کشف پروتئینی که منجر به بیماری قلبی می گردد

به گزارش مجله گیتی رو، کشف یک پروتئین ایمنی که منجر به بروز بیماری قلبی می گردد می تواند به توسعه درمان های تازه برای بیماری های قلبی یاری کند.

کشف پروتئینی که منجر به بیماری قلبی می گردد

به گزارش ایسنا و به نقل از نیواطلس، بیماری های قلبی عامل شماره یک مرگ و میر در ایالات متحده آمریکا هستند و درمان های مربوط به آن ها هنوز هم به طور حیرت آوری محدود هستند. به غیر از کاهش سطح کلسترول با استاتین ها، بیشتر درمان ها مانند پیشگیری از دیابت و فشار خون بالا، یا بهبود رژیم غذایی و ورزش، درمان های غیر مستقیم به حساب می آیند.

تحقیقاتی تازه به رهبری گروهی از دانشگاه میشیگان نشان می دهد که یک پروتئین ایمنی ممکن است عامل اصلی بروز تصلب شرایین یا ضخیم شدن شریان های قلب باشد. این کشف امکان توسعه طیف وسیعی از درمان های تازه را فراهم می نماید.

سلیم هایک (Salim Hayek)، نویسنده ارشد این مطالعه تازه، شرح می دهد: مورد هدف قرار دادن این مؤلفه ایمنی راهی برای درمان این بیماری قلبی است.

این تحقیقات تازه بر روی یک پروتئین ایمنی به نام suPAR متمرکز شده است. این پروتئین به وسیله مغز استخوان فراوری می گردد و به عنوان یک تنظیم نماینده کلی فعالیت سیستم ایمنی عمل می نماید.

سال ها است که محققان suPAR را به عنوان یک نشانگر زیستی مؤثر برای فعالیت ایمنی شناخته اند. سطوح بالای suPAR با همه چیز از سرطان گرفته تا دیابت مرتبط است، اما به تازگی تعیین شده که این پروتئین نقشی سببی در بیماری های کلیوی ایفا می نماید. مطالعات پیش بالینی نشان داده اند که مهار suPAR می تواند از آسیب کلیوی جلوگیری نموده یا حتی آن را معکوس کند. این بدان معناست که پروتئین گفته شده ممکن است بیشتر از آنچه پیش از این تصور می شد با بروز بیماری ارتباط داشته باشد.

در این مطالعه تازه با استفاده از سه رویکرد مختلف، پتانسیل suPAR به عنوان یک عامل ایجاد نماینده بیماری های قلبی عروقی آنالیز شد. ابتدا، محققان گروهی متشکل از 5000 نفر را در یک مطالعه مربوط به تصلب شرایین آنالیز کردند. آن ها دریافتند که سطوح بالاتر suPAR به طور قابل توجهی با نرخ بیشتر بروز عارضه های قلبی عروقی ارتباط دارد.

گام بعدی در این تحقیق، جستجوی گونه های ژنتیکی بالقوه ای بود که می توانستند بر سطوح suPAR تأثیر بگذارد. محققان با نگاهی به مجموعه داده ای متشکل از اطلاعات 24 هزار نفر دریافتند که یک نوع خاص از ژن به نام PLAUR می تواند با سطوح بالاتر suPAR در خون مرتبط باشد. آن ها با ردیابی این نوع ژن در 500 هزار نفر، دریافتند که این ژن می تواند با نرخ بالاتر تصلب شرایین مرتبط باشد.

جورج هندی (George Hindy)، نویسنده اول این مطالعه، می گوید: ما بعلاوه دریافتیم که شرکت نمایندگانی که فاقد یک نسخه از ژن PLAUR هستند، خطر ابتلا به بیماری های قلبی در آن ها کمتر است.

آخرین قطعه در این پازل آنالیز این موضوع بود که چگونه suPAR می تواند به ایجاد تصلب شرایین یاری کند. در اینجا، محققان سطوح suPAR را در مدل های موش افزایش دادند. آن ها دریافتند که پلاک ها در شریان های حیوانات نسبت به طرز چشمگیری افزایش یافته است.

دنیل تایرل (Daniel Tyrrell) از نویسندگان این مطالعه شرح می دهد: به نظر می رسد سطوح بالای suPAR سلول های ایمنی را فعال می نماید و این سلول ها واکنش بیش از حدی به محیط های دارای کلسترول بالا نشان می دهند که باعث ورود این سلول ها به دیواره عروق خونی شده و تسریع پیشرفت تصلب شرایین می شوند.

در نهایت، این یافته های تازه به توسعه روشی کاملاً تازه برای درمان بیماری های قلبی منجر خواهد شد. مهار suPAR می تواند به طور قابل قبولی خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد.

درحال حاضر درمان هایی وجود دارند که از این روش استفاده می نمایند. آنتی بادی های مونوکلونال و مهارنماینده های مولکول کوچکی که suPAR را هدف قرار می دهند، نتایج امیدوارنماینده ای در مطالعات بالینی با تمرکز بر بیماری های کلیوی نشان داده اند.

هایک گفت: امیدوارم بتوانیم این درمان ها را طی سه تا پنج سال آینده به بیماران خود ارائه دهیم.

منبع: فرارو
انتشار: 29 آذر 1401 بروزرسانی: 29 آذر 1401 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 2263

به "کشف پروتئینی که منجر به بیماری قلبی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف پروتئینی که منجر به بیماری قلبی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید