فراوری گبه های هنرمندانه با استفاده از نقش های قشقایی در شهرضا

به گزارش مجله گیتی رو، خبرنگاران: رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرضا گفت: شادی تاکی، هنرمند شهرضایی از امتزاج یافته ها و داشته های خود از طرح های سنتی و تجربیات و مطالعاتش در حوزه گرافیک، گبه هایی را فراهم آورده و کاری مشترک با زنان عشایری است.

فراوری گبه های هنرمندانه با استفاده از نقش های قشقایی در شهرضا

به گزارش خبرنگاران از شهرضا، رجب فرهمندیان شامگاه چهارشنبه در سمینار نشانه شناسی عناصر زنانه در گبه های قشقایی با حضور شادی تاکی هنرمند این رشته اظهار کرد: گبه گونه ای از فرش دست باف و از نوع قالی بوده که اندازه آن مختلف و به طور معمول از قالی کوچکتر است.

وی اضافه کرد: تنوع رنگ و نقش گبه از قالی کمتر است، اما این سادگی به منزله کم اهمیت بودن آن نیست، بلکه نوعی سادگی همراه با اصالت و جاودانگی نقش های قدیمی بوده که همیشه در طول زمان با کمترین تغییر به نسل ما رسیده است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرضا بیان نمود: سادگی نقش ها با آمیزه ای از اصالت و پیشینه تاریخی آن، بازتاب سادگی روح و صفای درون مردمانی بوده که روزگاران دراز بدون آلایش های امروزی در کنار هم زیسته اند.

وی توضیح داد: گبه های شادی تاکی روایتی است از احساسات و دریافت های عاطفی زنان عشایر که بر پیکر رنگ رنگ گبه ها باز- روائی شده است.

فرهمندیان اضافه کرد: آنچه گبه های شادی را دلپذیر نموده، هماهنگی ظرف و مظروف است، درونمایه موسیقی قشقایی با ساختاری از جنس همین نوع تفکر یعنی گبه ارائه شده است.

وی گفت: گبه های شادی گبه های زندگی هستند و گبه های آئین زندگی مردمانی که رنگ را نجوا می نمایند و بر این بافته ها آغاز می شوند، پا می گیرند و عاشق می شوند، می خندند، می گریند و بزرگ تر شده و به انتها می رسند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرضا گفت: گبه های این هنرمند تلفیقی از موسیقی، هنر زنان، شعر و حرکات موزون بوده که توانسته در بافت و رنگ آمیزی استفاده کند و تلفیقی از آن را ارائه دهد.

وی با بیان اینکه باید به این هنرمند در شهرضا یاری کرد تا کار خود را به فراوری انبوه برساند، اظهار کرد: آرشیو آسانک ها، آهنگ های قشقایی، عکس ها و بانک اطلاعاتی زنان بافنده را در اختیار وی قرار داد تا بتواند در فراوری گبه از این آثار الهام بگیرد.

آ

منبع: تسنیم
انتشار: 17 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 893

به "فراوری گبه های هنرمندانه با استفاده از نقش های قشقایی در شهرضا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری گبه های هنرمندانه با استفاده از نقش های قشقایی در شهرضا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید