رسانه آلمانی: اروپا با طرح اینستکس آبروی خود را برده است

به گزارش مجله گیتی رو، یک رسانه آلمانی در گزارشی با اشاره به نارضایتی فعالان مالی در آلمان از تضمین های وعده داده شده دولت در مبادلات تجاری با ایران نوشت که اروپا با سیستم اینستکس برای دور زدن تحریم های ضد ایرانی آمریکا آبروی خود را برده است.

رسانه آلمانی: اروپا با طرح اینستکس آبروی خود را برده است

برای سفر به تور اروپا با بهترین کارشناسان مشورت کرده و بهترین برنامه سفر را انتخاب کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، سایت رادیو آلمان در گزارش مفصلی با عنوان اروپا آبروی خود را برده است به وضعیت تجارت با ایران و وعده های اروپا برای راه اندازی سیستمی به نام اینستکس برای دور زدن تحریم های آمریکا علیه ایران پرداخت.

در این گزارش بعضی نهادها و شرکت های مهم اقتصادی در آلمان انتقاد شدیدی به دولت و وزارتخانه های آن وارد کردند که تا کنون اقدام موثری برای سهولت مناسبات تجاری با ایران با توجه به تحریم های آمریکا انجام نداده اند.

در بخشی از این گزارش آمده است: کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان برای اینکه تحریم های آمریکا را دور بزنند سیستمی به نام اینستکس را طراحی کردند که البته اجرای آن بدجوری گیر نموده است.

نویسنده در ادامه به اظهارات بعضی مقامات اقتصادی در آلمان اشاره می نماید که گفته اند آمریکا بانک ها و شرکت ها در جهان را در برابر این انتخاب قرار داده است که یا تجارت با ایران را انتخاب کنید و یا تجارت با آمریکا را. به این ترتیب بسیاری شرکت ها از تجارت با ایران رویگردان شده اند.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: در سه ماهه نخست سال 2019 میزان صادرات آلمان به ایران نسبت به این دوره زمانی در سال گذشته حدود 50 درصد کاهش پیدا نموده و میزان صادرات ایران به آلمان هم حدود 42 درصد کاهش پیدا نموده است.

اتاق صنایع و بازرگانی آلمان هم یک وقفه در جریان پول نقد بین دو کشور را تایید نموده و بر این عقیده است که آمریکایی ها در ارعاب شرکت ها و بانک های آلمانی بسیار پیروز هستند. مقامات اتاق صنایع و بازرگانی آلمان در این باره گفته اند که ما از نزدیک مشاهده می کنیم که دوستان آمریکایی ما در آلمان در این راستا چه کار می نمایند و آن ها کاملا فعال هستند و کنسولگری ها و سفارت آمریکا مستقیما با شرکت ها در ارتباط هستند.

میشائیل توکوس، از اعضای بلند پایه اتاق بازرگانی ایران و آلمان این انتقاد را به وزارت خارجه آلمان وارد نموده است که به عنوان نهاد مسئول در اجرای اینستکس هیچ ضمانتی را ارائه نمی دهد.

فولکر ترایر، رئیس بخش تجارت اتاق بازرگانی و صنایع آلمان هم این انتقاد را وارد می نماید که شرکت ها باید مستقیما با وزارت خارجه آلمان تماس برقرار نمایند. وی از نوعی ناامنی قانونی در مناسبات تجاری با ایران سخن گفته است.

توکوس هم در این باره ابراز تاسف نموده است که وزارت خارجه آلمان به عنوان نهاد مسئول برای اینستکس هیچ تضمیمی را ارائه نمی دهد و این یک خطا در این سیستم پرداختی است.

وی اضافه نمود: ما به حمایت جدی بانک هایی که امروز هنوز در مبادلات تجاری با ایران فعال هستند احتیاج داریم. تمام مذاکراتی که توسط وزارت امور خارجه و وزارت اقتصاد با بانک ها اجرا شده شکست خورده چرا که بانک ها هیچ تضمین دولتی دریافت نکردند.

این مقام اقتصادی در آلمان همچنین گفته است که حتی ارتباط دریافت با اینستکس برای شرکت های آلمانی سخت است. هیچ سایت اینترنتی و هیچ تلفنی موجود نیست و حتی روی سایت وزارت اقتصاد آلمان هم هیچ اطلاعاتی در مورد اینستکس پیدا نمی گردد. حتی در اظهارات وزیر خارجه نیز کلمه ای راجع به ایران شنیده نمی گردد.

فولکر ترایر نیز از این روند راضی نیست و در این باره گفته است که شرکت ها باید مستقیما با وزارت خارجه آلمان تماس برقرار نمایند. این مسلما راه چاره رضایت بخشی نیست. به گفته وی تا به امروز هیچ شماره تماس و آدرس ایمیلی که به اینستکس مربوط باشد موجود نیست. ما نیز تقاضاها را به وزارت امور خارجه ارجاع می دهیم. این در حال حاضر بسیار دلسرد نماینده است.

به گفته وزارت خارجه آلمان تقریبا حدود 80 شرکت آلمانی تا به حال برای استفاده از اینستکس اعلام آمادگی نموده اند اما هنوز هیچ معامله ای در این سیستم اقتصادی انجام نگرفته است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 24 آبان 1398 بروزرسانی: 12 مهر 1399 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 538

به "رسانه آلمانی: اروپا با طرح اینستکس آبروی خود را برده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رسانه آلمانی: اروپا با طرح اینستکس آبروی خود را برده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید