ساختار و بافت سیم بکسل های آسانسوری
به گزارش مجله گیتی رو، رپرتاژآگهی - سیم بکسل ها که با بکارگیری گرید های مختلفی از آلیاژ های فولادی و گاهی آلیاژ های استنلس استیل تولید می شوند و به سبب داشتن مفتول هایی با قطر کم امکان بکارگیری روش هایی مختلف در بافت هر رشته یا استرند و ترکیب های متفاوتی از رشته ها را داشته و از این رو سیم بکسل ها دارای تنوع بسیار گسترده ای می باشند. تنوع گسترده سیم بکسل ها امکان بکارگیری نوعی خاص از سیم بکسل با مشخصات مکانیکی ویژه ای را برای صنایع مختلف با توجه به شرایط کاری فراهم می کند و از این رو سیم بکسل های مورد استفاده در صنایع آسانسوری دارای بافت، ساختار و مشخصات مکانیکی متفاوتی نسبت به سیم بکسل های صنایع حفاری و جرثقیل، سیم بکسل های مورد استفاده بر روی تاور کرین ها از نوع نتاب، سیم بکسل های اسلینگ در لیفتینگ و صنایع دیگر هستند.

ساختار سیم بکسل که بصورت یک کد متشکل از حروف و عدد تشکیل می شود بیانگر نوع بافت و تعداد استرند ها و نوع مغزی می باشد. بعنوان مثال ساختار سیم بکسل آسانسوری 8X19s+FC بیانگر این است که در ساختار این سیم بکسل از 8 رشته یا استرند استفاده شده است که در هر رشته از 19 مفتول با نوع بافت SEALE سیل (نوعی بافت سیم بکسل که در آن از 2 قطر مختلف مفتول های فولادی در هر استرند استفاده شده است) بافته شده است و دارای مغزی از نوع Fiber Core یا مغزی کنفی می باشد. ساختار سیم بکسل تاثیر بسیار زیادی در عملکرد، مقاومت کششی، انعطاف و در کل مشخصات مکانیکی سیم بکسل ها دارد.
ساختار های عمومی سیم بکسل
منظور از ساختار های عمومی سیم بکسل ساختار هایی است که بصورت گسترده تری در صنایع بکار گرفته می شود چرا که در کل بیش از 100 ساختار مختلف می توان برای سیم بکسل ها در نظر گرفت. یکی از فاکتور هایی که در ساختار قید می شود نوع مغزی سیم بکسل ها می باشد که بر مقاومت کششی و انعطاف آنها تاثیر بسیاری دارد. دو نوع مغزی سیم بکسل FC که مخفف Fiber core یا مغزی فیبری غیر فلزی است و مغزی نوع IWRC که بیانگر مغزی فلزی می باشد دارای بیشترین میزان کاربری در بافت ها و ساختار های سیم بکسل محسوب می شوند. البته به جز ساختار فلزی و کنفی از انواع دیگری فیبر ها مانند طناب مصنوعی PP پلی پروپیلن و طناب طبیعی سیزال نیز می توان در مغزی سیم بکسل استفاده نمود. در زیر به بررسی برخی از ساختار های عمومی سیم بکسل می پردازیم.
- ساختار سیم بکسل آسانسوری: این نوع سیم بکسل هم بصورت مغز کنفی با ساختار 8X19s+FC و هم بصورت مغز فولادی با ساختار 8X19s+IWRC و اغلب در سایز های 8 الی 13 میلیمتر فراوری می شود. سیم بکسل آسانسوری اغلب یا بصورت گالوانیزه به رنگ نقره ای و یا با پوششی از روغن به بازار عرضه می شود.
- ساختار سیم بکسل نتاب تاور کرین ها: این ساختار ویژه از سیم بکسل اغلب بصورت 19X7 با تعداد بالای استرند و تعداد کم مفتول ها در هر استرند فراوری شده و دارای بافتی بسیار ریز می باشد. بر روی تاور کرین ها با قابلیت لیفتینگ بسیار بالا از سیم بکسل نتاب 35X7 نیز استفاده می شود.
- ساختار سیم بکسل حفاری و جرثقیل: بر روی دکل های حفاری و بر روی جرثقیل های سقفی سیم بکسلی اغلب از یک ساختار یکسان از سیم بکسل 6 رشته یعنی 6X19 استفاده می شود. این ساختار هم با مغزی کنفی و هم با مغزی فولادی و هم بصورت بافت سیل Seale و هم با بافت استاندارد Standard یعنی در کل با چهار ساختار متفاوت قابل استفاده می باشد.
- سیم بکسل اسلینگ: که در واقع یک سیم بکسل تمام فولادی بوده و از آن برای لیفتینگ بار بصورت اسلینگ های پرسی و اسلینگ های سوکت خورده استفاده می شود. ساختار سیم بکسل اسلینگ اغلب 6 رشته بصورت 6X36 , 6X37 می باشد.
- ساختار سیم بکسل هفت لا کنف: این نوع سیم بکسل دارای مقاومت کششی اندکی بوده چرا که علاوه بر داشتن مغزی کلی کنفی در مغزی هر یک از 6 رشته آن نیز از الیاف کنفی استفاده شده است و با ساختار 6X12+7FC شناخته می شود. سیم بکسل هفت لا کنف به هیچ وجه برای حمل بار و لیفتینگ مورد استفاده قرار نگرفته و اغلب در کاربری های مرغداری ها و همچنین در صنایع آسانسور برای اتصال گاورنر مورد استفاده قرار می گیرد.
البته بافت ها و ساختار های سیم بکسل به این چند مورد ختم نشده و با توجه به کاربری گسترده سیم بکسل ها در صنایع از ساختار ها و بافت های گوناگون مانند بافت های تک رشته ای سیم های مهار مانند 1X19 ، بافت های کلایمر مانند 4X31 و سیم های برش سنگ از نوع سیم برش الماسه با ساختار 6X7 مورد استفاده قرار می گیرند.
مشخصات مکانیکی سیم بکسل های آسانسوری
یکی از مهمترین فاکتور ها در بررسی مشخصات مکانیکی سیم بکسل ها تنسایل مقاومت کششی آنها می باشد. این فاکتور که در نقطه شکست و پارگی برای کلیه قطعات فلزی تعریف می شود برای سیم بکسل آسانسوری اغلب دارای میزان عددی 1560 نیوتن بر میلیمتر مربع می باشد. البته برای برخی از موارد و برخی از برند ها سیم بکسل های آسانسوری با تنسایل بالاتر مانند 1770 نیوتن بر میلیمتر مربع نیز فراوری می شوند.
انعطاف سیم بکسل آسانسوری یکی دیگر از فاکتور های کیفی می باشد که تحت تاثیر نوع مغزی و کیفیت فراوری فلزات در فراوری این سیم بکسل قرار گرفته است. بالا رفتن انعطاف با حفظ تنسایل چالشی است که فراوری کنندگان سیم بکسل با آن روبرو هستند. نوع پوشش سطحی که می تواند با بکارگیری فلز زینک طی آبکاری گالوانیزه و یا با روغن کاری صورت پذیرد نیز از دیگر فاکتور های کیفی قابل بحث در مقاومت سطحی سیم بکسل آسانسوری در برابر خورنده های محیطی هستند.
منبع: شفقنا اقتصادی