باید الزامات حمایت از برندسازی را فراهم کنیم
به گزارش مجله گیتی رو، تهران (پانا) - طراح و فعال حوزه صنایع دستی با اشاره به چالش هایی که امروز بازار داخلی و تجارت خارجی کشور گرفتار آنها شده اند، می گوید رکود طولانی مدت به تنهایی عاملان قدرتمندی برای زمین گیر کردن اقتصاد یک کشور است و افزوده شدن تبعات منفی اتفاقاتی چون تحریم های خصمانه و شیوع ویروس کرونا، شرایط را سخت تر می کند.
احسان محمدی در نشستی با اصحاب رسانه، گفت: تجمیع و برآیند آثار موارد مذکور موجب کند یا متوقف شدن حرکت چرخ بسکمک از صنایع می شود و بی شک بنگاه های کوچک و متوسط در رتبه نخست آسیب پدیری از این شرایط قرار دارند.
محمدی در مقایسه اجاقتصادی شرایط برندهای کوچک یا نوپا با بنگاه های کوچک و متوسط، شرح داد: اگرچه برندها بخشی از دارایی نامحسوس بنگاه ها هستند، اما یاید متوجه باشیم که از بنگاه ها آسیب پذیرتر هستند و احیاء آنها سخت تر و چه بسا غیرممکن باشد.
وی ادامه داد: بنگاه های آسیب دیده، با تغییر شرایط و تزریق سرمایه و تامین مواد اولیه مجدد سرپا می شوند، اما اگر برندی آسیب ببیند برگرداندن آن امری بسیار سخت بوده و حتی ممکن است به نابودی بنگاه مالک آن برند منتهی شود.
این طراح و فعال حوزه صنایع دستی با بیان اینکه این تهدیدات حتی ممکن است برندهای بزرگ با گستره بازار بین المللی را نیز متاثر سازد، شرح داد: شاید یکی از نام آشناترین برندهایی که پس اسیب دیدن همچنان احیا، نشده است برند نوکیا است که روزگاری برای تسخیر بازار گوشی تلفن همراه همه کشورهای جهان برنامه داشت اما امروز به برندی فراموش شده تبدیل شده است.
وی گفت: اگرچه در ایران برندسازی به صورت برنامه ریزی سده و هدفمند، گزینه ای جدید است، اما هستند برندهای کوچک و بزرگی که شهرتشان از مرزهای کشور فراتر رفته و با حمایت از آنها نباید اجازه دهیم، سرمایه و تلاش های اجرا شده نابود شود.
محمدی با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی برندهای بزرگ نیز آسیب پذیر هستند، متذکرشد: در چنین شرایطی برای حمایت از برندها نباید نگاه بنگاهی داشته باشیم و باید به عنوان سرمایه های به انها توجه شود و برای حفظ و تقویت آنها نباید بنگاه ها را تنها بگذاریم.
وی گفت: یکی از متداولترین راه های حمایت از برندها در شرایط کنونی، استفاده از استراتژی تولید بدون کارخانه است که علاوه براینکه به حفظ و توسعه برندها کمک می کند، می تواند بسکمک از واحدهای تولیدی را از خطر نابودی حفظ کند.
مالک آن برند منتهی شود.
این طراح و فعال حوزه صنایع دستی در شرح این روش با بیان اینکه هستند برندهای معتبری که مالک و خالق آنها یک واحد تولیدی نیست، افزود: در این روش واحدهای تولیدی کوچک به عنوان زیرمجموعه های شرکت صاحب برند و یراساس سفارش و استانداردهای آن مجموعه فعالیت کرده و محصولاتشان تحت عنوان بزند مذکور وارد بازار می کنند.
وی ادامه داد: آنچه مسلم است دولت نقش مهمی در حمایت از برندسازی دارد و علاوه بر حمایت های مستقیم، باید در مواردی چون فراهم آوردن بسترهای لازم برای برندسازی نقش آفرینی کند، که یکی از مهمترین آنها ایحاد و اصلاح قوانین است که به طور مثال می توان به خلاء قانون حق امتیاز اشاره کرد که یکی از اصلی ترین آفات در حوزه برندسازی است.
محمدی در انتها با بیان اینکه دولت در تعانل با فعالان اقتصادی باید الزامات برندسازی را فراهم کند، اظهارداشت: باید باور کنیم که در قرن بیست و یکم نمی توانیم در حوزه اقتصاد جزیره ای عمل کتیم و اگر بخواهیم در برابر نوآوری و تکنولوژی ایستادگی کنیم، گویی با دست خومان اقتصاد کشور را به لبه پرتگاه سقوط هدایت کرده ایم.
منبع: خبرگزاری پانا