چه موقع و چگونه گلدان گل هایم را عوض کنم؟

به گزارش مجله گیتی رو، چه موقع و چگونه گلدان گل هایم را عوض کنم؟ تعویض گلدان و خاک گلدان معمولا زمانی انجام می گردد که یا خاک نامناسب باشد یا فضا برای رشد گیاه کم شده باشد. در هر حالت باید به یک سری موارد هنگام تعویض گلدان توجه کرد مانند زهکشی مناسب گلدان، اندازه و جنس گلدان، خاک متناسب با گیاه و سایر موارد.

چه موقع و چگونه گلدان گل هایم را عوض کنم؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از میهن کاکتوس ،معمولاً زمانی که فضای داخلی برای گیاه کم است، ریشه های گیاه از منافذ کف گلدان بیرون می آیند و رشد گیاه نیز کند و آهسته تر می گردد. در این زمان بهتر است که گلدان گیاه را عوض کرد. البته تعویض گلدان های گیاهانی که دوران رکود زمستانه دارند (همانند رزهای گلدانی) در اواخر زمان رکود و قبل از بیدار شدن گیاه است. در خصوص گیاهان همواره سبز نیز اگر چه این گیاهان در محیط داخلی خانه نگهداری می شوند و سراسر سال همواره مقداری فعالیت از خود نشان می دهند اما آنان را نیز بهتر است که در اواخر فصل زمستان و یا اوایل فصل بهار نسبت به تعویض گلدان اقدام گردد. توجه کنید که اگر گیاهی بیمار و مشکل دار دارید تعویض گلدان آن را به تعویق اندازید.

عوض کردن گلدان

زیرا این گیاهان ضعیف هستند و اصولاً تعویض گلدان نوعی تغییر محیط و به نحوی شوک برای گیاه محسوب می گردد. همچنین از تعویض گلدان گیاهانی را که تازه خریداری نموده اید تا حدود چند ماه (مثلاً برای شش ماه) صرف نظر کنید. زیرا گیاهان تازه خریداری شده اولاً امکان دارد چند روز قبل از آنکه توسط شما از گلخانه خریداری شوند به گلدان جدید منتقل شده باشند. من شخصاً وقتی می خواهم گلدانی را بخرم آنهایی را انتخاب می کنم که ریشه هایشان از منافذ کف گلدان دیده شوند و یا بیرون آمده باشند زیرا این مسئله نشان می دهد که این گیاه به تازگی به گلدان منتقل نشده است و مدتی است که در آن گلدان به سر می برد.

دوما بهتر است که گیاه به شرایط محیطی مکان جدید عادت کند و سپس گلدان آن را عوض کنید تا شوک های ناشی از تغییر مکان زندگی و همچنین تعویض گلدان به تدریج به گیاه وارد گردد. برای تعویض گلدان گیاه، روز قبل و یا چند ساعت قبل از تعویض گلدان خاک را با محلول قارچ کش آبیاری کنید. اگر بلافاصله قبل از تعویض گلدان نسبت به آبیاری اقدام کنید این کار موجب چسبندگی ذرات خاک به ریشه های گیاه می گردد و می تواند به دلیل عدم جدا شدن مناسب از دیواره های گلدان و قسمت های زیرزمینی گیاه، به ریشه های گیاه آسیب وارد کند. قبل از بیرون آوردن گیاه از طریق دست و یا انتهای بیلچه ضرباتی را به اطراف گلدان و انتهای گلدان وارد کنید تا به جدا سازی توده خاک از دیواره گلدان یاری گردد.

توجه کنید که قبل از بیرون آوردن گیاه هر مقدار که توده خاک از دیواره داخلی جدا گردد، امر انتقال و تعویض گلدان بهتر انجام می گیرد. برای درآوردن گیاه دست چپ خود را بر روی سطح خاک و در اطراف گیاه قرار دهید و گلدان را وارونه کنید. چند ضربه ملایم به دیواره و انتهای گلدان بزنید تا گیاه با توده خاک اطراف ریشه هایش از گلدان خارج گردد.

سپس این توده را به همراه گیاه می توانید در گلدان جدید قرار دهید البته قبل از قرار دادن گیاه در گلدان جدید مخلوطی از خاک جدید (این مخلوط بر اساس نیازهای گیاه و قبل از اینکه عملیات بیرون آوردن گیاه از گلدان قبلی آغاز گردد باید تهیه و آماده گردد) را در کف گلدان بریزید، توده را بر روی این خاک جدید قرار دهید به نحوی که سطح خاک رویین در گلدان هایی با قطر 12-6 سانتیمتر حدود یک سانتیمتر در گلدانهایی با قطر 15-12 سانتیمتر حدود 2 سانتیمتر و در گلدان هایی با قطر دهانه 25-20 سانتیمتر حدود 3 سانتیمتر و در با قطر دهانه 30-25 سانتیمتر حدود 4 سانیتمتر و در گلدانهایی با قطر دهانه 50-30 حدود 5 سانتیمتر پایین تر از لبه گلدان قرار بگیرد.

این فاصله و فضا مهم است زیرا فضای کافی برای آبیاری و جلوگیری از سرریز شدن آب را در هنگام آبیاری را ایجاد می نماید. سپس فضاهای به جامانده بین توده ریشه گیاه و دیواره گلدان را با مخلوط خاکی جدید پر کنید. بعد از اینکه عمل پر کردن گلدان تمام شد ابتدا با انگشتان دست و به شکل ملایم خاک اطراف ریشه گیاه را فشار دهید و گیاه به خوبی در گلدان مستقر گردد و سپس گیاه را آبیاری کنید. البته بعضی از پرورش دهندگان برای تشویق گیاه به ریشه زایی در محیط جدید برای 2-1 روز اول بعد از عمل انتقال گیاه به گلدان جدید، از آبیاری گیاه خودداری می نمایند اما آن را به مکانی سایه و خنک منتقل می نمایند و عمل غبار پاشی بر روی برگ ها را انجام می دهند تا از پژمردگی برگسار جلوگیری نمایند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 25 آبان 1399 بروزرسانی: 25 آبان 1399 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 1342

به "چه موقع و چگونه گلدان گل هایم را عوض کنم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه موقع و چگونه گلدان گل هایم را عوض کنم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید