دبیت کارت چیست؟

به گزارش مجله گیتی رو، دبیت کارت یک کارت بانکی معتبر و متصل به حساب بانکی است که میتواند جایگزین پول نقد گردد و میتوان با آن کالا و خدمات خریداری کرد. این پول به طور مستقیم از حساب شما برداشت میگردد.

دبیت کارت چیست؟

همه چیز در خصوص دبیت کارت

در سراسر کشورهای جهان کارت های بانکی با هر طرح و نامی که باشند به یک منظور مورد استفاده قرار می گیرند و تمامی انها جایگزینی برای پول نقد هستند و با آن ها می توان پرداخت انجام داد، کالا و خدمات خریداری کرد. کارت های ارزی نیز براساس نحوه دسترسی به موجودی کارت و نحوه استفاده از آن به سه دسته اصلی تقسیم می شوند:

کردیت کارت (Credit Card): کارتی که به یک حساب بانکی متصل است و حتی در صورت عدم موجودی در حساب می توان با آن پرداخت را انجام داد.

دبیت کارت (Debit Card): کارتی که به یک حساب بانکی متصل است ولی فقط به میزان موجودی در حساب می توان با آن پرداخت و خرید انجام داد.

کارت پیش پرداخت (Prepaid Card): کارتی که به یک حساب بانکی متصل نیست و فقط به میزان موجودی تعریف شده می توان، خرید و پرداخت انجام داد.

دبیت کارت چیست؟

دبیت کارت به منظور برداشت نقدی پول مورد استفاده قرار می گیرد

دبیت کارت یک کارت اعتباری است که به حساب جاری بانکی شما مرتبط است. دبیت کارت به منظور برداشت نقدی پول و یا دستیابی به وجوه بدون احتیاج به چک کاغذی توسط بانک های مختلف صادر می گردد.

با دبیت کارت شما می توانید به حساب کاربری خود در مراکز تجاری مختلف در سرتاسر شهر دسترسی داشته باشید. همچنین می توانید از دبیت کارت در ATM بهره ببرید. این پول به طور مستقیم از حساب شما برداشت می گردد و در صورت عدم موجودی در حساب بانکی خود امکان استفاده از این کارت برای شما غیر ممکن می گردد.

دبیت کارت ها با یکی از شرکت های کارت اعتباری اصلی مرتبط هستند و معمولا یک لوگوی ویزا یا MasterCard بر روی آن ها وجود دارد. شما یک PIN دریافت خواهید کرد تا به شما اجازه دهد از کارت در فروشگاه یا دستگاه های خود پرداز بهره ببرید.

دبیت کارت یا Debit Card معادل کارت های بانکی ایرانی است. به یک حساب بانکی وصل است و مادامی که در حساب بانکی پول دارید میتوانیدبا استفاده از دبیت کارت از حسابتان خرج کنید. دبیت کارت قابلیت استفاده در دستگاه های خود پرداز و خرید های بانکی را دارد.

چگونه یک دبیت کارت کار می نماید؟

دبیت کارت یک ابزار بدهی به بانک نیست

زمانی که از دبیت کارت استفاده می کنید ، بانک مبلغی را که خرج نموده اید مسدود نگه می دارد. بعد از خرید و یا برداشت پول بسته به مبلغ خرید و بانک شما ، این پول بلافاصله از حساب شما خارج می گردد یا به مدت 24 ساعت یا بیشتر توسط بانک نگهداری می گردد.

برای برداشت وجه نقد از حساب جاری خود با استفاده از شماره پین می توانید از دبیت کارت خود بهره ببرید. گاهی هنگام خرید با دبیت کارت نیز از شما خواسته گردد که پین خود را وارد کنید و یا مانند یک کارت اعتباری، فاکتور خرید را امضا کنید. برای افرادی که بر اساس بودجه معینی خرج می نمایند، دبیت کارت می تواند گزینه بهتری از کارت اعتباری باشد.

تفاوت دبیت کارت و کردیت کارت چیست؟

تفاوت کردیت کارت و دبیت کارت

کارت اعتباری یا کردیت کارت نیز یک کارت بانکی است که برای خرید یا انجام معاملات اقتصادی استفاده می گردد. کارت های اعتباری برخلاف دبیت کارت به حساب جاری شما متصل نیستند و توسط بانک ها یا شرکت های مختلف با میزان اعتبار متفاوت صادر می شوند.

در واقع کارت های اعتباری یک ابزار برای دریافت وام های کوتاه مدت است که به نوعی میتوان گفت که یک ابزار ایجاد بدهی است. کارت های اعتباری بسته به میزان اعتبار صاحب آن ، ممکن است با سقف پرداخت بالا و یا پایین تری همراه باشد.

هنگام استفاده از کارت اعتباری ، مبلغ خرید به طور اتوماتیک به مانده موجودی منفی شما اضافه می گردد در واقع شما مبلغ اعتبار را به بانک یا شرکت های صادر نماینده کارت بدهکار هستید که معمولا تا 30 روز پس از استفاده فرصت دارید تا این بدهی را پرداخت کنید و در غیر اینصورت باید بهره آن را نیز پرداخت کنید.

اگرچه در برخی موارد ، بانک بلافاصله اقدام به منظور کردن بهره می نماید. این بهره یکی از راههای اصلی درآمد زایی موسسات اعتباری و بانکها می باشد و این نرخ بهره در کارت های اعتباری می تواند بسیار بالا باشد.

برخلاف کارت های اعتباری، دبیت کارت ها یک ابزار بدهی نیستند و شما مطابق با واقعیت موجودی حساب خود سر و کار دارید.

اقدامات احتیاطی با دبیت کارت

عظیم ترین نگرانی در خصوص دبیت کارت ها دزدی و یا سرقت اطلاعات آنهاست

عظیم ترین نگرانی هنگام استفاده از دبیت کارت ها دزدی و یا سرقت اطلاعات آنهاست. پس باید همیشه مواظب دبیت کارت خود و اطلاعات محرمانه آن باشید. گاهی مجرمان با هک کردن سایتها و درگاه های پرداخت الکترونیکی اطلاعات دبیت کارت شما را میدزدند و با آن خرید آنلاین انجام می دهند. باید هنگام دزدیده شدن یا سرقت اطلاعات دبیت کارتتون فورا به بانک زنگ بزنید تا امکان برداشت از حساب شما را مسدود کند.

استفاده از دبیت کارت در ایران

کارت های بانکی در ایران استفاده در واقع نوعی دبیت کارت از نوع ریالی هستند

کارت های بانکی که در ایران استفاده می شوند در واقع نوعی دبیت کارت از نوع ریالی هستند که به حساب بانکی شما متصل هستند و شما میتوانید به اندازه موجودی حساب خود، با استفاده از کارت بانکی از دستگاههای خودپرداز پول دریافت نمایید، با دستگاههای POS پرداخت انجام دهید و یا با استفاده از رمز دوم کارت از یک وبسایت به صورت آنلاین خرید خود را انجام دهید.

دبیت کارت ارزی چیست؟

دبیت کارتهای ارزی نیز دقیقاً کاربرد مشابهی با کارت های بانکی ایران دارند با این تفاوت که موجودی آنها به جای ریال، دلارآمریکا، یورو پوند و یا سایر ارزهای بینالمللی میباشد. دبیت کارت ارزی چیزی دقیقاً مشابه با کارت های نقدی داخلی با موجودی ارزی است.

در نتیجه با دبیت کارت ارزی شما می توانید خریدها و پرداخت های آنلاین ارزی را انجام دهید همچنین با استفاده از آن در خارج از کشور به یاری دستگاه های POS پرداختی را انجام داده و یا از دستگاه های ATM در هر جای جهان پول نقد دریافت کنید.

از آنجا که این کارت دارای حساب بانکی پشتیبانی نماینده کارت است، می توانید از یک فرد یا شرکت در هر جای جهان پول دریافت کنید

انواع دبیت کارت

1. دبیت کارت آنلاین

دبیت کارت های آنلاین همه پرداخت های تایید شده را بلافاصله در حساب نشان می دهد و برای هر پرداخت احتیاج به مجوز الکترونیکی دارد. همچنین ممکن است یک PIN (شماره شناسایی شخصی) نیز وجود داشته باشد.

2. دبیت کارت آفلاین

روی دبیت کارت های آفلاین علامت هایی مانند Master Card و Visa مشاهده خواهید کرد. جزئیات تراکنش دبیت کارت های آفلاین پس از دو یا سه روز معین می گردد. گاهی اوقات، این کارت ها یک محدودیت روزانه دارند که ممکن است همان میزان برداشت نقدی روزانه باشد.

3. کارت کیف پول الکترونیکی

چیپ کارت مقدار پول برای خرید در دسترس را ذخیره می نماید. بنابراین، دستگاه فروشنده احتیاجی به آنلاین بودن ندارد.

شرایط لازم حهت اخذ دبیت کارت؟

تمام افرادی که حساب بانکی دارند میتوانند یک دبیت کارت نیز داشته باشند

تمام افرادی که حساب بانکی دارند میتوانند یک دبیت کارت نیز داشته باشند و هیچ الزام جداگانه ای برای تحقق واجد شرایط بودن این نوع کارت اعتباری وجود ندارد.

شما تنها با داشتن یک حساب بانکی، به طور اتوماتیک برای دریافت دبیت کارت واجد شرایط می شوید، با این حال، باز کردن حساب بانکی شرایطی دارد که صلاحیت شما را برای دریافت دبیت کارت ن می نماید.

به طور کلی شرایط لازم اخذ دبیت کارت در درجه اول، داشتن یک حساب پس انداز یا جاری است و سن متقاضی باید حداقل 18 سال باشد

نحوه شارژ کارت دبیت

سیستم سوئیفت یک سیستم بانکی جهانی است که جهت ارسال و دریافت هرگونه پیغام ارزی در بین واحدهای ارزی بانک های داخل و خارج از کشور مورد استفاده قرار می گیرد.

با توجه به تحریم بانک های ایران توسط سوئیفت، دیگر امکان انتقال بین بانکی از ایران به حساب های بانکی خارجی نیست. در حال حاضر تنها راه شارژ حساب های خارجی از ایران استفاده از صرافی های واسط در کشورهایی نظیر ترکیه است.

پول به ریال دریافت مینمایند و حساب شمارا شارژ مینمایند. البته در خصوص Prepaid Card ها باید بدانید قبل از تحریم هم امکان حواله بانکی نداشتند زیرا اصلا به حساب بانکی متصل نیستند. این کارت ها با واسطه های خارجی قابل شارژ است که این خدمات در ایران نیز ارائه میگردد.

منبع: گردشبان
انتشار: 25 اسفند 1399 بروزرسانی: 25 اسفند 1399 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 1579

به "دبیت کارت چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دبیت کارت چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید