مزاحمت برای بانوان چه مجازاتی در پی دارد؟

به گزارش مجله گیتی رو، قانون گذار با وضع قانون جرم مزاحمت برای بانوان در اماکن عمومی آن را به عنوان یکی از مصادیق جرایم علیه آزادی روان اشخاص، به طور مستقل در قوانین جزایی شناخته و جرم انگاری نموده است.

مزاحمت برای بانوان چه مجازاتی در پی دارد؟

به وجود آوردن مزاحمت برای بانوان جزء مصادیق بر علیه آزادی روح و روان اشخاص و امنیت افراد به حساب می آید. هدف اصلی قانون گذاری در رابطه با مزاحمت بانوان برقرار کردن حفظ نظم در جامعه، رعایت کرامت و ایجاد امنیت برای آنها است. جرم انگاری برای ایجاد کردن مزاحمت بانوان به منظور پیشگیری از تجاوز به حقوق فردی و اجتماعی آن ها است. آزادی روح و همین طور روان مانند آزادی جسم جزء پر اهمیت ترین آزادی های فردی به حساب می آید و ایجاد مزاحمت برای بانوان مجازات بسیار سنگینی را دربردارد. در این نوشتار از خبرنگاران به آنالیز جرم مزاحمت برای بانوان می پردازیم.

مصادیق جرم مزاحمت

استفاده کردن از گفتار و برخوردهای به دور از شخصیت و یا به اصطلاح متلک گفتن و به کارگیری ناسزا جزو اعمالی است که موجب ایجاد تهدید برای امنیت بانوان می گردد، بستن راه عبور بانوان و بعضی اوقات لمس کردن نامشروع، تعقیب کردن بانوان و یا به کارگیری آزار کلامی، ایجاد اختلال در آرامش، لطمه زدن به منزلت بانوان نیز جزو مصادیق مزاحمت برای بانوان محسوب می گردد.

مجازات جرم مزاحمت برای بانوان

بنا به ماده 619 قانون مجازات اسلامی شخصی که در اماکن عمومی یا معابر، با حرکات مخالف شئونات اسلامی مزاحم بانوان و مسبب توهین به بچه ها و زنان گردد، به مجازات 2 تا 6 ماه حبس و تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد. اماکن عمومی مکانی است که جهت رفت و آمد اشخاص در ساعاتی از شبانه روز آماده باشد و این اماکن عمومی محل وقوع جرم مزاحمت برای بانوان در نظر گرفته می گردد؛ که شامل کوچه، خیابان، میادین، اتوبان های داخل و خارج شهر، ادارات دولتی و خصوصی، بازار، نمایشگاه ها، بیمارستان ها، رستوران ها، وسایل نقلیه عمومی و … است. قرار دادن این ماده نشان گر اهمیت و توجه قانون به محفوظ ماندن حقوق فردی و اجتماعی افراد است. اشخاصی که مورد مزاحمت واقع شده اند می توانند با رجوع کردن به دستگاه های قضایی و اثبات کردن آن شکواییه را در رابطه با مزاحمت تنظیم نمایند که با متخلفان برخورد شدیدی خواهد شد. البته باید به این نکته توجه داشت که مکان ایجاد مزاحمت دارای اهمیت است و زمانی که مورد قبول واقع می گردد که این مزاحمت در مکان های عمومی و یا معابر اتفاق بیفتد پس اگر در مکان های عمومی اتفاق نیفتد مورد قبول واقع نخواهد شد.

چگونگی شکایت خانم ها از مزاحمت

بانوی معترض می تواند به کلانتری رفته و با تشکیل پرونده و تکمیل آن، رسیدگی به شکایت وارده را درخواست کند، این پرونده در کلانتری پس از تکمیل شدن به دادسرا ارسال می گردد. در دادسرا مربوطه تحقیقات لازمه در رابطه با پرونده انجام می گردد سپس به شعب بازپرسی ارسال می گردد و در نهایت بازپرس با مشاهده محتویات داخل پرونده وقتی را برای حضور متهم در دادسرا و تحقیق از وی در نظر می گیرد.

برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر عواقب ترک منزل توسط شوهر را مطالعه کنید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 13 آبان 1399 بروزرسانی: 13 آبان 1399 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 1315

به "مزاحمت برای بانوان چه مجازاتی در پی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مزاحمت برای بانوان چه مجازاتی در پی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید