ثبت فرش دستبافت طرح سعدی مود خراسان جنوبی در لیست میراث ملی کشور

به گزارش مجله گیتی رو، ایرنا/ براساس گزارشات منتشر شده، ثبت فرش دستبافت طرح سعدی مود خراسان جنوبی در لیست میراث ملی کشور صورت پذیرفت.

ثبت فرش دستبافت طرح سعدی مود خراسان جنوبی در لیست میراث ملی کشور

وحید به فرنژاد گفت: در جلسه شورای عالی ثبت آثار منقول کشور که اردیبهشت سال جاری در محل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار گردید، فرش دستبافت طرح سعدی مود به ثبت رسید.

وی اعلام کرد: مود شهر کوچکی در شهرستان سربیشه و 35 کیلومتری شرق بیرجند با سابقه فرش بافی قبل از دوره صفویه است و تجدید حیات این هنر در این منطقه از اواخر دوره قاجار بوده که از جمله بزرگترین مراکز فرش بافی در جنوب خراسان است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: فرش مود از فرش های اصیل و قدیمی منطقه است که از سبک کلی فرش خراسان متاثر بوده و همراه با ویژگی های محلی و منطقه ای به عنوان فرش شاخص منطقه شناخته می گردد.

وی اضافه کرد: طرح فرش سعدی، طرحی ربعی است که به وسیله فردی به نام حسین دستجردی ساکن مود برای نخستین بار طراحی شد.

به فرنژاد گفت: در طراحی فرش، طراح نقشه را روی پارچه کرباس که خود خط کشی نموده، می کشد سپس به نقطه کردن آنها می پردازد، این طرح لچک و ترنج است که در زمینه گل های پیچ در پیچ مخلوط اسلیمی کار شده است.

وی گفت: لچک، ترنج و زمینه هر کدام نقش مجزایی دارند و نقش ها به هیچ وجه در هم ادغام نمی شوند، ترنج آن به گل آفتابگردان یا خورشید شبیه است که معمولا سر ترنج یا سماور نیز دارد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی اضافه کرد: یکی از شاخص ترین فرش های بجا مانده از طرح سعدی یک قطعه فرش 12 متری است که در شهر بیرجند بافته شده و گره این فرش نامتقارن لول باف است، تار و پود، رنگرزی گیاهی با رنگ های سورمه ای لاکی و پیازی داشته و دارای یک حاشیه بزرگ و 6 حاشیه کوچک است.

وی اعلام کرد: مقدار دقیق این فرش 424 در 322 سانتیمتر است و در نمایشگاه فرش های دستبافت باغ و عمارت جهانی اکبریه بیرجند نگهداری می گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 22 خرداد 1402 بروزرسانی: 22 خرداد 1402 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 2340

به "ثبت فرش دستبافت طرح سعدی مود خراسان جنوبی در لیست میراث ملی کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت فرش دستبافت طرح سعدی مود خراسان جنوبی در لیست میراث ملی کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید