خبرنگاران واکنش ایران به نقض آتش بس میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان

به گزارش مجله گیتی رو، تهران- خبرنگاران- سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امورخارجه در واکنش به نقض آتش بس اعلام شده میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت که ایران مجددا از دو طرف می خواهد ضمن پایبندی به آتش بس، گفت وگوهای خود را در چارچوب حقوق بین الملل و احترام به تمامیت ارضی یکدیگر و تخلیه شهرهای اشغالی از سر گیرند.

خبرنگاران واکنش ایران به نقض آتش بس میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان

با ما سفر کنید و با تور ارمنستان ارزان از کشور جذاب همسایه دیدن کنید و شهر زیبای ایروان را ببینید.

به گزارش بامداد دوشنبه خبرنگاران از وزارت امورخارجه، خطیب زاده در این باره اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران ضمن ابراز تاسف از نقض آتش بس اعلام شده در درگیری های اخیر میان جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان و دعوت از طرفین به خویشتنداری بیشتر، حملات موشکی به زیر ساخت های حیاتی و مناطق مسکونی شهرها و کشتار غیر نظامیان را محکوم نموده و با خانواده های داغدار ابراز همدردی می نماید.

او گفت: جمهوری اسلامی ایران مجددا از طرفین می خواهد ضمن پایبندی به آتش بس، گفت وگوهای خود را در چارچوب حقوق بین الملل و احترام به تمامیت ارضی یکدیگر و تخلیه شهرهای اشغالی از سر گیرند و در این راه آمادگی خود را برای تسهیل این گفت وگوها برای رسیدن به صلح و راه چاره دائمی و پایدار در منطقه اعلام می دارد.

به گزارش خبرنگاران تنش بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در سال 1988 میلادی شروع و در سال 1992 میلادی به درگیری های نظامی تبدیل شد.

بر اثر این درگیری نظامی هفت شهرستان جمهوری آذربایجان به تصرف نیروهای ارمنستانی درآمد.

در سال 1994 میلادی با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا آتش بس میان طرفین برقرار شد، ولی کوشش های بین المللی برای حل مسالمت آمیز این مناقشه تا به حال نتیجه ای نداشت.

درگیری نظامی بین دو طرف آذری و ارمنی از حدود 2 هفته پیش شروع شده و بر اساس اعلام مقام های جمهوری آذربایجان این کشور توانسته است بخشی از مناطق اشغالی خود را از تصرف ارامنه آزاد سازد.

وزرای امور خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان 2 شب پیش با میانجیگری روسیه درباره برقراری آتش بس به توافق رسیدند ولی ادامه درگیری نشان می دهد که این توافق چندان پایدار و جدی نبوده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 25 مهر 1399 بروزرسانی: 25 مهر 1399 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 1281

به "خبرنگاران واکنش ایران به نقض آتش بس میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران واکنش ایران به نقض آتش بس میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید