قطارهای گردشگری درحال از نفس افتادن هستند
به گزارش مجله گیتی رو، خبرگزاری مهر/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده و گزارشات منتشر شده، قطارهای گردشگری درحال از نفس افتادن هستند.
تور قطارهای جهانگردی که قرار بود در جهت توسعه جهانگردی کشور حرکت نمایند و میراث صنعتی راه آهن سراسری کشور را زنده نگه دارند، با شیوع ویروس کرونا مدتی تعطیل شده بود حالا با بعضی از مسائل نیز دست و پنجه نرم می نماید تا راهی برای رونق دوباره آن پیدا شود.
تا قبل از شیوع ویروس کرونا قطارهای جهانگردی به عنوان نوع دیگری از جهانگردی صنعتی به راه افتاده بودند. این بار جاذبه های جهت از دریچه شیشه ای قطارها نه تنها قابل تماشا بود بلکه میشد گاهی روی ریل ایستاد و در جایی که مسافران همواره از آن گذر می کردند، از قطار پیاده شد و نگاهی دقیق تر به اطراف کرد. گاهی در جهت متعلقات به موضوع راه آهن برای مسافران تشریح می شد مانند بناهای بجا مانده از زمان گذشته، از زمانی که راه آهن ساخته شد یا اولین های راه آهن در هر جهت. محل اقامت سوزنبانان یا محل دفن کارگرانی که در راه ساخت این جهتها جان دادند. غیر از آن پل های ساخته شده و جاذبه های متنوع جهت نیز به جهانگردان شرح داده میشد تا بعداً که اگر مسافری همین جهتها را با قطارهای معمولی طی کردند، بدانند در این جهت چه چیزهایی نهفته است.
سوت قطار جهانگردی زعفران 23 آبان شنیده شد. قرار بود اولین تور قطار جهانگردی استان خراسان رضوی با ورود این قطار اختصاصی به سمت شهرستان تربت حیدریه اجرا شود. این اتفاق نیز افتاد و یکبار مسافران تا تربت حیدریه رفتند تا بهانه ای برای توسعه جهانگردی کشاورزی و تماشا مزارع زعفران و باغات تربت حیدریه باشد.
اما آنطور که یوسف بیدخوری، معاون جهانگردی اداره کل میراث فرهنگی استان خراسان رضوی پیرامون اینکه قطارهای جهانگردی درحال از نفس افتادن هستند، گفت: این قطار به صورت جهت همیشگی اجرا می شود اما آن روز قطار ویژه ای را به این برنامه اختصاص دادند که چون برای مسافر به صرفه نبود و امکان این را نداشت که جهت زیادی را طی کند و مسافر باید دوباره سوار اتوبوس میشد، متوقف شد و از آن به بعد تنها جهت همیشگی با قطارهای معمول حرکت می نماید. ضمن اینکه در حال حاضر فصل کشت زعفران نیست و این تورها با هدف زعفران برگزار نمی شود.
قطارهای دیگری با هدف جهانگردی در جهت راه آهن کشور برگزار می شدند مانند قطار زاهدان به میرجاوه که اگرچه در جهت خود می رود اما یکبار معرفی گردید که این جهت هم می تواند به شبکه جهانگردی پیوسته و مسافران خود را داشته باشد و کسانی در این جهت سوار قطار شوند که می خواهند جاذبه های میرجاوه را دیده و از زاهدان سوار این قطار شوند.
این جهتهای جهانگردی ریلی در جنوب کشور و در استان خوزستان نیز گهگاهی وجود داشت و تا قبل از کرونا نیز اجرا میشدند اما در حال حاضر متوقف مانده اند.
بعلاوه قرار بود راه آهن، جهتهای ویژه ای را نیز به جهانگردی ریلی در لرستان اختصاص دهد حتی فخرالدین پیروزفر، مدیرکل راه آهن لرستان گفته بود: قطار جهانگردی لرستان را راه اندازی کردیم. یک قطار ریل باس با ظرفیت 200 تا 300 جهانگرد در نظر گرفته شده و در این جهت هر جا که منطقه زیبایی است قطار توقف کوتاهی خواهد داشت و سکو برای اهالی محل و جهانگردان ایجاد شده است تا جهانگردان پیاده شوند و از طبیعت لذت ببرند اما اگر شرایط کرونایی حاکم نبود این ظرفیت قطار کامل میشد. چنانچه قطار جهانگردی مجدداً فعالیت خود را شروع کند قطعاً ظرفیت جهانگردان 100 درصد خواهد بود. بنابراین در این جهت نیز قطاری مخصوص گردش در ریل حرکت نمی نماید.
فعال ترین جهت جهانگردی ریلی در جهت شمال کشور هست که به شیرگاه، سوادکوه و پل سفید می رود. این قطارها نیز به دو صورت در روزهای آدینه و پنجشنبه برگزار میشد. یکی از آنها مخصوص گردش در این جهت بود یعنی قطاری ویژه جهانگردان آن اختصاص می گرفت که در جهتهای بین راه توقف می کرد و جاذبه های جهت به صورت تخصصی شرح داده میشد اما قطار دیگر که هنوز هم بعضی از آن گاهی با تأیید مدیران راه آهن برگزار می شود، در جهت متوقف نمی شود بلکه بخشی از قطار معمولی به مسافران جهانگردی ریلی تعلق گرفته و در نهایت در سرانجام ایستگاه پیاده شده و برای برگشت نیز سوار جهت قطار برگشت می شوند.
بعلاوه ممکن است این مسافران تا گرمسار یا ایستگاههای بین راه توقف نمایند و تا سرانجام جهت همراه قطار نباشند. اما این تورها نیز گاهی برگزار و گاهی لغو می شود که عمده دلایل آن نیز به کرونا بر می شود.
به همین علت افرادی که در این تورها ثبت نام می نمایند باید چند روز قبل مطمئن شوند که آیا این تور در این هفته برگزار خواهد شد یا کرونا باز هم آن را لغو می نماید، چون یکی از مسائلی که برگزار نمایندگان تورهای قطارهای جهانگردی دارند این است که تهویه مناسبی در قطارها نیست و به همین علت در برگزار کردن یا لغو آن دچار تردید می شوند.
مرداد سال جاری پرونده راه آهن سراسری ایران در چهل و چهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو به عنوان بیست و پنجمین اثر میراث فرهنگی ملموس ایران ثبت جهانی شد و برگزاری چنین امکانی می تواند مردم ایران را با داشته های صنعتی و میراثی خود آشنا کند. در این راه شرکت راه آهن ایران بیشترین نقش را در حفظ و معرفی این میراث برعهده دارد.
منبع: همگردی