ساعت بیگ بن برای 4 سال خاموش شد!

به گزارش مجله گیتی رو، بیگ بن، نماد اصلی لندن، برای تعمیرات اساسی به مدت 4 سال خاموش شد. با توضیحاتی در این رابطه همراه خبرنگاران باشید.

ساعت بیگ بن برای 4 سال خاموش شد!

به طور حتم بیگ بن از شناخته شده ترین و اصلی ترین نمادها و جاذبه های لندن به شمار می رود. حال شاید کمی عجیب به نظر برسد اما ساعت بیگ بن از 21 اوت، برای انجام تعمیرات اساسی به مدت 4 سال تعطیل شد! پس از به صدا در آمدن زنگ این ساعت در ظهر دوشنبه پیشین، عملیات نصب داربست در اطراف ساعت و برج آن شروع شد تا تعمیرکاران، پروژه تجهیز بیگ بن را شروع نمایند.

ساعت بیگ بن بر فراز برج الیزابت قرار گرفته است؛ نام این برج در گذشته بیگ بن بود که در سال 2012 به برج الیزابت تغییر یافت. در هر صورت این مجموعه مشمول تعمیر و بازسازی قرار خواهد گرفت. بر اساس صحبت های معمار ارشد پروژه بازسازی، به غیر از تعمیرات، تسهیلات و امکاناتی نیز، نظیر آسانسور و سیستم های بهینه مصرف انرژی، به این مجموعه اضافه خواهد شد.

یکی از دلایل این تعطیلی 4 ساله این است که تعمیرکاران از صدای 120 دسی بلی ناقوس بزرگ بیگ بن در امان بمانند. البته ناگفته نماند که این زنگ برای مناسبت های خاص و مهم، از جمله تحویل سال نو، به صدا در خواهد آمد؛ اما به غیر از این مناسبت ها در پس کاورهای بزرگ پوشیده می گردد. قرار است تمامی اجزا و قطعات این مجموعه بزرگ و همین طور 4 صفحه ساعت آن پیاده و سپس تعمیر و تمیزکاری شوند. جمع این تعمیرات در حدود 35 میلیون دلار هزینه در پی خواهد داشت.

از طرفی، این اولین باری نیست که بیگ بن برای سرویس و تعمیرات تعطیل می گردد. اولین تعمیراتی که روی این مجموعه صورت گرفت در سال 1976 در یک دوره 9 ماهه بود. پس آن نیز در سال 2007 برای مدت 6 هفته، این مجموعه برای سرویس و تعمیرات تعطیل شد.

به هر ترتیب این تعطیلی طولانی مدت سبب شد تا علاوه بر اطلاع رسانی در خصوص جزییات تعمیرات، به سراغ بعضی از نکات جالب بیگ بن برویم:

1. برج ساعت نام اصلی این مجموعه است که بیشتر با نام بیگ بن (Big Ben) یا زنگ بزرگ (Great Bell) شناخته می گردد.

2. نام بیگ بن، به لحاظ فنی، به بزرگ ترین زنگ این ساعت اشاره دارد اما به مرور زمان برجی که این ساعت در آن کار گذاشته شده بود نیز به همین نام شناخته شد.

3. ساخت برج ساعت در کاخ وست مینستر (Westminster)، کاخ مجلس بریتانیا، در سال 1859 به سرانجام رسید.

4. همان طور که اشاره شد در سال 2012 به مناسبت شصتمین سالگرد سلطنت ملکه الیزابت، نام این برج به برج الیزابت تغییر کرد.

5. برج الیزابت 96 متر ارتفاع دارد. تعداد پله هایی که به بالای این برج می رسد 399 عدد است.

6. هر یک از ساعت های بیگ بن 7 متر قطر دارند. عقربه های بزرگ این ساعت ها بیش از 4 متر طول و عقربه های کوچک نیز نزدیک به 3 متر طول دارند.

7. ناقوس اصلی بیگ بن در حدود 14 تن وزن دارد.

8. در ساخت هر یک از این ساعت ها بیش از 300 قطعه شیشه ای به کار رفته است.

9. در بالای برج الیزابت چراغی موسوم به آیرتون (Ayrton) قرار گرفته است. این چراغ در مواقعی که پس از غروب مجلس بریتانیا جلسه دارد، روشن می گردد.

10. در سرانجام جالب است بدانید که تنظیم پاندول این ساعت به وسیله چندین سکه صورت می گیرد! جابجایی هر یک از این سکه ها می تواند تا 0/4 ثانیه تغییر در زمان این ساعت ایجاد کند.

به هر ترتیب نماد لندن با همه تاریخ و عقبه خود، برای زمانی طولانی خاموش شد تا تعمیرات اساسی آن به سرانجام برسد.

منبع: کجارو / bbc.com / ecophiles.com
انتشار: 30 بهمن 1400 بروزرسانی: 30 بهمن 1400 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 2048

به "ساعت بیگ بن برای 4 سال خاموش شد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساعت بیگ بن برای 4 سال خاموش شد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید