بهترین بازی های 2020 پلی استیشن 4

به گزارش مجله گیتی رو، سال جاری به صورت کلی سال پررونقی برای بازی های ویدیویی بود و آثار برجسته فراوانی منتشر شدند. آثاری که بعضی حتی می توانند در میان بهترین بازی های این نسل قرار گیرند. بااین حال، اگر بخواهیم به صورت مستقل به پلتفرم ها نگاهی بیندازیم، می توانیم به جرئت بگوییم که این واقعیت برای کنسول پلی استیشن 4 دوچندان بوده و بدون شک شاهد یکی از بهترین سال های این کنسول نسل هشتمی سونی بوده ایم و به همین خاطر تصمیم گرفتیم بهترین بازی های 2020 پلی استیشن 4 را انتخاب کنیم.

بهترین بازی های 2020 پلی استیشن 4
  • فهرست نهایی بهترین بازی های پلی استیشن 4

برخی از بازی های لیست شامل شگفتی ها و سورپرایزهایی می گردد که فراتر از حد انتظاراتمان ظاهر شدند و توانستند نام خود را در میان بازی های عظیم سال جاری قرار دهند، برخی از آن ها خود را به عنوان بازی های جدیدی معرفی کردند که نه تنها تجربه فوق العاده ای برای مخاطب رقم زدند بلکه این امید را به ما دادند که سری بازی های جدید عظیمی خلق شده اند. تعدادی از آن ها هم آثاری بودند که از قبل به آن ها باور داشتیم و در میان بازی های مورد انتظار این نسل قرار داشتند. همه این ها در کنار هم بخشی از بهترین بازی ها را که در سال 2020 منتشر شده اند، تشکیل داده اند. لیست زیر بر اساس 20 بازی از بهترین بازی های پلی استیشن 4 در سال 2020 در متاکریتیک تنظیم شده است.

20- Cyberpunk 2077

19- Watch Dogs Legion

18- Mafia Definitive Edition

17- Resident Evil 3

16- Assassins Creed Valhalla

15- Genshin Impact

14- Sackboy: a Big Adventure

13- Ghost of Tsushima

12- Yakuza: Like a Dragon

11- Bayonetta Vanquish Remastered

10- Crash Bandicoot 4: Its About Time

9- Nioh 2

8- Spider-Man Miles Morales

7- 13 Sentinels: Aegis Rim

6- Cuphead

5- Doom Eternal

4- Final Fantasy 7 Remake

3- Dreams

2- The Last of Us Part 2

1- Persona 5 Royal

  1. Cyberpunk 2077

تهیه نماینده: CD Projekt - سازنده: CD Projekt RED

میانگین نمرات: 88

بدون شک سایبرپانک 2077 نه تنها یکی از مورد انتظارترین بازی های سال جاری بلکه یکی از مورد انتظارترین بازی های کل نسل هشتم کنسول های خانگی بود. بسکمک از گیمرها مشتاق بودند تا ببیند ساخته جدید خالقان ویچر چه از آب در خواهد آمد. ساخته ای که تبلیغات آن هیجان زیادی برای همه ایجاد نموده بود. بالاخره پس از تأخیرهای متوالی، این بازی در 20 آذر 1399 منتشر شد. هرچند بازی نتوانست در حد و انتظارات هواداران و وعده های داده شده ظاهر گردد و همچنین نسخه کنسولی آن هم در حال حاضر با مسائل فنی نظیر باگ و کرش کردن های زیاد همراه است، نسخه کامپیوترهای شخصی آن نشان می دهند که ساختار کلی بازی همچنان هیجان انگیز است و می تواند بازیکنان را با مأموریت های اصلی و برخی از مأموریت های فرعی خود به شدت همراه کند.

اگرچه شرایط کنونی باز پایدار نیست، اما همان گونه که سی دی پراجکت رد هم وعده داده، می توان انتظار داشت در چند ماه آینده به مرور شرایط آن روی پلی استیشن 4 بهتر گردد و دوباره در دسترس قرار گیرد تا تجربه بهتر و سالم تری از این بازی را داشته باشیم و پتانسیل واقعی آن را ببینیم.

هشدار مهم: شرایط اجرای بازی روی پلی استیشن 4 و به صورت کلی کنسول های نسل بعد بسیار بد است و تجربه آن تا حدی اذیت نماینده است. به همین خاطر سونی در حال حاضر بازی را حتی از فروشگاه پلی استیشن برداشته و پول افرادی که می خواهند بازی را برگشت بزنند، برگردانده است. بهتر است در حال حاضر سراغ بازی نروید و تا حل مسائل آن، چند ماهی صبر کنید.

  1. Watch Dogs Legion

تهیه نماینده: Ubisoft - سازنده: Ubisoft

میانگین نمرات: 70

سومین نسخه رسمی از سری بازی واچ داگز که با نام کامل Watch Dogs: Legion معرفی گردید، یکی از مهم ترین نسخه های این مجموعه است چراکه ساختار و ویژگی های جدیدی را معرفی کرد که حداقل روی کاغذ هیجان انگیز بودند. این نسخه با ویژگی تازه ای معرفی گردید که به شما این اختیار را می دهد که در نقش هر کدام از NPC ها (شخصیت های غیرقابل بازی) قرار گیرید و با اضافه کردن آن ها به گروهتان، به جایشان بازی کنید. هرچند بازی نهایی دقیقاً با آن خواسته گیمرها و احتمالاً یوبیسافت همخوانی نداشته و نتوانست تمام انتظارات را برآورده کند، اما به هرحال یکی از آثار مهم سال جاری بود که قابلیت تازه و جدیدی را معرفی کرد. این ویژگی جهت جدیدی را برای سری واچ داگز ترسیم کرد و منجر شد تا این مجموعه کمی از مقایسه مستقیم با جی تی ای دور گردد و فرایند منحصر به فرد خود را در پیش بگیرد. البته نمی دانیم که در آینده این ایده حفظ خواهد شد یا خیر زیرا همه منتقدان هم آن را دوست نداشتند و برای برخی هم آزاردهنده بود اما به هرحال بازی کردن در نقش هر فردی - خواه یک پیرزن لندنی باشد یا یک مکانیک حرفه ای - می تواند جذابیت های خودش را داشته باشد.

علاوه بر ویژگی بازی کردن در نقش هر شخصیت که در نوع خود جالب و متنوع است، داستان و محیط این نسخه هم به لندن رفته و سعی داشته روایتی مبتنی بر بسکمک از اتفاقات مهم و پربحث روز انجام دهد. این یکی از نکاتی بوده که منتقدان را به بازی جذب نموده است. محیط لندن و طراحی آن هم یکی از مواردی است که Watch Dogs: Legion از پس آن برآمده. بااین حال، ایرادات در عملکرد اجرایی بازی و باگ های زیادش قطعاً یکی از مواردی بوده که به آن آسیب رسانده است.

  1. Mafia: Definitive Edition

تهیه نماینده: Take-Two - سازنده: Hangar 18

میانگین نمرات: 76

در میان سری بازی های مافیا، اثری که قطعاً بیش از همه در خاطر هواداران این مجموعه نهاده شده و برای آن ها اهمیت خاصی دارد، اولین قسمت آن است که 18 سال پیش یعنی در سال 2002 میلادی منتشر شد. بازسازی چنین اثری با گرافیک پر زرق وبرق امروزی، نه تنها برای هواداران بلکه برای تمام گیمرها اتفاقی هیجان انگیز و خوشایند است. به ویژه اگر این بازسازی به ساخته اصلی وفادار بوده و آن را ارج نهاده باشد، کاری که Mafia: Definitive Edition به درستی آن را انجام داده است. احتمالاً برخی از مخاطبان امروزی تری با نسخه مافیا آشنایی زیادی ندارند یا شاید آن را تجربه ننموده اند، از رو اهمیت این بازسازی در اینجا بسیار نمایان می گردد؛ زیرا هم برای هواداران قدیمی بازی و هم بازیکنان تازه آشنا شده با این مجموعه این فرصت را مهیا می نماید به در بهترین حالت و با گرافیک بالاتری این اثر خاطره انگیز را تجربه نمایند.

داستان و دنیای خاص مافیا 1 به گونه ای مناسب در بازی Mafia: Definitive Edition به تصویر کشیده شده اند و می توان زمان زیادی را در آن سپری کرد. اگرچه شاید شاخصترین موضوع درباره این بازسازی، گرافیک آن باشد، اما به هرحال نمی توان از داستان و مراحل خاطره انگیز نسخه اصلی چشم پوشی کنیم. مراحلی که اکنون به شکلی بهتر و امروزی تری در دسترس مخاطبان نهاده شده اند. اگرچه این بازی مسائل نسخه اصلی را هنوز حفظ نموده و باگ هایی هم دارد اما قطعاً برای هواداران سری مافیا انتخابی فوق العاده است چراکه تجربه بازسازی شده از بهترین نسخه این مجموعه را در اختیار آن ها قرار می دهد.

  1. Resident Evil 3

تهیه نماینده: Capcom - سازنده: Capcom

میانگین نمرات: 79

کپکام سال قبل تصمیم گرفت بالاخره بازسازی دومین قسمت از مجموعه رزیدنت اویل را که به گمان بسکمک بهترین نسخه از این مجموعه است، منتشر کند. پیروزیت بسیار زیاد رزیدنت اویل 2 و اقبال آن از سوی منتقدان و هواداران که حتی باعث شد این بازی در جوایز آخر سال برخی از سایت ها هم مورد توجه قرار گیرد، همه را مطمئن کرد که کپکام از ساخت ریمیک دیگر نسخه های این مجموعه از جمله قسمت سوم به سادگی عبور نمی نماید. حدس ها درست از آب درآمد و بازسازی رزیدنت اویل 3 در سال 2020 منتشر شد تا بار دیگر هواداران در مقابل یکی از معروف ترین موجودات سری یعنی نمسیس قرار بگیرند. البته، فرایند بازی کمی اکشن تر شده که این شاید از دید افراد مختلف نتیجه متفاوتی داشته باشد.

  1. Assassins Creed Valhalla

تهیه نماینده: Ubisoft - سازنده: Ubisoft

میانگین نمرات: 80

یوبیسافت با اساسینز کرید: اوریجین تصمیم مهم و عظیمی گرفت و رویه این سری بازی محبوب را تا حدی تغییر داد. با این نسخه بود که یوبیسافت تصمیم گرفت با اضافه کردن برخی از المان های بازی های نقش آفرینی ساختار کلی سری را به این ژانر از بازی ها نزدیک کند. البته، در آن موقع همه هواداران هم از این کار یوبیسافت استقبال نکردند و برخی خواستار رویه نسخه های قدیمی بودند اما به هرحال این تصمیم یوبیسافت برای ادامه سری قطعی بود. این تصمیم با اساسینز کرید اوریجین آغاز شد و در ادامه با اساسینز کرید اودیسه بهبود پیدا کرد. اکنون این فرایند با آخرین قسمت این مجموعه یعنی اساسینز کرید والهالا به اوج خود رسیده است.

والهالا که توسط تیم سازنده دو نسخه بلک فلگ و اوریجین یعنی یوبیسافت مونترال ساخته شده، شما را به دنیای وایکینگ ها می برد. دنیایی که اتفاقاً این روزها به خاطر جذابیت و پتانسیل فوق العاده اش از محبوبیت بسکمک برخوردار است. شما در دنیای عظیم و زیبای بازی به انتخاب خودتان ماجرای زن یا مردی به نام Eivor را دنبال خواهید کرد؛ ماجرایی که با اساطیر اسکاندیناوی هم ارتباط پیدا می نماید علی رغم اینکه ساختار کلی نسخه های اخیر حفظ شده، برخی از ویژگی های قدیمی مثل هیدن بلید در این نسخه وجود دارند و همچنین سعی بر این بوده که ایرادات نسخه های قبل هم رفع گردد تا حداقل والهالا بتواند یکی از بهترین تجربه های چند سال اخیر در سری اساسینز کرید باشد.

  1. Genshin Impact

تهیه نماینده: miHoYo - سازنده: miHoYo

میانگین نمرات: 81

در این چند سال اخیر شاهد ظهور آثاری از استودیوهای چینی بودیم که توانستند صرفاً با نمایش یا عرضه بازی هایشان توجه هایی را به خود جلب نمایند. گنشین ایمپکت یکی از این بازی هاست که می توان به جرئت آن را در میآن سورپرایزهای صنعت بازی های ویدیویی در سال 2020 قرار داد. این بازی رایگان که توسط استودیو miHoYo ساخته و منتشر شده، توانست به شکلی غیرمنتظره به یکی از مهم ترین بازی های سال جاری کنسول ها و گوشی های همراه تبدیل گردد و حتی رکورد هایی را هم به نام خود ثبت کند. هرچند طراحی و ظاهر انیمه ای نمایش های اولیه بازی زیبا بود اما به نظر می رسید صرفاً تقلیدی ساده از بازی تحسین شده زلدا: نفس وحش باشد. بااین حال، هنگامی که بازی عرضه شد، اگرچه شباهت ها به زلدا کاملاً عیان بود اما گنشین ایمپکت ثابت کرد که حرف هایی برای گفتن دارد و نمی توان آن را به راحتی نادیده گرفت.

گنشین ایمپکت هرچند مانند همه بازی های گاچا بر مبنای جمع کردن شخصیت ها و آیتم های مختلف به وسیله لوت باکس ساخته شده اما خوشبختانه محتوای بازی بدون احتساب این موارد، به اندازه ای زیاد و سرگرم نماینده است که تجربه رایگان آن به شدت می تواند برای مخاطبان جذاب باشد و برای ساعت های زیادی آن ها را در دنیای خود غرق کند. گنشین ایمپکت قطعاً یکی از بازی های عظیم و شگفتی های سال جاری است که با ترکیب طراحی بصری زیبا، ساختار گیمپلی خوب و البته الهام گرفته از زلدا و همچنین موسیقی های جذاب قادر است هواداران زیادی را به خود جلب کند. اگر می خواهید جزییات بیش تری در خصوص بازی و سازوکارش بدانید بهتر است به آنالیز کامل Genshin Impact مراجعه کنید.

  1. Sackboy: a Big Adventure

تهیه نماینده: Sony Interactive Entertainment - سازنده: Sumo Digital

میانگین نمرات: 83

اگرچه همیشه نام سک بوی را با سری بازی لیتل بیگ پلنت و استودیو مدیا مولکول به خاطر داریم اما استودیو سومو دیجیتال هم با این قهرمان کوچک سونی بیگانه نیست. این استودیو قبلاً با همکاری سونی بازی لیتل بیگ پلنت 3 را خلق نموده بود. اگرچه آن بازی نتوانست به آن بازخورد فوق العاده دو نسخه اول برسد و با مسائل فنی زیادی در زمان عرضه روبه رو بود، اما طراحی مراحل داستانی آن از ساختار جالب و خوبی بهره مند بود. سونی دوباره به سراغ سومو دیجیتال رفته تا آن ها بازی جدید دیگری با موضوع شخصیت سک بوی بسازند با این تفاوت که این بازی قرار نیست یک لیتل بیگ پلنت جدید باشد و سومو دیجیتال با حذف ایده های ساخت وسازی که مدیا مولکول در دریمز به بهترین شکل انجام داده، یک اثر پلتفرمر سه بعدی جذاب و سرگرم نماینده با نام کامل سک بوی: یک ماجراجویی عظیم (Sackboy a Big Adventure) خلق نموده است.

اگرچه سونی بازی سک بوی: یک ماجراجویی عظیم را در اولین نمایش رسمی از بازی های کنسول پلی استیشن 5 برای این کنسول معرفی کرد، اما بعدها مشخص شد که این بازی برای کنسول پلی استیشن 4 هم منتشر خواهد شد تا هواداران کنسول نسل هشتمی سونی هم بتوانند از این بازی شاد و جذاب لذت ببرند. اثری بازیکنان هم می توانند به صورت تک نفره و هم به صورت کوآپ چندنفره مراحل دوست داشتنی اش را پشت سر گذارند.

  1. Ghost of Tsushima

تهیه نماینده: Sony Interactive Entertainment - سازنده: Sucker Punch Productions

میانگین نمرات: 83

سونی و استودیوهایش در این نسل چند بار به همه ثابت کردند که این توانایی را دارند که مجموعه بازی های جدید و تأثیرگذاری را خلق نمایند. گوست آو سوشیما نمونه مؤخر این مجموعه بازی های جدید است. استودیو ساکرپانچ پروداکشنز که بیش تر با سری بازی هایی همچون infamous و Sly Cooper شناخته می شد، برای ساخته آخر خود یعنی بازی گوست آو سوشیما به سراغ ژاپن فئودال و سامورایی ها رفته است و پاسخ این تصمیم را هم بهترین شکل دریافت کرد. اکنون می توان گفت گوست آو سوشیما بهترین بازی استودیو ساکرپانچ است که سال جاری هم توانست بسکمک از گیمرها را شیفته و عاشق خود کند و همین طور در جوایز آخر سال هم موردتوجه قرار بگیرد و علاوه بر جایزه بهترین کارگردانی هنری در گیم اواردز، جایزه بهترین بازی سال از نظر مردم را نیز در این مراسم دریافت کند.

دوست داشتن گوست او سوشیما به مراتب از دوست نداشتنش راحت تر و محتمل تر است. اگرچه ساختار بازی شاید بسکمک را به یاد سری اساسینز کرید بیندازد اما اهمیت کار اینجا مشخص می گردد که گوست او سوشیما این ساختار را به بهترین شکل به تصویر کشیده تا نتیجه برای مخاطب جادویی گردد. از آن سو انتخاب ژاپن و سامورایی ها و موضوع مشخص حمله مغول ها به جزیره سوشیما (یا تسوشیما) از چندین جنبه مختلف جذابیت و اهمیت فراوانی دارد و می تواند بسکمک را مشتاق می نماید. از طرفی بازی ماجرای قهرمان خود یعنی جین ساکای را در زمان حمله مغول ها به تصویر می کشد و از طرف دیگر سامورایی بودن جین به بازی این فرصت را می دهد که یک سیستم مشاخصه مناسب و دقیق را ارائه دهد که به خصوص در دوئل ها جذابیت فراوانی دارد. فارغ از همه این نکات، پرسه زدن یا سوارکاری در دشت های خوش آب و رنگ جزیره سوشیما در هنگام وزیدن باد و نواختن موسیقی متن فوق العاده بازی، لحظاتی را به ارمغان می آورد که تجربه اش به یادماندنی خواهد بود.

  1. Yakuza: Like a Dragon

تهیه نماینده: Sega - سازنده: Ryu ga Gotoku Studio

میانگین نمرات: 84

سال هاست که سری بازی یاکوزا هواداران زیادی در ژاپن دارد و از محبوبیت بسکمک در آنجا برخوردار است. بااین حال، در این سال های اخیر با عرضه پورت های متنوع سری یاکوزا روی کنسول های مختلف و کامپیوترهای شخصی و همین طور بومی سازی بازی برای انگلیسی زبان ها، شاهد بوده ایم که هواداران این مجموعه در سراسر دنیا هم افزایش پیدا نموده اند و این قضیه روزبه روز و با هر نسخه جدید این سری پررنگ تر می گردد. هفتمین نسخه این سری که سال قبل با نام Yakuza 7 در ژاپن برای پلی استیشن 4 منتشر شده بود، سال جاری نسخه غربی آن در سراسر دنیا منتشر شد و توانست به دنبال جهت نسخه های قبل، پیروزیت این سری را ادامه دهد.

یاکوزا: مثل یک اژدها اگرچه برخی ویژگی های کلی عناوین قبلی این مجموعه بازی را حفظ نموده و هنوز اتمسفر نسخه های قبل را کاملاً می توان در آن حس کرد، اما از آن طرف تغییرات عمده ای در سیستم مشاخصات بازی اجرا شده است. این بار برخلاف نسخه های قبل، شاهد مشاخصات نوبتی در سری یاکوزا هستیم. این قضیه ترکیبی عجیب و البته بسیار سرگرم نماینده را خلق نموده که با عمق مشاخصاتش می تواند برای هواداران آثار نقش آفرینی نوبتی بسیار جالب توجه باشد. با اینکه ساختار بازی جهت متفاوتی پیدا نموده اما همچنان طعم سری یاکوزا کاملاً حس می گردد و می تواند جذابیت و سرگرم نمایندگی آن را به راحتی چشید. همه این ها دست به دست هم داده تا یاکوزا: مثل یک اژدها تجربه دل نشینی را برای هواداران رقم زند. اگر بخواهید جزییات بیش تری از بازی کسب کنید، بهتر است نگاهی به نقد و آنالیز یاکوزا 7 بیندازید.

  1. Bayonetta Vanquish Remastered

تهیه نماینده: Sega - سازنده: PlatinumGames

میانگین نمرات: 85

بسکمک دو بازی جدید استودیو پلاتینیوم گیمز را در نسل هفتم کنسول های خانگی به خاطر دارند. دو اثری که هر کدام در ژانر خود توجه های بسکمک را جلب کردند و توانستند با ویژگی های شاخص آثار این استودیو خوش نام، بسیار بدرخشند. هر دو بازی از منحصر به فردترین آثار نسل هفتم کنسول های خانگی بودند که همچنان در خاطر هواداران باقی مانده اند. پس از چند سال، نسخه ریمسترشده این دو بازی، سال جاری عرضه شد تا هواداران بتوانند در کنسول های جدید خود هم آن ها را تجربه نمایند.

از طرفی بایونتا در کنار سری دویل می کرای یکی از بهترین بازی های هک اند اسلش موجود در بازار است که طراحی مشاخصات بر پایه کمبو زدن آن بی نظیر است و هیجان و لذتی فوق العاده در خود دارد. هرچند نسخه های بعدی این سری در انحصار نینتندو نهاده شد اما به لطف این ریمستر، همچنان می توانید طعم شیرین نسخه اول بازی بایونتا را روی پلی استیشن 4 بچشید و از مشاخصات شاهکار آن لذت ببرید.

از طرف دیگر، ونکوییش سورپرایز عظیم شینجی میکامی، خالق سری رزیدنت اویل، است. بااین حال، میکامی در این بازی از ژانر ترسناک کاملاً دورشده و دنیای دیگری را تجربه نموده است. ونکوییش یک بازی شوتر سوم شخص پرهیجان و پرتنش است که طراحی مراحل و ریتم بسیار سریع مشاخصات، آن را بسیار خاص و ارزشمند نموده است. یکی از اهمیت های ونکوییش، نوآوری هایی است که به این ژانر معرفی نموده تا در طول تاریخ اهمیتش بیش تر حفظ گردد. اگر دل تنگ این دو بازی شده اید یا آن ها را تجربه ننموده اید؛ ریمستر این دو بازی که با هم و در قالب یک اثر منتشر شده اند، می تواند گزینه بسیار خوبی باشد.

  1. Crash Bandicoot 4: Its About Time

تهیه نماینده: Activision - سازنده: Toys for Bob

میانگین نمرات: 85

برخلاف سال های زیادی که از کرش بندیکوت بی خبر بودیم و بسکمک از علاقه مندان رؤیای دیدن دوباره این شخصیت دوست داشتنی را داشتند، در این سال های اخیر دوباره اوضاع بر وفق مراد هواداران کرش شده و شاهد چند بازی مختلف از آن بودیم. اول ازهمه اکتیویژن با بازسازی سه گانه ساخته شده توسط استودیو ناتی داگ تصمیم گرفت این سری را دوباره به سوی خانه گیمرها بازگرداند و شانس مجدد حیاتش را امتحان کند. سپس پیروزیت و استقبال فراوان از آن اثر موجب شد تا کرش تیم ریسینگ هم بازسازی گردد و استقبال خوب بازیکنان از آن هم دوباره جرقه ای دیگر را در ذهن اکتیویژن پدیدار کرد تا اکتیویژن برای ساخت کرش بندیکوت 4 به سراغ استودیو Toys for Bob برود و دوباره بعد از سال ها نسخه جدیدی از کرش بندیکوت منتشر گردد. اثری که به شکلی فوق العاده توانست انتظارات را پاسخ دهد و هواداران این سری بازی را بسیار شاد کند.

کرش بندیکوت ویژگی های جدیدی را به سری اضافه نموده و سعی داشته عمق برخی از مکانیک های بازی را گسترش دهد، اما درعین حال حس و حال نسخه های قبلی را هم حفظ نموده و به سه گانه اصلی وفادار مانده است. این قضیه باعث شده بازی گسترش یابد و هم برای هواداران قدیمی سری و هم هواداران تازه آشناشده با آن جذاب و سرگرم نماینده باشد و تجربه یک پلتفرمر خوش ساخت را برای آن ها ارائه دهد.

  1. Nioh 2

تهیه نماینده: Koei Tecmo - سازنده: Team Ninja

میانگین نمرات: 85

استودیو تیم نینجا در سال 2017 با عرضه یک بازی اکشن نقش آفرینی بسکمک خوب به نام Nioh که سیستم مشاخصات جذابی دارد، بسکمک را شگفت زده کرد. اثری که ایده های اولیه اش در سال 2004 برای اولین بار و بر اساس یکی از فیلم نامه های ناتمام آکیرا کوروساوا مشهور شکل گرفت اما با مسائلی روبه رو شد و چند بار فرایند ساخت آن متوقف گشت. بااین حال، بالاخره در سال 2014 فرایند ساخت این بازی دوباره از سر گرفته شد و نتیجه آن منجر به تولد سری Nioh شد. بازی Nioh 2 اگرچه نسخه دوم این سری است، اما در واقع از نظر داستانی، پیش درآمدی برای نسخه اول به حساب می آید.

بااین وجود، تیم نینجا هر آنچه در نسخه اول این مجموعه بازی انجام داده بود، در نسخه دوم به مراتب پیشرفت داده تا شاهد اثر باکیفیت تر و خوش ساخت تری باشیم. هرچند مشاخصات نسخه اول هم نسبت به بسکمک از بازی های مشابه بسیار جلوتر بودند، اما این نسخه آن را چند قدم جلو برده و عمق و لذت آن را دوچندان نموده است. گسترش المان ها و بهبود ساختار مشاخصات باعث شده تا بازی قادر باشد مدت زیادی شما را با مشاخصات بسیار سخت و چالش برانگیزش سرگرم کند. همچنین شما در بازی Nioh 2 شاهد شخصیت اصلی نسخه قبلی نیستید و در ابتدا همچون بسکمک از بازی های نقش آفرینی می توانید شخصیت خود را خلق کنید.

  1. Marvels Spider-Man: Miles Morales

تهیه نماینده: Sony Interactive Entertainment - سازنده: Insomniac Games

میانگین نمرات: 85

هرچند بسکمک انتظار داشتند که اینسامنیاک یکی دو سال دیگر با مرد عنکبوتی 2 بازگردد، اما این استودیو باتجربه و بااستعداد سونی تصمیم گرفت تا در میان ساخت نسخه اول و دوم، به صورت غیرمنتظره ، نسخه ای فرعی با موضوع شخصیت مایلز مورالز معرفی و عرضه کند. نسخه ای که زودتر از چیزی که انتظار داشتیم، هم زمان با عرضه پلی استیشن 5 برای این کنسول و همچنین پلی استیشن 4 منتشر شد. بازی مرد عنکبوتی: مایلز مورالز نسخه ای فرعی از این سری است که داستان نسخه قبل را ادامه می دهد. هرچند شخصیت اصلی این نسخه پیتر پارکر نیست و شما ماجرای او را دنبال نخواهید کرد اما به هرحال داستان این نسخه نقشی در ادامه داستان این مجموعه بازی خواهد داشت.

هرچند کلیت بازی و ساختار آن تقریباً همانند نسخه اصلی باقی مانده اما به خاطر تغییر شخصیت اصلی از پیتر پارکر به مایلز مورالز، شاهد تفاوت هایی در نحوه ی مشاخصات و گاه پیشروی برخی از مراحل هستیم. مایلز ویژگی های مختلفی دارد و همین قضیه باعث شده تا حس تجربه بازی در قالب او متفاوت باشد. این حس نه تنها در مشاخصات، بلکه حتی در تار زدن او هم مشخص است. اگر از هواداران مرد عنکبوتی باشید که موضوع کمی فرق می نماید و آسان می گردد و تجربه این بازی تا حدی برایتان ضروری می گردد امادر آن سمت توانایی بالای اینسامنیاک در ساخت بازی های سرگرم نماینده و جذاب این اطمینان را به ما می دهد که احتمالاً تجربه بازی برای هر فردی بتواند هیجان انگیز باشد.

  1. 13 Sentinels: Aegis Rim

تهیه نماینده: Atlus - سازنده: Vanillaware

میانگین نمرات: 86

در میان بازی های این لیست، بدون شک 13 Sentinels: Aegis Rim یکی از بهترین و البته ناشناخته ترین بازی ها است که بسکمک از گیمرها با آن آشنایی زیادی ندارند. البته، با توجه به سبک و سیاق بازی، شاید چنین چیزی در ایران چندان عجیب نباشد اما اگر به صورت کلی هم بخواهیم حساب کنیم، حتی در غرب هم این بازی نسبت بسکمک از دیگر آثار این لیست غریب تر است. بازی 13 Sentinels: Aegis Rim توسط استودیو ژاپنی و خلاق Vanillaware ساخته شده که در گذشته آثاری همچون Odin Sphere و Dragons Crown را خلق نموده است. 13 Sentinels: Aegis Rim جدید ترین ساخته این استودیو است که ابتدا در سال گذشته در ژاپن عرضه شد و مورد تحسین بسکمک نهاده شد و بالاخره یک سال بعد در 2020 نسخه انگلیسی آن برای دیگر کشورهای دنیا عرضه شد.

13 Sentinels: Aegis Rim ترکیبی میان چند ژانر مختلف از جمله ویژوال ناول ساید اسکرولینگ و استراتژی هم ِزمان است که تمرکز عمده و اصلی آن روی روایت و قصه گویی گذاشته شده است. بازی 13 شخصیت قابل بازی و با طراحی فوق العاده دارد که داستان خود را نیز به وسیله آن ها و ماجرایشان برای شما تعریف می نماید. هرچند Vanillaware این را قبلاً ثابت نموده بود اما دوباره با جدید ترین بازی خود به همه نشان داد که یکی از بهترین قصه گوها و داستان سراهای صنعت بازی های ویدیویی است. 13 Sentinels: Aegis Rim از نظر داستانی تجربه بی نظیر و به یادماندنی ای را برای شما رقم خواهد زد که احتمالاً انتظارش را نخواهید داشت. البته، این به شرطی است که از ابتدا بتوانید با ژانر بازی ارتباط برقرار کنید. این بازی حتی یکی از نامزدهای بهترین روایت داستان در مراسم گیم اواردز 2020 بود. بهتر است بدانید دو بازی ساز عظیم ژاپنی همچون یوکو تارو (خالق سری نیر و دراکنگارد) و همین طور ماساهیرو ساکورای (خالق سری سوپر اسمش برادرز) تحسین های فراوان و عجیبی از این بازی و خالقش انجام داده اند و آن را یک غنیمت دانسته اند.

  1. Cuphead

تهیه نماینده: Studio MDHR - سازنده: Studio MDHR

میانگین نمرات: 86

هرچند در زمان عرضه بازی Cuphead در سال 2017 برای ایکس باکس وان و کامپیوتر، اعلام شد که این بازی برای کنسول پلی استیشن 4 منتشر نخواهد شد اما سه سال بعد در سال عجیبی همچون 2020 به صورت غیرمنتظره ای مشخص شد که این بازی که توسط استودیو Studio MDHR ساخته شده، برای کنسول پلی استیشن 4 هم عرضه خواهد شد. ازآنجایی که بازی سه سال پیش منتشرشده، احتمالاً بسکمک آن را تجربه نموده باشند یا حداقل نام آن را شنیده باشند اما عرضه بازی برای پلی استیشن 4 فرصت بسیار مناسبی را به وجود آورد که دارندگان پلی استیشن هم بتوانند به تجربه این بازی زیبا و البته سخت بپردازند.

طراحی بصری فوق العاده بازی که برگرفته از انیمیشن های دهه 40 میلادی است احتمالاً اولین چیزی است که در نگاه اول همه را شیفته بازی Cuphead می نماید. بااین حال، علاوه بر طراحی های چشم نواز بازی که در سراسر مدت زمان اثر خودنمایی می نمایند، یکی از عظیم ترین و شاخصترین ویژگی های Cuphead گیمپلی هیجان انگیز و البته بسیار سخت و چالش برانگیز آن است. چالشی که این بازی در مقابل شما می گذارد به شدت بالا و حتی تا حدی می توان گفت بی رحمانه است اما همین قضیه باعث شده مشاخصه با باس فایت های بازی که طراحی بسیار خلاقانه ای هم دارند، بسیار نفس گیر گردد. اگر می توانید به اعصابتان مسلط باشید و به دنبال چنین تجربه سختی هستید، Cuphead انتظارتان را می کشد.

  1. Doom Eternal

تهیه نماینده: Bethesda Softworks - سازنده: id Software

میانگین نمرات: 87

سری بازی دووم همیشه ارزش بالایی در میان شوترهای اول شخص داشته است. گیمپلی سریع و پرهیجان و چالش برانگیز آن همیشه می تواند دوستداران بازی های این ژانر را جذب خود کند. بازی Doom Eternal که سال جاری برای کنسول های مختلف از جمله پلی استیشن 4 و همین طور کامپیوترهای شخصی منتشر شد، دنباله ای برای نسخه منتشر شده در سال 2016 است که همچون آن نسخه، همه این ویژگی های گفته شده و معروف سری را در خود دارد. با این نسخه دوباره در قامت دووم اسلیر قرار خواهید گرفت و با سلاح های مرگبار خود به دل دشمنان شیطانی مقابلتان خواهید زد. دو نسخه اخیر بازی دووم از بهترین تجربه های شوترهای اول شخصی است که می توانید انتظار داشته باشید. تجربه ای که با کمک ویژگی های مهم ژانر تجربه ای سرگرم نماینده را رقم می زند. علاوه بر ساختار هیجان انگیز گیم پلی که همچنان پایدار مانده، این بار بازی با موتور جدید اید تک (id Tech 7) ساخته شده و همین باعث شده پیشرفت زیادی از نظر بصری صورت بگیرد. در کنار این ها میک گوردون دوباره با موسیقی های فوق العاده خود تنش را در سراسر بازی حفظ نموده و به آن قوت دیگری بخشیده است.

هرچند بازی Doom Eternal نتوانست جایزه ای در مراسم گیم اواردز دریافت کند اما در 5 بخش مهم از جمله بهترین بازی سال و بهترین بازی اکشن نامزد شد که این خود تا حدی نشان دهنده کیفیت بالای بازی به ویژه در طراحی مراحل بخش کمپین آن و مشاخصات بسیار جذابش است. وقتی در نقش دوم اسلیر باشید، مشاخصه در جهنم هم هیجان انگیز می گردد.

  1. Final Fantasy 7 Remake

تهیه نماینده: Square Enix - سازنده: Square Enix

میانگین نمرات: 87

23 سال از عرضه فاینال فانتزی 7 سپری شد اما بالاخره رؤیای بازسازی این بازی به حقیقت پیوست. سال های زیادی است که هواداران پروپاقرص فاینال فانتزی خواستار چنین اثری بودند و بالاخره اسکوئر انیکس در سال 2020 به بخشی از این خواسته پاسخ گفت و بخش اول بازسازی این بازی را منتشر کرد. بخشی که شامل ساعات ابتدایی بازی اصلی می گردد. اهمیت بازسازی فاینال فانتزی 7 آنجا مشخص می گردد که اسکوئر انیکس توانست آن را به شکلی فوق العاده و کم نقص انجام دهد. نمی گویم بی نقص، اما این اثری است که هم می تواند هواداران فاینال فانتزی 7 را ذوق زده کند و آنان را در خاطرات تلخ و شیرینشان با بازی غرق سازد و هم می تواند بازیکنان جدیدی را شیفته این نسخه و سری فاینال فانتزی سازد.

مشاخصات بازی ترکیبی از اکشن و مشاخصات نوبتی است و برخلاف نسخه اصلی شاهد مشاخصات کاملاً نوبتی نیستیم. اسکوئر انیکس در این چند سال اخیر شیوه های مختلفی را برای مشاخصات سری فاینال فانتزی امتحان نموده است اما به جرئت می توان گفت بازسازی فاینال فانتزی 7 بهترین شیوه ای است که اسکوئر انیکس در این چند سال امتحان نموده و اکنون به آن دست یافته و آن را تکامل داده است. سیستمی که هم اکشن قابل توجه و هیجان انگیزی دارد و هم می تواند با انتخاب های بازیکن برای اجرای جادو و حرکات ویژه تاکتیکی گردد. اگر Final Fantasy 7 Remake و غرق موسیقی های بازی، داستان و شخصیت های دوست داشتنی آن شوید، تا حدی متوجه خواهید شد که چرا این بازی یکی از مهم ترین بازی های تاریخ صنعت بازی های ویدیویی و یکی از بهترین بازی های منتشر شده در 2020 است. تجربه ای که هرچند نسخه اصلی آن همچنان ارزشمند است، اما اکنون در قالب یک بازسازی امروزی با گرافیک بسیار بالا و چشم نواز می تواند تجربه ای سهل تر، گسترده تر و هیجان انگیزتر داشته باشد.

  1. Dreams

تهیه نماینده: Sony Interactive Entertainment - سازنده: Media Molecule

میانگین نمرات: 89

استودیو مدیا مولکول در گذشته با سری لیتل بیگ پلنت به ما ثابت نموده بود که خلاق ترین استودیو سونی و یکی از خلاق ترین استودیوهای حال حاضر صنعت بازی های ویدیویی است. هرچند لیتل بیگ پلنت هم بر اساس شعار بازی کن، خلق کن و به اشتراک بگذار خلق شده بود و این اجازه را به بازیکنان می داد تا علاوه بر مراحل اصلی بازی، خود نیز مراحل بسیار جذاب و متنوعی را در این سری خلق نمایند اما بااین حال، کاری که مدیا مولکول با بازی دریمز انجام داده، این قضیه را چند سطح به جلو برده است. اکنون در دریمز می گردد واقعاً یک بازی ساخت. دریمز نه تنها اثری است که یک بخش داستانی زیبا و البته کوتاه دارد بلکه می توان به معنای واقعی کلمه آن را مجموعه ای از ابزاری خواند که همچون یک موتور بازی سازی مختصر در قالب یک بازی عمل می نمایند.

دریمز این فرصت را مهیا می نماید تا افرادی که علاقه مندی بسیار به امر خلق کردن دارند و هنوز دانش کار با موتورهای بازی سازی رایج و معروف را به دست نیاوردند، بتوانند در فرصت کوتاه تر و به شکلی راحت تر به خلق ساخته های خود بپردازند. تنها شرط این است که ذهنی خلاق داشته باشید و پای ایده هایتان بمانید. نکته جالب اینجاست که ساخت وساز فقط مربوط به ساخت مراحل بازی نمی گردد، بلکه شما می توانید انیمیشن های کوتاه، دنیاهای جذاب یا حتی موسیقی خلق کنید و ساخته های خود را با بازیکنان دیگر به اشتراک بگذارید و از تجربیات دیگران استفاده کنید. حتی اگر حوصله این کار را هم نداشته باشید، می توانید به تجربه کارهای کوچک و عظیم بازیکنان دیگر بپردازید. البته، با توجه به اینکه نسخه کامل بازی در 2020 منتشرشده، هنوز بسکمک از کارها و ایده های کامل نشده اند اما تابه حال ایده ها و نمونه های فوق العاده ای هم توسط گیمرها خلق شده است.

  1. The Last of Us Part II

تهیه نماینده: Sony Interactive Entertainment - سازنده: Naughty Dog

میانگین نمرات: 93

اگرچه عرضه دنباله یکی از پیروز ترین و بهترین بازی های نسل هفتم سونی و یکی از مورد انتظارترین بازی های انحصاری سونی در سال 2020 یعنی لست آو آس پارت 2 با جنجال های فراوان و پرسروصدایی همراه شد و حتی با تهدید شدن کارگردان و یکی از صداپیشگان اصلی بازی ادامه پیدا کرد، اما بالاخره پس از مدتی که تب وتاب هیجان های منفی کاذب فروکش کرد، رفته رفته تحسین های بازی از سوی هواداران هم بیش تر شنیده شد و آن ها نیز در کنار منتقدان شیفته بازی و داستانش شده بودند. واقعیت این است که شاید هرکسی نتواند به راحتی با برخی از اتفاقات داستانی لست آو آس پارت 2 کنار بیاید و سازندگان بازی نیز به این نکته کاملاً مطلع بودند و تا حدی آن را انتظار داشتند، اما به راستی لست آو آس پارت 2 و داستانش یک شاهکار در مدیوم بازی های ویدیویی است. شاهکاری که حتی اگر برخی از لحظه ها از آن آزرده خاطر شوید، اهمیتش جایی هویدا می گردد که با داستانش کاری می نماید که آن لحظه مشخص در بازی را واقعاً حس کنید.

فارغ از بحث داستان، بازی اگرچه از منظر گیمپلی ساختار کلی خود را حفظ نموده اما به شدت آن را بهبود بخشیده و می توان به جرئت گفت که گیم پلی بازی و تنش و هیجان مشاخصات از نسخه اول بیش تر است. این ناشی از طراحی مراحل ظریف و فوق العاده ناتی داگ در بازی های خاص خودش است که در اینجا کاملاً گسترش یافته و ابعاد بیش تری پیدا نموده است. از آن سو، حتی اگر از بازی خوشتان نیامده باشد، احتمال بسیار کمی دارد که لست آو آس پارت 2 از منظر فنی شما را مجذوب خود ننموده باشد. ناتی داگ بارها نشان داده که در کنار قصه گویی و ساخت بازی های درگیر نماینده در بسکمک از زمینه های فنی از جمله گرافیک و انیمیشن های شخصیت های مختلف یکی از پرچم داران صنعت بازی های ویدیویی است. شاید بخشی از این موارد در گیم اواردز 2020 و رکوردشکنی این بازی در کسب جوایز مختلف ثابت شد.

  1. Persona 5 Royal

تهیه نماینده: Atlus - سازنده: Studio Zero

میانگین نمرات: 95

اگرچه بازی پرسونا 5 در سال 2018 به صورت انحصاری برای کنسول پلی استیشن 4 منتشر شد، اما عرضه نسخه ی بهبود یافته بازی با محتویات تازه و بیش تری که خط داستانی جدید و امکانات بیش تری به آن اضافه نموده، باعث شد که سال جاری هم مورد توجه منتقدان قرار گیرد و در این لیست قرار گیرد و در واقع بیش ترین امتیاز را در میان بازی های پلی استیشن 4 در متاکریتیک دریافت کند. هرچند تعداد نقدهای بازی نسبت به برخی دیگر از آثار کمتر است؛ اما به هرحال سال جاری سال پرباری برای پلی استیشن 4 بود و کسب چنین نمرات فوق العاده ای و قرار دریافت در بالاترین رتبه لیست، نشان ارزش بسیار بالای پرسونا 5 رویال دارد.

بخواهم ساده بگویم، اگر به بازی های نقش آفرینی ژاپنی علاقه دارید، پرسونا 5 رویال یکی از بهترین تجربه های عمرتان را رقم خواهد زد. باوجوداین، اگر شیفته این ژانر هم نیستید، این اثر همچنان با داستان فوق العاده، شخصیت های جذاب و سیستم های غنی نقش آفرینی و مشاخصات تاکتیکی اش این توانایی را دارد که نظر شما را به خود جلب کند و باعث گردد تا ساعت ها در دنیای بازی غرق شوید و مشغول فعالیت های مختلف آن گشت. در واقع، پرسونا 5 علیرغم اینکه تجربه نقش آفرینی نوبتی عمیقی را به مخاطبان خود ارائه می دهد، رویکردی در پیش گرفته که بتواند مخاطبان گسترده تری را هم به خود جلب کند و در این رویکرد بسیار پیروز بوده و توانسته آن را به بهترین شکل انجام دهد تا تجربه نهایی آن یکی از بهترین بازی های نسل را رقم زند.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 6 بهمن 1399 بروزرسانی: 6 بهمن 1399 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 1481

به "بهترین بازی های 2020 پلی استیشن 4" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین بازی های 2020 پلی استیشن 4"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید