه استانی در اتاق اهواز، لزوم تعامل مؤثر جهت ترویج مسئولیت اجتماعی با روابط عمومی اتاق ایران و نشریه مسئولیت اجتماعی اتاق ایران بنام نشریه تخصصی راه روشن، پیگیری مسئولیت اجتماعی iso در کسب وکارهای مجازی و بهره مندی از تمام درگاه های مجازی جهت ترویج دیدگاه های کارشناسی مسئولیت اجتماعی مواردی بود که در این جلسه مصوب شد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 24 مهر 1399 بروزرسانی: 24 مهر 1399 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 1278

به "ضرورت تامین امنیت اقتصادی برای کسب و کار در شرایط کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت تامین امنیت اقتصادی برای کسب و کار در شرایط کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید