حمل و نقل عمومی در پوکت، تایلند (قسمت دوم)

به گزارش مجله گیتی رو، پیش از سفر به پوکت، اگر اطلاعاتی از نحوه رفت و آمد و تردد با وسایل نقلیه عمومی در سطح شهر داشته باشیم، تجربه بهتری از سفر خود خواهیم داشت. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

حمل و نقل عمومی در پوکت، تایلند (قسمت دوم)

برای سفر با تور پوکت همراه ما باشید.

ر ادامه مقاله راهنمای جامع استفاده از وسایل نقلیه در پوکت، تایلند به معرفی دیگر وسایل نقلیه عمومی پوکت خواهیم پرداخت. این مقاله عمدتا به تردد با موتورسیکلت و نحوه اجاره آن می پردازد.

اجاره موتورسیکلت در پوکت

اجاره موتورسیکلت در پوکت، شاید یکی از بهترین و راحت ترین روش ها برای گشت و گذار در شهر و دیدن مناطق دیدنی آن باشد. سوار شدن و راهنمایی موتورسیکلت های کوچک و سریعی که در پوکت وجود دارند بسیار ساده است و می توانید با استفاده از آن ها، از ترافیک های سنگین گریخته و زودتر به مقاصد خود برسید.

همچنین با این وسایل نقلیه، دیگر مسئله ای برای یافتن مکان پارک نیز نخواهید داشته، چرا که فضای بسیار کمی اشغال می نمایند. این موتورها یکی ارزان ترین روش ها برای حمل و نقل در پوکت نیز محسوب می شوند؛ قیمت اجاره یک موتورسیکلت در پوکت 150 بات برای هر روز است. با این حال، رانندگی با موتورسیکلت چه در پوکت و چه در دیگر نقاط دنیا، خطرات خاص خود را به همراه دارد.

مراکز اجاره موتورسیکلت

مراکز زیادی برای اجاره موتورسیکلت در بیشتر مکان های پوکت به ویژه در مناطق تفریحی آن مانند پاتونگ، کاتا و کامالا وجود دارد. این مراکز عمدتا در نزدیکی های هتل های ارزان قیمت و دور از ساحل قرار دارند. قسمت پذیرش و اطلاعات اکثر هتل ها می توانند شما را در یافتن مکانی مناسب برای اجاره موتورسیکلت یاری نمایند. به دنبال مراکزی بروید که معروف بوده و موتورهای باکیفیتی به مشتریان ارائه می دهند. مشتریان طی فرآیند اجاره ی موتورسیکلت، بایستی وسیله نقلیه مورد نظر را آنالیز نموده و مدارک موجود دال بر صدماتی که از پیش روی موتور وجود داشته را نیز مشاهده نمایند.

به یاد داشته باشید که تحت هیچ شرایطی نباید گذرنامه خود را برای اجاره موتورسیکلت، به صاحب آن تحویل دهید. یک فتوکپی از گذرنامه تان به مالک موتورسیکلت بدهید اما اصل آن را نزد خود نگه دارید.

ذکر این نکته لازم است که همیشه از فروشگاه ها و مراکز معتبر اقدام به اجاره موتورسیکلت کنید، چرا که در صورت عدم انجام این کار، ممکن است با موارد کلاهبرداری در پوکت روبرو شوید. این موضوع در خصوص جت اسکی نیز صدق می نماید؛ موارد زیادی از این دست وجود دارد که طی آن، صاحب جت اسکی یا موتورسیکلت، پس از اتمام کار شما با وسیله نقلیه، به دروغ ادعا می نماید که شما صدماتی روی دستگاه وارد آورده اید و بایستی هزینه آن را متقبل شوید.

بنابراین به یاد داشته باشید علاوه بر مراجعه به مراکز معتبر، از عدم وجود صدمات و یا اطلاع از آن روی وسیله نقلیه نیز اطمینان حاصل کنید تا با مشکل خاصی رو به رو نشوید.

هنگام اجاره موتورسیکلت، چه چیزی عایدتان می گردد؟

رایج ترین نوع موتورسیکلت های پوکت، مدل هوندا کلیک 125 سی سی (Honda Click) بدون کلاچ است که رانندگی با آن بسیار ساده است. این موتورها نه احتیاجی به تعویض دنده دارند و نه دارای کلاچ هستند. تنها کافی است گاز دهید و ترمز بگیرید. به همین سادگی می توانید این وسایل نقلیه را راهنمایی کنید.

موتورسیکلت های قدرتمندتری نیز در بعضی فروشگاه های پوکت وجود دارد که کنترل و راهنمایی آن ها کمی پیچیده است اما احتیاجی به اجاره این گونه موتورها نخواهید داشت، چرا که مدل هوندا کلیک 125، به راحتی شما را به تمامی نقاط شهر خواهد برد. هزینه اجاره هوندا کلیک برای هر روز از 200 بات آغاز می گردد.

بعضی از فروشگاه ها طی ماه های پربازدید پوکت یعنی مابین نوامبر تا آوریل، اجاره این موتورها را برای هر روز تا 250 بات افزایش می دهند. اگر احساس می کنید برای مدت طولانی به موتورسیکلت احتیاج خواهید داشت، می توانید آن را به مدت یک هفته با هزینه حدودی 1200 الی 2000 بات یا حتی یک ماه با هزینه حدودی 3500 بات و بیشتر اجاره کنید.

در تمامی موارد، بایستی مبلغی به عنوان ودیعه برای اجاره موتورسیکلت پرداخت کنید که بسته به مدت زمان آن، متغیر خواهد بود. پس از اتمام کار شما با موتورسیکلت مورد نظر، اگر صدمه ای بر آن وارد نشده باشد، می توانید ودیعه خود را پس بگیرید. هنگام اجاره موتورسیکلت، حتما از مالک آن در خصوص نوع بیمه آن سوال کنید. بیشتر فروشگاه های پوکت، بیمه ای ارزان قیمت و دولتی برای موتورسیکلت های خود در نظر گرفته اند که شامل مخارج راننده وسیله نقلیه تا سقف 15000 بات می گردد. این بدان معنا است که تمامی خسارات و صدمات وارده بر موتورسیکلت و نیز هزینه های جانبی آن بر عهده شما خواهد بود.

بعضی فروشگاه های بزرگتر ممکن است بیمه های بهتری برای موتورسیکلت های خود در نظر گرفته باشند اما به همان مساوات، اجاره بهای روزانه وسیله نقلیه آنها نیز بالاتر خواهد بود.

فروشگاه مورد نظر بایستی به همراه موتورسیکلیت، یک کلاه ایمنی نیز در اختیار شما قرار دهد که خود این موضوع، ممکن است هزینه اجاره آن را تا 20 بات افزایش دهد. هزینه سوخت بر عهده خود شما است. هزینه هر لیتر بنزین در پوکت 30 بات است. مالک موتورسیکلت از شما انتظار دارد تا وسیله نقلیه را با همان میزان بنزین که در ابتدای کار در باک آن وجود داشت، باز گردانید. اگر این کار را نکنید، ممکن است مقداری از ودیعه خود را از دست بدهید.

موتورسواری در پوکت

تصادفات موتورسواری یکی از رایج ترین حوادث موجود در پوکت بین گردشگران است. جاده های تایلند ممکن است بسیار خطرناک باشند، به ویژه برای مسافرانی که با نوع رانندگی مردم این کشور آشنایی ندارند. با این حال، اگر با احتیاط و آگاهی کامل به رانندگی بپردازید، بدون هیچ گونه مشکل یا بروز تصادف قادر خواهید بود در سواحل زیبای پوکت به گشت و گذار بپردازید.

برای رانندگی در تایلند بایستی یک گواهینامه رانندگی بین المللی داشته باشید، در غیر این صورت، اگر پلیس این کشور شما را تحت بازرسی قرار دهد، بایستی مبلغ 400 بات به عنوان جریمه بپردازید.

موتورسواران و کسانی که روی ترک موتور می نشینند هر دو باید کلاه ایمنی بر سر داشته باشند، چرا که به هنگام تصادف، بیشترین صدمات بر این قسمت از بدن وارد می گردد. جریمه نداشتن کلاه ایمنی نیز 400 بات است.

اگر با لباس شنای خود اقدام به موتورسواری در پوکت کنید، پلیس وسیله نقلیه شما را متوقف خواهد نمود. البته جریمه ای برای این کار وجود ندارد و افسر پلیس تنها از شما درخواست خواهد نمود که لباس مناسب بر تن کنید.

ایستگاه های بازرسی پلیس پوکت، معمولا در مناطق گردشگری این شهر مانند پاتونگ، کارون و کامالا قرار دارند. جاده ها و خیابان های پوکت تقریبا قدیمی بوده و دارای دست اندازها و چاله های متعددی هستند؛ بنابراین بهتر است هنگام رانندگی با موتور در این شهر، حواس خود را کاملا جمع نموده و آهسته تر پیش بروید.

پنچر شدن چرخ موتور در پوکت تبدیل به امری عادی شده است؛ اما جای نگرانی نیست، چرا که در تمامی نقاط شهر مراکزی برای تعویض و تعمیر چرخ وسیله نقلیه شما با حداکثر هزینه 200 بات وجود دارد. به یاد داشته باشید که مهم نیست رانندگی شما تا چه حد خوب است؛ همیشه بایستی مراقب دیگر رانندگانی که در خیابان هستند باشید.

تاکسی های موتوری

تاکسی های موتوری پوکت برای فواصل کوتاه بسیار ایده آل اند که تقریبا در تمام ساعات روز و شب در دسترس هستند. برای یافتن این گونه تاکسی ها، کافی است دنبال تابلوی تاکسی های موتوری در گوشه و کنار خیابان ها و مراکز پربازدید پوکت بگردید. رانندگان این تاکسی ها، یونیفرم های قرمز و سبز بر تن دارند و هر جا که بخواهید شما را خواهند برد.

قبل از سوار شدن به این موتورها، در خصوص کرایه آن با راننده صحبت کنید. کرایه تاکسی های موتوری بستگی به طول مسافت و نیز قابلیت های چانه زنی شما دارد! با این تاکسی ها به حمل و نقل پرداختن، امنیت خیلی بالایی ندارد اما روش بسیار راحت و سریعی است.

پایانه مسافربری شماره 2 پوکت و هزینه های آن

رفت و آمد در پوکت بدون هزینه کردن، کار غیرممکن و چالش برانگیزی خواهد بود. حتی به دست آوردن اطلاعات درمورد آدرس سواحل و مناطقی مانند کرابی و کائو لاک نیز به این سادگی ها نیست.

پایانه مسافربری شماره 2 پوکت که در جاده Thepkasatri واقع شده، تقریبا نوساخت بوده و تمامی مسافران را به مقصدشان می رساند. به محض وارد شدن به ساختمان مرکزی این پایانه مسافربری، در چپ و راست خود باجه های بلیط فروشی به اقصی نقاط پوکت و تایلند را مشاهده خواهید کرد.

در انتخاب اتوبوس خود عجله نکنید و تمامی موارد از جمله نوع جایگاه و حتی میزان کرایه خود را نیز مد نظر داشته باشید. در این پایانه، همچنین می توانید با استفاده از مینی بوس به کولانتا و کرابی نیز بروید. قیمت بلیط اتوبوس های این پایانه مقطوع است.

قبل از قرار دادن چمدان های خود در محفظه اتوبوس، از محکم بودن درب های آن اطمینان حاصل کنید. در این پایانه فروشگاه هایی نیز وجود دارد تا در صورت احتیاج، احتیاجات سفر خود را تهیه کنید. همچنین باجه های تلفن و تلویزیون نیز در این مکان در اختیار مسافران قرار داده شده است.

تقریبا در فاصله دویست متری شمال پایانه مسافربری شماره 2 پوکت و پشت جاده Supercheap، فروشگاه بسیار بزرگی وجود دارد که تقریبا همه چیز از کامپیوتر گرفته تا خوراکی برای خرید در آن وجود دارد. با این حال، اگر هیچ یک از اتوبوس های این پایانه برای شما مناسب نبود، ناراحت نباشید، زیرا درست در کنار این ساختمان، یک مرکز اجاره خودرو وجود دارد.

پایانه مسافربری شماره 2 پوکت در جاده Thepkasattri و مابین بیمارستان Mission Hospital و فروشگاه Supercheap واقع شده است. بلیط اتوبوس های این پایانه را می توانید در خود پایانه و نیز از یکی از آژانس های مسافرتی محلی پوکت تهیه کنید.

منبع: کجارو / phuket.com
انتشار: 4 آبان 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 482

به "حمل و نقل عمومی در پوکت، تایلند (قسمت دوم)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمل و نقل عمومی در پوکت، تایلند (قسمت دوم)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید