ایران میزبان 50 کشور در اجلاس جهانی ریزگردها در سال 96

به گزارش مجله گیتی رو، رئیس مرکز امور بین الملل و کنوانسیون های سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تصویب قطعنامه ایران با عنوان مقابله با ریزگردها در کمیته دوم سازمان ملل گفت: از ویژگی های مهم این قطعنامه، برگزاری یک اجلاس جهانی است که قرار است در نیمه اول سال 96، در تهران برگزار گردد و پیش بینی می گردد همه ذینفعان اعم از 50 کشور، مجمع و سازمان های منطقه ای و بین المللی تخصصی در آن حضور پیدا نمایند تا چگونگی مواجهه و تعدیل اثرات پدیده گرد و غبار را آنالیز نمایند.

ایران میزبان 50 کشور در اجلاس جهانی ریزگردها در سال 96

به گزارش خبرنگاران، مجید شفیع پور در حاشیه مراسم امضای سند چارچوبی توافقنامه و تمدید استقرار مرکز منطقه ای بازل در تهران بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دبیرخانه کنوانسیون بازل در جمع خبرنگاران گفت: قطعنامه جمهوری اسلامی ایران با عنوان مقابله با ریزگردها پس از دو ماه و نیم مذاکره از سوی نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در نیویورک روز 11 آذرماه امسال با اجماع کلیه کشورها در کمیته دوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید.

وی اضافه کرد: این قطعنامه مساله ریزگردها را به عنوان یک معضل جدی مورد تاکید قرار داده و توضیح داده است که در سال های اخیر مساله ریزگردها آسیب های جدی اجتماعی، اقتصادی، بهداشتی و زیست محیطی بر ساکنان کشورهای متاثر از آن وارد کرده است. به همین دلیل این قطعنامه بر ضرورت اقدامات فوری برای مواجهه با این معضل تاکید و اشعار می دارد مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 2017 اولین نشست عالی رتبه خود را به منظور آنالیز ابعاد مختلف معضلات ریزگردها در کشورهای متاثر از آن و همچنین با هدف آنالیز راه های لازم برای انجام هماهنگی های سیاسی جهانی برگزار خواهد نمود.

به گفته رئیس مرکز امور بین الملل و کنوانسیون های سازمان حفاظت محیط زیست، وسعت کانون های فراوری ریزگردها رو به افزایش است، بخش وسیعی در استرالیا و در آسیا، مغولستان، چین، کره و ژاپن و همچنین صحرای قره قوم ترکمنستان، افغانستان، پاکستان، ایران و تقریباً تمامی کشورهای حاشیه خلیج فارس غیر از عمان، عربستان سعودی، عراق، بخش هایی از جنوب ترکیه، سوریه، در آفریقا، تمام شمال و مرکز آفریقا، در اروپا، بخش هایی از اسپانیا و ایتالیا و همچنین بخش گسترده ای از خاک آمریکای شاقتصادی و بخشی هم از آمریکای مرکزی را تماماً کانون های انتشار ریزگردها دربر گرفته است.

شفیع پور با اعلام اینکه سال گذشته چهار قطعنامه جهانی درباره پدیده گرد و غبار تصویب شد، گفت: نیمه اول سال آینده اجلاسی بین المللی در این زمینه در تهران برگزار می گردد.

شفیع پور توضیح داد: این یعنی معضل ریزگردها محدود به یک کشور و منطقه نیست و بحثی جهانی است که احتیاج به تدابیر جهانی دارد.

وی ادامه داد: با پیگیری شدید جمهوری اسلامی ایران، نخستین قطعنامه درباره گرد و غبار به عنوان یک کوشش ارزشمند در دسامبر سال گذشته در مجمع عمومی ملل متحد تصویب شد که شاه کلید اصلی این کوشش، تکلیف دبیرکل ملل متحد برای تهیه، تنظیم و ارائه گزارشی از شرایط طوفان های شن و گرد و غبار در عرصه جهانی بود.

رئیس مرکز امور بین الملل و کنوانسیون های سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: در دومین کوشش، خرداد ماه امسال در بانکوک ابعاد اقتصادی و اجتماعی هم بر ابعاد این معضل اضافه کرده شد که با کوشش جمهوری اسلامی ایران و پاکستان شروع شده و یک قطعنامه جهانی دیگر شکل گرفت. کلید این قطعنامه نیز ضرورت همکاری کشورهای هر منطقه درباره این موضوع است و مثلاً در غرب آسیا، ایران، عراق، سوریه، ترکیه، قطر و عربستان سعودی باید در این زمینه همکاری منطقه ای داشته باشند.

شفیع پور اظهار داشت: یک هفته پس از آن در نیمه خرداد ماه در دومین مجمع عمومی محیط زیست سازمان ملل متحد UNEA در نایروبی، سومین قطعنامه جهانی گرد و غبار شکل گرفت که آن هم با موضوع جمهوری اسلامی ایران شروع شد و به انجام رسید و کلید این سومین قطعنامه، ضرورت مشارکت نهادهای اقتصادی جهانی و منطقه ای برای اجرای پروژه هایی در این زمینه است.

وی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران کوششی را شروع کرد که معضل گرد و غبار به عنوان یک معضل جهانی مطرح گردد که به هیچ منطقه ای محدود نیست و ضرورت ورود کنوانسیون هایی مثال بیابان زایی را نیز گوشزد کردیم. برای این کار هفته گذشته شاهد مصوب شدن دومین قطعنامه مجمع عمومی در کمیته دوم سازمان ملل بودیم و برای نهایی شدن آن طی حداکثر دو هفته آینده به مجمع عمومی ارائه شده و جهت تشریفاتی تصویب آن طی خواهد شد.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست، رئیس مرکز امور بین الملل و کنوانسیون های سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در یک سال گذشته چهار قطعنامه خاص موضوع گرد و غبار با همت، کوشش و پشتیبانی جمهوری اسلامی به ثبت و تصویب رسید، گفت: از ویژگی های مهم قطعنامه دوم مجمع عمومی، برگزاری یک اجلاس جهانی است که با حضور همه ذینفعان اعم از کشورها، مجامع اقتصادی و تخصصی مثل سازمان های اعلام هشدار قبلی برگزار می گردد و قرار شد در نیمه اول سال 96، جمهوری اسلامی ایران در تهران میزبان این نشست جهانی باشد و پیش بینی می گردد بالغ بر 50 کشور علاوه بر سازمان های منطقه ای و بین المللی در آن حضور پیدا نمایند تا چگونگی مواجهه و تعدیل اثرات پدیده گرد و غبار را آنالیز نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 849

به "ایران میزبان 50 کشور در اجلاس جهانی ریزگردها در سال 96" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران میزبان 50 کشور در اجلاس جهانی ریزگردها در سال 96"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید