طرز تهیه شربت زرشک ???? خوش رنگ و غلیظ به 4 روش خوشمزه

به گزارش مجله گیتی رو، شربت زرشک با آن رنگ مجذوب کننده و مزه دلنشینی که دارد، سرشار از مواد مغذی و ویتامین های ضروری برای بدن است و مصرف آن می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. در طرز تهیه شربت زرشک در طب سنتی به عنوان یک می توانید هم از زرشک قرمز تازه و هم زرشک خشک استفاده کنید. طعم این بسیار لذیذ است و در صورتی که با عسل یا شکر کمتر تهیه شود، برای لاغری و کاهش وزن نیز گزینه فوق العاده ای محسوب می شود. اما آیا می دانید طرز تهیه انواع شربت زرشک خانگی چگونه است؟ در این مقاله از سرویس در می توانید با طریقه درست کردن شربت زرشک غلیظ به روش های مختلف آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد شربت زرشک خانگی پاسخ خواهیم داد.

طرز تهیه شربت زرشک ???? خوش رنگ و غلیظ به 4 روش خوشمزه

طرز تهیه شربت زرشک خانگی با زرشک تازه قرمز یا سیاه

مدت زمان آماده سازی: 15 دقیقه

مدت زمان پخت: 15 دقیقه

مواد لازم برای تهیه شربت زرشک خانگی

  • زرشک قرمز یا سیاه: 1 کیلوگرم
  • شکر: 2/5 کیلوگرم
  • آب: 2 لیوان فرانسوی دسته دار
  • گلاب (اختکمک): 2 قاشق غذاخوری
  • عرق هل (اختکمک):2 قاشق غذاخوری

مراحل طرز تهیه شربت زرشک با زرشک تازه

شربت زرشک مثل فواید زیادی برای بدن دارد و به دلیل طعم و ظاهر جذابش همیشه در لیست قرار می گیرد. درست کردن شربت زرشک با زرشک تازه قرمز یا سیاه هم بسیار راحت است و هم خوشمزه و پرطرفدار. در ادامه می توانید با مراحل طرز تهیه شربت زرشک خانگی با زرشک تازه آشنا شوید.

مرحله اول؛ آماده کردن شهد شربت زرشک

در اولین مرحله از طرز تهیه شربت زرشک غلیظ باید شهد شربت را آماده کنید. برای این کار باید شکر و آب را در قابلمه بریزید و روی شعله گاز بگذارید. حرارت گاز را کم کنید تا ترکیب شکر و آب غلیظ شود و قوام پیدا کند. بهتر است شکر را هم نزنید تا به آرامی در آب حل شود.

مرحله دوم؛ آماده کردن زرشک

در این مرحله باید زرشک ها را از خوشه جدا کنید و با آب فراوان بشویید. سپس آن ها را روی یک پارچه پهن کنید تا خشک شوند.

مرحله سوم؛ اضافه کردن زرشک به شهد شربت

بعد از این که شکر کاملاً در آب حل شد و زرشک خشک شد، باید زرشک های تمیز شده را به شهد در حال جوش اضافه کنید. اجازه دهید زرشک همراه با آب و شکر بجوشد و عصاره آن خارج شود.

مرحله چهارم؛ پختن زرشک ها

در این مرحله از طرز تهیه شربت زرشک می توانید در صورت تمایل عرق هل یا را اضافه کنید. سپس باید درب قابلمه را روی آن بگذارید تا زرشک کاملاً بپزد.

مرحله پنجم؛ رد کردن شربت زرشک از صافی

شربت زرشک نباید برای مدت طولانی بجوشد، این کار موجب بد رنگ شدن شربت زرشک و تلخ شدن مزه آن می شود. بنابراین کلیه مراحل آماده شدن شربت باید با حرارت کم انجام شود. هر زمان که شربت شما به غلظت مناسب رسید، باید شعله گاز را خاموش کنید. سپس شربت را از یک صافی رد کنید تا زرشک ها از شربت جدا شوند.

مرحله ششم؛ نگهداری شربت زرشک

بعد از فیلتر کردن شربت، باید کمی صبر کنید تا شربت زرشک خنک شود. سپس می توانید آن را در یک شیشه تمیز و خشک بریزید و در یخچال قرار دهید. برای آماده کردن شربت زرشک نیز می توانید 2 تا 3 قاشق شربت را با یک لیوان آب سرد ترکیب کنید.

زرشک های جدا شده از شربت را می توانید به عنوان با نان تست میل کنید و یا از آن برای طعم دادن و تزئین و استفاده کنید.

طرز تهیه شربت با زرشک خشک

مواد لازم برای تهیه شربت با زرشک خشک

  • زرشک خشک: 1 کیلوگرم
  • شکر: 2/5 کیلوگرم
  • آب: 4 تا 5 لیوان فرانسوی دسته دار
  • گلاب یا عرق هل: به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه شربت با زرشک خشک

اگر دوست دارید با استفاده از زرشک خشک یک شربت غلیظ و خوش رنگ زرشک آماده کنید، این کار بسیار ساده است. در ادامه می توانید با مراحل طرز تهیه شربت زرشک با زرشک خشک آشنا شوید.

مرحله اول؛ خیساندن زرشک ها

در اولین مرحله باید زرشک ها را تمیز کنید و به خوبی بشویید. سپس آن ها را برای 2 تا 3 ساعت در آب بخیسانید تا نرم شوند و گرد و خاک و آلودگی های آن از بین برود.

مرحله دوم؛ آماده کردن شهد شربت

در این مرحله از طرز تهیه شربت زرشک خشک باید آب و شکر را با هم ترکیب کنید و در قابلمه بریزید. سپس شعله گاز را روشن کنید تا شکر با حرارت ملایم و به آرامی در آب حل شود.

مرحله سوم؛ اضافه کردن زرشک به شهد شربت

در این مرحله باید زرشک ها را به قابلمه آب و شکر اضافه کنید و بعد از اینکه آب شروع به جوشیدن کرد، گلاب یا عرق هل را اضافه کنید. سپس با دمکنی درب قابلمه را ببندید و شعله را کم کنید تا شربت آماده شود.

مرحله چهارم؛ آماده شدن شربت زرشک

بعد از نیم ساعت درب قابلمه را بردارید و صبر کنید شربت شما خنک شود. سپس شربت را از صافی رد کنید و مربای زرشک را جدا کنید. شربت را در یک شیشه تمیز و خشک بریزید و در یخچال قرار دهید.

طرز تهیه شربت زرشک با عسل

برای درست کردن شربت زرشک با عسل می توانید ابتدا آب زرشک را آماده کنید. سپس برای شیرین کردن شربت به جای شکر از مقداری عسل استفاده کنید.

طرز تهیه شربت زرشک و عناب

برای درست کردن شربت زرشک و عناب یابد زرشک سیاه را با مقداری عناب بکوبید. سپس مقداری آب به آن اضافه کنید و برای 10 ساعت بخیسانید. در نهایت این ترکیب را صاف کنید. شکر را با آب بجوشانید و بعد ترکیب صاف شده زرشک و عناب را به آن اضافه کنید و صبر کنید تا شربت زرشک شما غلیظ شود. در سرانجام شعله گاز را خاموش کنید و اجازه دهید شربت خنک شود.

خواص شربت زرشک

درست کردن شربت یا آب زرشک از زرشک تازه معمولاً خواص بیشتری نسبت به شربتی که با زرشک خشک درست شده دارد. زرشک سرشار از انواع آنتی اکسیدان های مفید است که فواید زیادی برای سلامت بدن دارد.

مصرف شربت زرشک می تواند به تنظیم سوخت و ساز بدن کمک کند و سوءهاضمه را برطرف کند. این شربت موجب برطرف مسائل گوارشی، بهبود سلامت قلب، جلوگیری و درمان بیماری های عفونی، و و کیسه صفرا می شود و اگر بدون شکر درست شود برای کنترل نیز بسیار مفید است.

نکات و فوت و فن های طرز تهیه شربت زرشک

*در طرز تهیه شربت زرشک خانگی می توانید مقدار شکر را با توجه به ذائقه خودتان کم یا زیاد کنید. اگر دوست دارید طعم شربت شما کمی ترش باشد، بهتر است از شکر کمتری استفاده کنید.

*اضافه کردن هل و گلاب به شربت زرشک اختکمک است. از آنجایی که زرشک عطر و طعم خوبی دارد، می توانید این شربت را بدون هیچ چاشنی اضافه ای نیز درست کنید.

*در طرز تهیه شربت و مربای زرشک از جوشاندن شربت با شعله زیاد پرهیز کنید تا شربت شما رنگ و مزه بهتری پیدا کند.

*طرز تهیه شربت زرشک در طب سنتی برای برطرف مسائل کبدی توصیه می شود زرشک را با آب بجوشانید و سپس مقداری آب به، آب سیب ترش و شیرین و آب انار ترش و شیرین به آن اضافه کنید. در سرانجام کمی سرکه و شکر قوام آورده به آن اضافه کنید. روزی 75 گرم از این شربت میل کنید تا مشکل کبدی شما برطرف شود.

سوالات متداول

چرا شربت زرشک نباید با شعله زیاد بجوشد؟

در طرز تهیه شربت زرشک و مربای زرشک از جوشاندن شربت با شعله زیاد پرهیز کنید تا شربت شما رنگ شفاف و مزه بهتری پیدا کند.

بهترین روش برای جلوگیری از تیره و کدر شدن شربت زرشک چیست؟

برای جلوگیری از تیره شدن آب زرشک طبیعی می توانید ابتدا آب را بجوشانید و بعد زرشک ها را به آن اضافه کنید تا مدت کمتری بجوشند و تنها چند دقیقه با حرارت ملایم نرم شوند.

منبع: افق کوروش
انتشار: 28 تیر 1401 بروزرسانی: 28 تیر 1401 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 2180

به "طرز تهیه شربت زرشک ???? خوش رنگ و غلیظ به 4 روش خوشمزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه شربت زرشک ???? خوش رنگ و غلیظ به 4 روش خوشمزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید