فروکش کردن تب عرضه در بورس

به گزارش مجله گیتی رو، خبرنگاران : شاخص کل بورس در جریان دادوستدهای امروز با رشد نیم درصدی به کار خود خاتمه داد. سهام چهار صنعت عظیم بورسی از جمله فلزات، پتروشیمی ها، معدنی ها و بانک ها نقش عمده ای در رشد این نماگر داشتند.

فروکش کردن تب عرضه در بورس

به گزارش خبرنگاران، بازار سهام معاملات امروز-شنبه- را با فروکش فشار عمومی فروش و رشد شاخص کل پشت سر گذاشت. اگرچه جو منفی بازار، تاثیر خود را در تداوم فرایند نزولی شاخص هم وزن نشان داد اما برآیند تغییرات، از تعدیل عرضه ها نسبت به چهارشنبه هفته قبل و بهبود تقاضا برای جلسه معاملاتی بعد حکایت داشت.

نقش عمده 4 صنعت عظیم در رشد شاخص بورس

شاخص کل بورس در جریان دادوستدهای امروز با رشد نیم درصدی به کار خود خاتمه داد. سهام چهار صنعت عظیم بورسی از جمله فلزات، پتروشیمی ها، معدنی ها و بانک ها نقش عمده ای در رشد این نماگر داشتند. علاوه بر حمایت موثر فعالان حقوقی در این نمادها، بازیگران حقیقی هم حضور پررنگی در خرید این طیف از سهم ها داشتند و به رغم جو منفی حاکم بر سهام شرکتهای کوچک، در این نمادها صفهای طویلی از خرید شکل دادند. به طوری که در خاتمه معاملات حدود 2 هزار میلیارد تومان نقدینگی در صف بیش از 100 نماد امکان خرید سهم را نیافت. افزایش و گسترش تقاضا نسبت به روز چهارشنبه تا حدی امیدها را به تالار شیشه ای بازگرداند.

افزایش ارزش معاملات خرد در بورس و فرابورس

البته قدرت خریدها را نه تنها در صف های خرید و در تعدیل فرایند شاخص که در میزان ارزش معاملات خرد هم می توان مشاهده کرد. ارزش معاملات خرد در بورس و فرابورس که هفته گذشته به زیر 10 هزار میلیارد تومان سقوط نموده بود، در معاملات امروز به بیش از 15 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. ضمن اینکه در آخرین دقایق معاملات بر تعداد نمادهای مثبت افزوده شد، صفهای فروش پرحجم در نمادهای اثرگذاری مثل شستا و خودرویی ها هم برچیده شد تا دست کم زمینه برای بهبود فرایند در جلسات آینده مهیا گردد.

حقیقی ها از بازار خارج شدند؟

در کنار فروکش عمق و گستره فروش ها، حقیقی ها بخشی از دارایی های خود را به حقوقی ها واگذار کردند و از صحنه بازار خارج شدند. عدد تغییر مالکیت در کل بازار سهام نشان میدهد که سهامداران خرد امروز حدود1400 میلیارد تومان از دارایی ها خود را از بازار بیرون برده اند. با اینکه نسبت به هفته گذشته شاهد تعادل در عرضه و تقاضا از سوی حقیقی ها هستیم اما همچنان وزنه به سمت خروج سنگینی می نماید.

در کل مجموعه تحولات امروز حاوی سیگنال قاطعی برای تغییر فرایند نبود و همچنان از نااطمینانی و تردید جدی در نحوه آرایش بازیگران بازار و میزان ورود و خروج سرمایه خبر می دهد. این را طی یک هفته اخیر در فرایند زیگزاگی قیمتها هم می توان مشاهده کرد.

اما به نظر می رسد با کاهش بسیار جدی سطح قیمت ها از اوج تاریخی رفته رفته شاهد تعدیل طبیعی عرضه ها و ثبات نسبی قیمت تا رونمایی از محرک های جدید قیمتی نظیر گزارش های 6 ماهه باشیم. این در حالی است که بازار فرایند طبیعی خود را طی کند و بازارساز با سیگنال های خود اهالی سهام را به اشتباه نیندازد و شوک تازه به جان بورس نیندازد. بعضی از تحلیلگران رونمایی از کارنامه شرکتها در نیمه نخست سال و انعکاس جهش قیمت های فروش در گزارش های عملکرد را مهمترین عامل در مشخص تکلیف بازار و ترکیب جدیدی از تقاضا در سهام مختلف بورسی میدانند.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 3 آبان 1399 بروزرسانی: 3 آبان 1399 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 1295

به "فروکش کردن تب عرضه در بورس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فروکش کردن تب عرضه در بورس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید