ارزش غذایی محتویات آب دوغ خیار

به گزارش مجله گیتی رو، بچه که بودیم، ظهرهای تابستان وقتی هیچ چیزی گرمای هوا را کم نمی کرد و اشتهای همه ما به علت گرما به اصطلاح کور شده بود، یک غذای تابستانی خنک و خوش مزه نوید خوردن ناهاری دلپذیر به ما می داد که موجب می شد هم گرمای هوا را از یاد ببریم و هم اشتهای کور شده مان آن قدر تحریک گردد که بتوانیم یک کاسه آبدوغ خیار دست ساخت مادر را با ولع

ارزش غذایی محتویات آب دوغ خیار

ارزش غذایی محتویات آب دوغ خیار

بچه که بودیم، ظهرهای تابستان وقتی هیچ چیزی گرمای هوا را کم نمی کرد و اشتهای همه ما به دلیل گرما به اصطلاح کور شده بود، یک غذای تابستانی خنک و خوش مزه نوید خوردن ناهاری دلپذیر به ما می داد که موجب می شد هم گرمای هوا را از یاد ببریم و هم اشتهای کور شده مان آن قدر تحریک گردد که بتوانیم یک کاسه آبدوغ خیار دست ساخت مادر را با ولع هر چه تمام تر بخوریم. تزیین نعناع و شوید و گل محمدی با نقش و نگارهای با سلیقه مادر روی کاسه سفالی آبی، از خاطره های تکرار نشدنی کودکی ماست.

آب دوغ خیار غذایی ساده است که از مخلوط دوغ ترش یا ماست، خیار رنده شده، سبزی های معطر، یخ و نان به اسم اجزای اصلی و گردو، خامه، ترخون، ریحان، نعناع و کشمش به اسم اجزای فرعی به صورت سرد تهیه می گردد. با توجه به مواد غذایی استفاده شده در این غذای سنتی و توجه به اینکه به صورتی از تمام گروه های مواد غذایی از جمله نان در گروه نان و غلات، ماست از گروه شیر و لبنیات، سبزی ها و میوه ها و... در تهیه آن استفاده می گردد، می توان نتیجه گرفت که این غذا ، غذایی کامل است. این غذا برای فصول گرم سال مناسب است و عطش را رفع می نماید. ارزش غذایی و سلامت این غذای سنتی با توجه به مواد غذایی که در تهیه آن استفاده می گردد، زیاد است.

ارزش ماست

ماست یکی از قدیمی ترین فرآورده های شیر است که نقش مهمی در تأمین کلسیم و پروتئین مورد احتیاج بدن دارد. هر چند ضمناً فرآیند حرارتی، پاره ای از ویتامین های موجود درشیر کاهش می یابند، اما بعضی از این ترکیبات از طریق باکتری های ماست ضمناً فرآیند فراوری، به میزان قابل توجهی ساخته می شوند. محققان زیادی ادعا نموده اند که رابطه مستقیمی میان مصرف ماست وافزایش طول عمر وجود دارد. از آن جمله طول عمر قبایل ساکن در بلغارستان را با مصرف زیاد ماست مرتبط دانسته اند.

هضم ماست آسان تر از شیر است. ماست منبع غنی از کلسیم است. 250میلی لیتر ماست دارای 450 میلی گرم کلسیم است. این میزان می تواند نصف احتیاج بچه ها و30 تا 40 درصد احتیاج کلسیم عظیمسالان را رفع کند. باید در نظر داشت که حضور باکتری های زنده در ماست، سبب افزایش جذب کلسیم در بدن می گردد. آنالیز ها نشان می دهد که میزان جذب کلسیم از 250 میلی لیتر ماست در مقایسه با همین میزان شیر بیشتر است.

در هر250 میلی لیتر ماست تقریبا 10 تا 14 گرم پروتئین موجود است که تقریبا برابر با 20 درصد احتیاج روزانه است. بعلاوه عملیات تخمیر باکتری های ماست سبب سهولت تسهیل جذب پروتئین ها می گردد. به این دلیل، پروتئین های ماست را پروتئین های پیش هضم شده می نامند. این غذای دوستدار سلامت با تقویت باکتری های مفید ساکن روده، موجب افزایش سلامت دستگاه گوارش می گردد و با خنثی سازی بعضی ترکیبات مضر صفراوی، از تحریک جدار روده ها کاسته و احتمال بروز تومور روده را کاهش می دهد. کلسیم موجود در ماست هم موجب رشد بی رویه سلول های پوششی روده عظیم می گردد. یک آنالیز نشان داده است که بروز سرطان روده در افرادی که کلسیم بیشتری مصرف می نمایند، کمتر است و مطالعه دیگری نشان داده که میانه ورودی 1200 میلی گرم کلسیم در روز به بدن، سبب کاهش چشم گیر شیوع و بروز سرطان روده عظیم می گردد. ماست با ایجاد شرایط مناسب بیولوژیکی، موجب جذب بهتر بعضی موادغذایی می گردد که از جمله آنها می توان به افزایش جذب کلسیم و ویتامین های گروه اشاره نمود. متخصصان در هنگام مصرف آنتی بیوتیک ها، مصرف ماست را توصیه می نمایند زیرا اغلب آنتی بیوتیک ها موجب نابودی باکتری های مفید دستگاه گوارش شده و در پی آن سبب اختلال در کار دستگاه گوارش می شوند. ماست می تواند به برگشت شرایط طبیعی روده ها یاری کند. توصیه شده در هنگامی که قرار است بیمار بیش از دو هفته آنتی بیوتیک مصرف کند، حداقل 250 میلی لیتر ماست را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهد بعلاوه مصرف روزانه 250 میلی لیتر ماست حاوی باکتری های زنده، سبب کاهش تعداد قارچ ها و مخمرهای بیماری زا در دستگاه تناسلی زنان شده و شیوع عفونت ناشی از این ارگاهمم ها را کاهش می دهد. تحقیقات نشان داده که ماست می تواند سبب کاهش کلسترول خون گردد. در بچه های که دچار بیماری سوءجذب هستند، ماست به جذب دو ترکیب مهم غذایی پروتئین ها و مواد معدنی یاری می نماید. اسید لاکتیک موجود در ماست موجب سهولت جذب و هضم این ترکیبات مغذی می گردد

محققان توصیه می نمایند که برای کاهش وزن باید مصرف ماست در رژیم غذایی گنجانده گردد. بسیاری از افرادی که برای لاغر شدن رژیم غذایی دارند، فرآورده های لبنی را از لیست مواد غذایی حذف می نمایند. این در حالی است که محققان دریافتند که ماست در واقع توانایی بدن را برای سوزاندن چربی ها تقویت نموده و حفظ عضلات در شرایط مناسب را تسهیل می نماید. افرادی که در رژیم غذایی خود ماست کم چربی را می گنجانند، بیشتر از افرادی که فقط دریافت کالری خود را کم می نمایند، کاهش وزن دارند.

ارزش غذایی کشمش

انگور خشک شده که همه به نام کشمش می شناسند، قرن ها پیش به وجود آمده است. کشمش در ایران و مصر در دو هزار سال پیش از میلاد، فراوری شده بود. کشمش در روم به اسم جایزه برای افرادی که محل های عبادت را تزیین می کردند و برای برندگان مسابقات ورزشی استفاده می شد.

کشمش، میوه خشک مغذی است که در تمام سال یافت می گردد. این ماده غذایی پرانرژی، کم چرب و کم سدیم است. بنابراین برای افرادی که رژیم های کم سدیم را باید رعایت نمایند، خوردن کشمش بسیار مفید است. کشمش دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است و از تخریب سلولی جلوگیری می نماید و در سلامت استخوان ها و جلوگیری از پوکی استخوان نقش مهمی بر عهده دارد، به همین خاطر مصرف آن برای زنان پیش از یائسگی بسیار مفید است. کشمش منبع خوب ویتامین و هورمون استروژن بوده و برای سلامت دندان و لثه بسیار مفید است. کشمش منبع خوب ویتامین ها و مواد معدنی است. عناصر و ویتامین هایی همانند آهن، پتاسیم، کلسیم و ویتامین در کشمش موجود است. کشمش محتوی میزان زیادی آهن است. 600 گرم کشمش، 90 درصد آهن مورد احتیاج روزانه بدن را تأمین می نماید. 100 گرم کشمش در حدود 88/1میلی گرم آهن دارد، در حالی که 100 گرم گوشت گاو بین دو تا چهار میلی گرم آهن دارد. بعلاوه منبع خوب فیبر، آنتی اکسیدان و بعلاوه منبع خوب انرژی است.

ارزش غذایی گردو

مغز گردو از جمله مغزهای پرچرب است که نه تنها یکی از مقوی ترین اجزای آجیل ها به تعداد می آید بلکه در پخت بسیاری از شیرینی ها، دسرها و بعلاوه بعضی غذاها مورد استفاده قرار می گیرد که در این میان رایج ترین آنها خورش فسنجان و غذایی قدیمی به نام کله جوش است.

مغز گردو مانند بقیه مغزها، سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی متعدد است که از آن جمله می توان به ویتامین های، اسید فولیک، نیاسین و بعلاوه املاح معدنی شامل فسفر، پتاسیم، مهمیم و پروتئین اشاره نمود. جالب توجه آن است که فسفر موجود در گردو به میزان ای است که با فسفر موجود در ماهی و تخم مرغ تا حدی برابری می نماید.

مغز گردو با اینکه از جمله مغزهای چرب است ولی خوردن آن کلسترول خون را کاهش داده و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کم می نماید. ضمناً نسبت به مغزهای دیگر، حاوی میزان بیشتری اسید چرب امگا3 است.

با توجه به ویتامین موجود در گردو، خوردن آن برای تقویت بینایی، پوست، مو و ناخن توصیه می گردد. بعلاوه به دلیل دارا بودن ویتامین برای تقویت اعصاب، رفع سستی و بی حالی و خستگی زودرس مفید است.

ارزش غذایی خیار

خیار از سبزی هایى است که تقریبا در سراسر سال در دسترس است. این سبزی مفید با داشتن مواد مغذی متعدد می تواند در حفظ سلامت بدن مفید باشد. مواد معدنی گوناگون این سبزی برای حفظ طراوت پوست کاربرد دارند. استفاده از ماسک هایی که خیار بخشی از ترکیب آن را تشکیل می دهد، نشان می دهد که از قدیم تاثیر این سبزی در بهداشت پوست شناخته شده بوده است. برای مثال، به چند مورد زیر توجه کنید:

کسانی که پوست صورت شان چرب است، آب خیار را بگیرند و بجوشانند و بدون اینکه در آن نمک بریزند صورت خود را با آن شستشو و مالش دهند.

برای جلوگیری از چین و چروک صورت باید برش هاى گرد خیار را روى صورت خود بگذارید و مدتى آن را به همان حال نگه دارید تا مواد حیاتى خیار جذب پوست صورت شده و از بروز چین و چروک صورت جلوگیرى کند.

خانم ها و دخترهایى که سوراخ هاى بازى در پوست خود دارند، باید به میزان مساوى تخم خیار، کدو و تخم خربزه را جدا جدا بکوبند و به صورت پودر در آورند، سپس یک قاشق سوپ خورى از هر کدام را با خامه تازه یا شیر حل نموده و آن را به هم بزنند تا مخلوط یکسانى به وجود آید، بعد آن را به صورت ماسک روى صورت خود بگذارند و نیم ساعت آن را به همان حال نگه دارند و پس از نیم ساعت ماسک را برداشته و صورت خود را با گلاب بشویند.

منبع:http://www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 1 مهر 1400 بروزرسانی: 1 مهر 1400 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 1885

به "ارزش غذایی محتویات آب دوغ خیار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارزش غذایی محتویات آب دوغ خیار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید