طبع جگر سیاه سرد است یا گرم؟ (معرفی خواص و مصلحات)

به گزارش مجله گیتی رو، جگر سیاه به علت داشتن انواع مواد معدنی و ویتامین ها، ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. طبع جگر سیاه و ارزش غذایی بالای آن، این خوراک را به یک داروی شگفت انگیز برای درمان بسیاری از بیماری ها در طب سنتی تبدیل نموده است.

طبع جگر سیاه سرد است یا گرم؟ (معرفی خواص و مصلحات)

در این مقاله ابتدا طبع جگر سیاه از نظر طب سنتی را بیان می کنیم و سپس به آنالیز خواص کاربردی فوق العاده آن برای بدن می پردازیم.

طبع جگر سیاه چیست؟

مزاج جگر سیاه از نظر طب سنتی گرم و مرطوب است و انواع مصلحات آن نمک، دارچین، گشهم، سرکه، کبابی کردن و مغز پخت کردن آن و زیره معرفی شده است.

مزاج

انواع مصلحات

گرم و مرطوب

ادویه گرم، نمک، دارچین، گشهم، سرکه، زیره و کباب و مغز پخت کردن آن

مهم ترین خواص جگر سیاه برای بدن

1. افزایش هوش با مصرف جگر سیاه

جگر گوسفند یک منبع عالی از ویتامین ب12 است. ویتامین ب12 به تشکیل گلبول های قرمز خون یاری می نماید. بعلاوه باعث بهبود در عملکرد مغز و تقویت حافظه می گردد. در نتیجه افرادی که به طور مرتب از خوراک جگر در وعده های غذایی خود استفاده می نمایند، قدرت تسلط بر فکر بیشتری دارند و بهتر می توانند از هوش خود استفاده نمایند.

2. تقویت قدرت بینایی

جگر سیاه دارای میزان زیادی ویتامین A است. به همین علت مصرف منظم و دائم این خوراک خوشمزه سطح بینایی را تقویت می نماید. علاوه بر این وجود ویتامین A برای افزایش سیستم ایمنی بدن و بهبود عملکرد اندام هایی مثل قلب و کلیه ها هم لازم است.

3. دارای خواص ضد ویروسی و باکتریایی

جگر سیاه به علت داشتن مقادیر فراوان زینک و ویتامین A از رگ های خونی در بدن مراقبت نموده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می نماید. در نتیجه بدن دچار بیماری های مختلف ویروسی و عفونی نمی گردد. بعلاوه ویتامین A، از رشد باکتری های مضر در بدن جلوگیری می نماید. این خاصیت خوراک جگر، به خصوص برای حفظ سلامت پوست و پیشگیری از بیماری های عفونی و مزمن پوستی بسیار مفید است.

4. افزایش متابولیسم بدن و تناسب اندام

بر اساس تحقیقات اجرا شده جگر دارای ریبوفلاوین یا ویتامین ب2 است. این ویتامین برای افزایش رشد و بهبود عملکرد سلول های بدن اهمیت دارد. ویتامین ب2 بعلاوه متابولیسم یا سوخت و ساز بدن را افزایش داده و خطر ابتلا به چاقی و فشار خون را کاهش می دهد. بعلاوه برای افرادی که دائما ورزش می نمایند و نگران تناسب اندام خود هستند یک خوراک سرشار از مواد مغذی و در کنار آن بسیار کم کالری می باشد.

به علاوه این ماده سرشار از پروتئین است. تحقیقات اجرا شده در این زمینه نشان داده اند که دریافت پروتئین زیاد به کاهش وزن یاری می نماید، زیرا باعث کاهش گرسنگی و اشتها می گردد. علاوه براین پروتئین ها عملکرد بهتری در برطرف گرسنگی نسبت به چربی ها و کربوهیدرات ها دارند.

5. درمان کم خونی به خصوص برای خانم ها

جگر یک منبع عالی از آهن است و آهن یکی دیگر از مواد ضروری برای بدن، که به حمل اکسیژن در بدن یاری می نماید. مهم ترین عامل ایجاد کم خونی به خصوص در خانم ها کمبود آهن است. از طرفی آهنی که در این خوراک وجود دارد به راحتی در بدن جذب می گردد.

پس توصیه می گردد خانم ها حداقل ماهی یک مرتبه خوراک جگر را در برنامه غذایی خود قرار دهند.

6. تامین پروتئین مورد احتیاج بدن

بیش از 25% کبد گوسفند از پروتئین تشکیل شده است. پروتئین مهم ترین ماده در ساخت تمام بافت های بدن است. ساخت و ترمیم سلول ها و تبدیل مواد غذایی به انرژی به وسیله پروتئین انجام می گردد. پروتئین موجود در این خوراک، بسیار با کیفیت است زیرا همه اسیدهای آمینه ضروری بدن را تامین می نماید. اسیدهای آمینه بلوک های ساختاری هستند که پروتئین ها را تشکیل می دهند. بعضی از اسیدهای آمینه در بدن ساخته می شوند، اما آن هایی که به اسیدهای آمینه ضروری معروف هستند، باید با مصرف مواد غذایی دارای این اسیدهای آمینه تامین شوند.

7. تامین عنصر مهم مس برای بدن

یکی دیگر از مواد معدنی که به وفور در جگر سیاه یافت می گردد، مس است. مس مانند یک کلید برای فعال کردن آنزیم های مختلف در بدن عمل می نماید. در نتیجه سطح انرژی بدن تنظیم شده و عملکرد مغز هم بهتر می گردد. این مزیت خوراک جگر به خصوص برای افرادی که دائما در حال کارهای پرفشار هستند و بدنشان دچار ضعف ناشی از کار فراوان شده است، راه چاره بسیار کاربردی و مناسبی است.

چه افرادی نباید از خوراک جگر سیاه استفاده نمایند؟

  • زنان باردار

به علت وجود ویتامین A بیش از حد در خوراک جگر، خانم های باردار باید قبل از مصرف این خوراک حتما با پزشک خود مشورت نمایند.

  • افراد مبتلا به نقرس

نقرس نوعی آرتروز است که به علت مقادیر بالای اسید اوریک در خون ایجاد می گردد. علائم آن شامل درد، سفتی و تورم در مفاصل است. چگر سرشار از پورین است که اسید اوریک را در بدن تشکیل می دهد؛ بنابراین در صورت وجود نقرس، مصرف خود را محدود کنید.

سخن آخر

با توجه به مطالبی که در این مقاله برای شما عزیزان بیان شد، جگر سیاه یک ماده مغذی فوق العاده برای بدن است که از هر لحاظ باعث تقویت تمام قسمت های بدن می گردد. این ماده به علت بافت نرم و سبکی که دارد، خیلی سریع مغز پخت می گردد و به همین علت تهیه آن بسیار آسان است. اگر طعم جگر را به تنهایی دوست ندارید، می توانید با اضافه کردن مقادیر زیاد ادویه یا ترشیجات طعم آن را دلپذیرتر کنید. در پایین همین صفحه برای ما بنویسید شما از گوشت ماهی چه استفاده هایی می کنید؟ منتظر خواندن نظرات و پیشنهادات شما هستیم.

در آخر به شما پیشنهاد می کنیم که در خبرنگاران، با طبع گوشت آهو، خواص و مصلحات آن هم از نظر طب سنتی آشنا شوید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 3 مرداد 1400 بروزرسانی: 3 مرداد 1400 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 1809

به "طبع جگر سیاه سرد است یا گرم؟ (معرفی خواص و مصلحات)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طبع جگر سیاه سرد است یا گرم؟ (معرفی خواص و مصلحات)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید