چرا فشردن جوش برای برخی رضایت بخش است؟

به گزارش مجله گیتی رو، محققان در مطالعه ای به بررسی علت خوشایند بودن فشردن جوش برای برخی از افراد پرداختند.

چرا فشردن جوش برای برخی رضایت بخش است؟

به گزارش باشگاه خبرنگاران نقل از سایت popsci، جوش معمولی به دلیل مسدود شدن غدد چربی یا باکتری در پوست ما ایجاد می شود و در حالی که بیشتر جوش ها مضر نیستند، می توانند عفونی و دردناک شوند، به خصوص زمانی که سر باز کنند، با این حال بسکمک از ما نمی توانیم در برابر بروز آن ها مقاومت کنیم.

برای رسیدن به ریشه شکاف جوش، می توانیم یکی از اساسی ترین احساسات خود یعنی انزجار را بررسی کنیم. دنیل کلی، استاد فلسفه در دانشگاه پردو می گوید: انزجار برای محافظت از انسان در برابر بیماری های عفونی و سموم تکامل یافته است!

برخی از مایعات بدن مانند خون، آب دهان یا چرک، اغلب تنها زمانی که از بدن ما خارج می شوند، منزجر کننده به نظر می رسند. هنگامی که مایعات بدن ما به این طریق خارج می شوند، می توانند به طور بالقوه از طریق باکتری ها یا سایر عوامل بیماری زا آلوده شوند، بنابراین باید مانع خروج آن ها شویم.

ممکن است تعجب کنید که فشردن آن جوش های سرسفید همیشه همان عکس العمل بد را برمی انگیزد، در واقع، افرادی وجود دارند که ترکاندن جوش را به طرز عجیبی رضایت بخش می دانند.

بدیهی است که همه ما زمانی که می بینیم که چرک از جوش بیرون می آید، واکنش یکسانی نشان نمی دهیم و همه چیز به این بستگی دارد که آیا لذت شما بر تنفر غریزی تان غلبه دارد یا خیر.

محققان از شرکت کنندگان در مطالعه خواستند قبل از آزمایش یک نظرسنجی را تکمیل کنند تا لذت جوش زدن، حساسیت به انزجار و حساسیت پاداش و تنبیه آن ها را تعیین کنند. آن ها برای شرکت کنندگان کلیپ هایی را در این باره پخش کردند و در عین حال فعالیت مغزشان در دستگاه تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی یا fMRI را مشاهده و اندازه گیری می کردند.

این تیم دریافت افرادی که ویدیو های فشردن جوش را دوست داشتند، نسبت به کسانی که دوست نداشتند، حساسیت بیشتری نسبت به دریافت پاداش و همچنین مهارت های تنظیم انزجار بهتری داشتند.

به عبارت دیگر، طرفداران فشردن جوش به احتمال زیاد وقتی با رضایت از جهش چرک از یک جوش پاداش دریافت می کنند، برانگیخته می شوند و بهتر می توانند اندازه انزجاری را که هنگام تماشا احساس می کنند تعدیل کنند. این ویژگی های خود گزارش شده با آنچه که محققان در بخش تصویربرداری مغز از مطالعه یافتند، مطابقت داشت.

اما توصیه متخصصان پوست این است که این کار خاص را خودتان انجام ندهید، صرف نظر از اینکه چقدر وسوسه انگیز است که از شر جوش های ناخوشایند خلاص شوید.

فشردن جوش، پوست را می شکند و می تواند باعث عفونت و جای زخم شود. جوش های سرسیاه و سرسفید را باید به حال خود رها کرد، اگرچه درمان های خانگی مانند بنزوئیل پراکسید می تواند به رفع سریع تر آن ها کمک کند.

اگر جوش سفیدی در سطح وزوویوس دارید که واقعا می خواهید از شر آن خلاص شوید، به یک متخصص پوست مراجعه کنید، زیرا آن ها آموزش دیده اند تا به درستی عمل کشیدن را انجام دهند.

منبع: فرارو
انتشار: 4 شهریور 1401 بروزرسانی: 4 شهریور 1401 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 2210

به "چرا فشردن جوش برای برخی رضایت بخش است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا فشردن جوش برای برخی رضایت بخش است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید