جایگاه های هواپیما بر چه اساسی طراحی می شوند؟

به گزارش مجله گیتی رو، جایگاه هواپیما

احتمالا تا به الان سوار هر هواپیمایی که شده اید، جایگاه هایش آبی رنگ بوده و یا تمی از رنگ آبی را داشته و به صورت خطوط موازی در کنار هم قرار گرفته بودند البته شکل جایگاه شما، به کلاس پروازی تا حد زیادی مرتبط است اما بیشتر هواپیماها دارای الگوی یکسانی هستند. تا به حال به این مسئله فکر نموده اید که جایگاه های هواپیما چه طرح هایی می توانند داشته باشند؟ از چه الگویی برای ساخت و طراحی آنان استفاده می گردد؟ سوال های بسیاری در زمینه جایگاه های هواپیما ممکن است برایتان پیش بیاید و البته پاسخ های جالبی نیز دریافت خواهید کرد. در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به حقایق جالبی از شکل طراحی جایگاه های هواپیما دست یابیم.

جایگاه های هواپیما بر چه اساسی طراحی می شوند؟

برای بسیاری از افراد این سوال وجود دارد که چرا جایگاه های هواپیما اغلب به رنگ آبی هستند؟ شاید تا حالا نمی دانستید اما هواپیماها و در واقع مسئولان هواپیمایی همه سعی شان را می نمایند که استرس مسافران را به کمترین حد ممکن برسانند و احساس آرامش و امنیت را در او بیشتر نمایند. یکی از کارهایی که در این زمینه انجام می دهند، تغییر رنگ جایگاه های هواپیما است. در واقع آن ها از تکنیک های روانشناسانه به برترین شکل ممکن یاری می گیرند و همه جنبه ها عواملی را که ممکن است باعث استرس حتی به میزان کم و جزیی گردد را حذف می نمایند. پشت موضوعی به ظاهر ساده و کم اهمیت یک علت روانشناسانه وجود دارد.

در وهله اول ممکن است جوابتان به این سوال این باشد که احتمالا به خاطر این که رنگ آبی به خوبی می تواند کثیفی ها و لکه ها را پنهان کند از این رنگ استفاده می گردد. متخصصان روانشناسی رنگ در این باره می گویند: آبی از آن دست رنگ هاییست که به محض دیدنش به انسان حس آرامش می دهد و به گونه ای راحتی فکر و خیال را در فرد بیشتر می نماید دقیقا بر خلاف رنگ قرمز که به نوعی نشان دهنده هشدار است و احساس مراقبت و هشیاری را در فرد بیشتر می نماید. آبی، رنگ اسمان آبی و آبی دریاست که هر دوی این ها حس آرامش و شفافیت و سکون درونی را در فرد زنده می نماید.

علاوه بر این رنگ آبی نشان دهده تنفس و تپش های قلب است و به همین علت است که در موقع ریلکس کردن و در تمرینات مدیتیشن از آن استفاده می گردد. رنگ آبی باعث بیشتر شدن حس اعتماد می گردد و به همین علت است که حتی در بسیاری از مصاحبه های کاری و اولین دیدار و قرارهای کاری از این رنگ در لباس استفاده می گردد.

بنابراین طبیعی است که هواپیمایی که در هر بار رفت و آمد صدها نفر را جا به جا می نماید، هواپیمایی ها بتوانند اعتماد فرد را جلب نمایند طوری که مسافران هم بتوانند اعتماد نمایند و برای دفعه های بعدی باز هم از هواپیما برای سفرهایشان استفاده نمایند.

بعلاوه علت اصلی و علمی استفاده از رنگ های آبی پر رنگ در جایگاه های هواپیما این است که سایه های تیره رنگ آبی باعث آزاد شدن مواد شیمیایی آرامش بخشی در بدن می گردد که این موضوع باعث می گردد تا مسافران احساس خوبی در هواپیما داشته باشند و کمتر استرس را احساس نمایند.

حال که علت اصلی رنگ هواپیماها را متوجه شدید حال به این سوال می رسیم که آیا در طراحی بدنه جایگاه های هواپیما امکان این هست که طراحی آن ها به شکل دیگری صورت بگیرد؟ جایگاه های ایستاده هواپیمایی که اسکای رایدر 2.0 نامیده می گردد، به وسیله یک شرکت ایتالیایی Aviointeriors طراحی شده است و در واقع، نسخه اصلاح شده جایگاه هایی است که به صورت ایستاده در سال 2010 ارائه شده است. جایگاه ایستاده هواپیما در نمایشگاه طراحی داخلی هواپیما 2018 در هامبورگ رونمایی شد و این بار به رنگ های زرد و آبی فراوری شده است. وزن این جایگاه ها 50% کمتر از جایگاه های استاندارد هواپیماست و ابعاد و مقدار شان نیزبه گونه ای است که 20% مسافر بیشتری را در هواپیما جا می دهد.

در این طراحی فضای بین جایگاه ها نیز کمتر شده و به 58 سانتی متر کاهش پیدا نموده است. برای این که تصور صحیحی از این فاصله داشته باشید باید بدانید که فاصله بین جایگاه ها در ایرلاین های مقرون به صرفه قیمتی مثل ایزی جت و جت2 حدود 73 سانتی متر است. با توجه به این که استفاده از جایگاه ایستاده می تواند باعث کاهش چشمگیر قیمت بلیت هواپیما گردد شاید بهتر است امیدوار باشیم زودتر این جایگاه ها کاربرد پیدا نمایند! اگر تصور نشستن در چنین جایگاه هایی برایتان ناخوشایند است باید بدانید که جایگاه ایستاده هواپیما تنها برای پروازهای کوتاه مدت طراحی شده است.

البته در جایگاه ایستاده هواپیما نمی توانید لم بدهید یا جایگاه خود را به عقب خم کنید. امکان دیدنی فیلم را نخواهید داشت و فضای زیادی نیز بین شما و نفر جلویی وجود ندارد. استفاده از جایگاه ایستاده هواپیما نیازمند تغییراتی در ساختار هواپیماست و شاید کمی زمان لازم باشد تا این جایگاه ها کاربرد وسیعی پیدا نمایند.

سوال بعدی که ممکن است پیش آید این است که، اگر چنین جایگاه هایی طراحی گردد، آیا جایگاه هایی برای افراد دارای اضافه وزن نیز ساخته می گردد؟ بای در پاسخ این سوال بگوییم که؛ به طور مثال شرکت ایرباس با توجه به افزایش تعداد مسافران چاق، اقدام به طراحی جایگاه های نوی با 7 سانتیمتر افزایش پهنا نموده است.

شرکت ایرباس برای حل معضل مسافران چاق، جایگاه های اختصاصی نوی طراحی نموده است که فضای بیشتری در اختیار این افراد قرار می دهد. هواپیماهای ایرباس A320 مجهز به جایگاه های فوق عریضی با پهنای 20 اینچ (50 سانتیمتر) شده اند که حدود 7 سانتیمتر پهن تر از جایگاه های معمولی هستند.

شرکت ایرباس این اقدام را بعلت افزایش تعداد مسافران چاق و کاهش مسائل آنها در سفرهای طولانی اعلام نموده است. برای حفظ عدالت بین مسافران، شرکت های هواپیمایی باید به فکر طراحی نسل نو جایگاه مخصوص مسافرانی باشند که قد آنها از حد استاندارد بلندتر بوده و از فضای کمی برای قرار دادن پاهای خود برخوردارند.

سوال بعدی که درباره طراحی جایگاه هواپیما ممکن است برای شما پیش بیاید این است که آیا جایگاه ها دارای امکانات تکنولوژیکی بیشتری می شوند؟ محققان و طراحان هواپیمایی از طراحی جایگاه های هوشمند به نام COS رونمایی کردند که به صفحات لمسی بزرگ مجهز هستند و قابل جاسازی در هواپیماهای ایرباس A380 است.

جان مایسنر دانشجوی آلمانی طراح این جایگاه ها گفت: این جایگاه های به گونه ای طراحی شده اند که مسافران با نشستن بر روی آنها احساس راحتی بیشتری می نمایند و در عین حال صفحات بزرگی هستند که می توانند ویدیویی زنده را از بیرون هواپیما و در تمامی ردیف ها برای خلق صحنه های پانورامیک نمایش می دهند. این صفحات بزرگ را می توان یا به عنوان صفحه لمسی به کار برد یا با حسگرهای حرکتی کنترل کرد به طوری که مسافران بتوانند تکیه بدهند و همزمان آن ها را کنترل نمایند.

بعلاوه مسافران می توانند همزمان درون کابین خلبان را به وسیله این صفحات دیدن نمایند. مسافران حتی می توانند صفحاتشان را برای تشکیل دادن صفحه های پانورامیک بزرگ به یکدیگر ملحق نمایند و ویدیویی زنده را از بیرون هواپیما دیدن نمایند؛ آن ها بعلاوه می توانند بازی های تعاملی را روی صفحات دوگانه داشته باشند.

می توان شکل و مقدار جایگاه ها را با فشار یک دگمه تغییر داد؛ جدانماینده ها نیز فضایی خصوص را خلق و امکان تماس نزدیک خانواده ها با یکدیگر را فراهم می نمایند. تمامی پنل عقبی جایگاه می تواند به صفحه بزرگی تبدیل گردد که دارای بخش های متنوعی بوده و مولفه های مختلفی را به نمایش می گذارد. مسافران بعلاوه می توانند به وسیله آن برای دوستان ایمیل بفرستند یا با آن ها تماس تلفنی داشته باشند. جایگاه هوشمند در ده ها حالت مختلف قرار می گیرد.

منبع: الی گشت
انتشار: 9 اسفند 1400 بروزرسانی: 9 اسفند 1400 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 2057

به "جایگاه های هواپیما بر چه اساسی طراحی می شوند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جایگاه های هواپیما بر چه اساسی طراحی می شوند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید