رییس اتاق بازرگانی: تدوین برنامه هفتم توسعه واقع بینانه انجام گردد

به گزارش مجله گیتی رو، تهران (پانا) - رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت برنامه هفتم توسعه کشور باید واقع بینانه تدوین گردد و یک نسخه واحد برای توسعه همه مناطق تجویز نگردد.

رییس اتاق بازرگانی: تدوین برنامه هفتم توسعه واقع بینانه انجام گردد

غلامحسین شافعی پنجشنبه شب در مراسم قدردانی از صادرنمایندگان نمونه خراسان رضوی اضافه نمود: توسعه باید از روستا شروع و برنامه های توسعه منطقه ای تدوین شود، این برنامه ها جمع بندی و در مرکز کشور پیوند خورده و براساس آن یک برنامه ملی برای کل کشور تدوین شود.

وی ادامه داد: از 30 سال قبل تا به امروز حرف تازه ای برای گفتن در حوزه صادرات نداریم زیرا قاعده بازی درست نبوده، این در حالی است که صادرات نوک پیکان توسعه کشور و در راس اقتصاد قرار گرفته است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه تعادل بین اقتصاد و سیاست کشور نیست، گفت: امروز در همه کشورهای توسعه یافته جهان، سیاست به اقتصاد یارانه می دهد اما در کشور ما اقتصاد به سیاست یارانه می دهد که این قاعده باید تغییر کند.

وی اضافه نمود: در همه نقاط جهان سیاستهای تجاری با سیاستهای ارزی در کنار هم حرکت می نمایند اما در ایران این مهم برعکس است و در مدت زمان طولانی سیاستهای ارزی بر سیاستهای تجاری سایه افکنده است، عدم تعادل بین سیاستهای ارزی با سیاستهای تجاری در کشور باعث خارج شدن بعضی صادرنمایندگان از فهرست صادرنمایندگان نمونه استان شده است.

شافعی ادامه داد: اگر در برنامه های بلندمدت، فلسفه های واقعی اقتصادی مورد توجه قرار نگیرد، کشور توسعه نمی یابد، باید دیوار قطور اختیارات تمرکزیافته در کشور فرو بریزد.

وی از دولت خواست دست حمایت خود را بر دوش صادرنمایندگان بگذارد و از همکاری صادرنمایندگان در مدیریت کشور بهره گیرد.

رییس اتحادیه صادرنمایندگان و واردنمایندگان خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: صادرنمایندگان نمونه خراسانی پاک ترین فعالان اقتصادی هستند و اغلب افرادی می باشند که کمترین بی قانونی را داشته اند، این افراد هیچ بدهکاری اقتصادی، ریالی و ارزی معوقه ندارند و قانون مداری را به عنوان یکی از وظایف جدی خود در نظر گرفته اند.

محمدحسین روشنک اضافه نمود: حوزه تجارت خراسان رضوی افرادی کارشناس و کاردان هستند و در شرایطی که کشورهای هدف صادراتی یک ال سی نیز برای صادرنمایندگان استان باز نکرده اند، آنان تحریم ها را دور زده اند.

وی با اشاره به ضعف زیرساختهای حمل و نقل در حوزه صادرات طی 20 سال گذشته ادامه داد: هنوز یکی از مسائل اساسی صادرنمایندگان خراسان رضوی ضعف حوزه حمل و نقل است و در شرایط جنگ اقتصادی آمریکا با ایران، صادرنمایندگان کشور به جای درآمدهای نفت، با صادرات غیرنفتی شرایط را مدیریت کردند لذا باید مورد حمایت قرار گیرند.

یک صادرنماینده نمونه و مدیرعامل شرکت افلاک الکتریک نیز در این نشست خواهان تشویق خوش حسابها از سوی دولت شد و گفت: دستکم نام 30 صادرنماینده نمونه و شناسنامه دار استان به دستگاه های اجرایی اعلام شود تا در اولویت قرار گیرند و معطل امور اداری نشوند.

حسین محمدیان اضافه نمود: امروزه دوغارون شکل و شمایل یک مرز مهم صادراتی برای کشور و استان را ندارد، روزانه 400 تا 500 کامیون از این مرز عبور می نمایند اما زیرساختهای لازم برای خدمات مطلوب به صادرنمایندگان فراهم نیست و باید در این زمینه بازنگری لازم صورت گیرد.

وی با اشاره به افزایش 10 برابری قیمت مواد اولیه بخش فراوری ادامه داد: ضروری است تسهیلات بانکی متناسب با افزایش هزینه های فراوری و نرخ تورم به فراورینمایندگان و صادرنمایندگان داده شود.

محمدیان گفت: براساس قانون استرداد ارزش اضافه نموده باید در طول یک ماه از سوی اداره کل امور اقتصادی و دارایی به فراورینمایندگان بازشود اما استرداد 30 نفر از صادرنمایندگان استان به بهانه های مختلف در این اداره مانده است.

یک صادرنماینده نمونه دیگر خراسان رضوی و مدیرعامل شرکت خمیر مایه رضوی گفت: اگر قرار است صادرنمایندگان ایرانی توان رقابت با کشورهای دیگر را داشته باشند، باید از توان رقابت برخوردار شوند، اما صادرنمایندگان با انواع موانع روبرو هستند.

محمد صادق مروارید اضافه نمود: حمایت از صادرات به معنای کاهش بوروکراسی ها و برطرف مسائل با بالاترین سرعت است اما بخشنامه های متعدد، ناهماهنگی های اطلاعاتی بین دستگاه های اجرایی موجب شده است صادرنمایندکان توان رقابت با هم ترازان خارجی خود را نداشته باشند و انرژی خود را صرف مسائل داخلی نمایند.

وی ادامه داد: هم اینک مسائل داخلی صادرنمایندگان از مسائل خارجی آنان بیشتر است، بعد از گذشت 33 سال هنوز رویه و برنامه مشخصی برای توسعه صادرات در کشور وجود ندارد.

در انتها این مراسم از 30 صادرنماینده نمونه ملی و استانی خراسان رضوی تجلیل شد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 6 فروردین 1400 بروزرسانی: 6 فروردین 1400 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 1603

به "رییس اتاق بازرگانی: تدوین برنامه هفتم توسعه واقع بینانه انجام گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رییس اتاق بازرگانی: تدوین برنامه هفتم توسعه واقع بینانه انجام گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید