برچسب گذاری موادغذایی مشمول تراریختگی، نمونه برداری در کارخانجات

به گزارش مجله گیتی رو، دکتر وحید مفید در مصاحبه با خبرنگاران، به الزام کارخانجات فراوری مواد غذایی که می بایست از برچسب تراریختگی استفاده نمایند، اشاره نمود و گفت: با توجه به مشکلاتی که در اجرای برچسب گذاری محصولات غذایی بر مبنای سنجش کمی ترکیبات تراریخته در عمل احتمال دارد، مقرر شد بعد از این تمامی محصولات غذایی حاصل از دانه های روغنی نظیر ذرت، سویا، کلزا، و پنبه دانه تراریخته به صورت خاص و یا ترکیبی با هر درصدی هم لگو شوند و هم در مقابل جزء تراریخته عبارت تغییر یافته ژنتیکی یا تراریخته درج گردد.

برچسب گذاری موادغذایی مشمول تراریختگی، نمونه برداری در کارخانجات

وی شرح داد: در واقع بحث کمیت سنجی مطرح نبوده و صرفا وجود و یا عدم وجود جزء تراریخته در فرمولاسیون محصول، برچسب آن را مشمول درج لگو و عبارت ترایختگی می نماید.

مفید تاکید نمود: در صورتی که متقاضی بنا بر مستندات معتبر مدعی عدم تراریختگی محصول باشد باید فرم تعهدنامه عدم تراریختگی مطابق با دستورالعمل اجرایی وزارت بهداشت در خصوص موجود زنده تغییر ژنتیکی یافته و فرآورده های آن مرتبط با مواد غذایی را تکمیل نموده و با سایر مستندات در محلی مناسب که دسترسی همکاران ناظر در دانشگاه های علوم پزشکی به سهولت میسر باشد، نگهداری کنند.

مدیرکل امور فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو، اظهارداشت: طبق این دستورالعمل، از محموله های تراریخته به طور رندم نمونه برداری جهت راستی آزمایی تعهد عدم تراریختگی انجام خواهد شد.

مفید اضافه نمود: با توجه به اینکه در برخی از کارخانجات از قبل مقادیری برچسب موجود است، ضروری است تمامی موجودی برچسب های مواد غذایی مشمول کارخانجات تحت نظارت دقیقا شمارش شده و زمان اتمام آنها از طرف واحد تولیدی به طور منطقی تعیین گردد.

وی گفت: مقرر شده تا انتها برچسب های موجود درج لگو تراریختگی و عبارت تراریخته در مقابل جزء تراریخته با جت پرینتر و بعد از اتمام موجودی برچسب های هر کارخانه، لگو و عبارت تراریخته در برچسب های جدید با شرایطی که در بخشنامه های قبلی اعلام شده، چاپ گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 26 آذر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 40

به "برچسب گذاری موادغذایی مشمول تراریختگی، نمونه برداری در کارخانجات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برچسب گذاری موادغذایی مشمول تراریختگی، نمونه برداری در کارخانجات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید