افزایش تنش میان روسیه و ناتو در دریای سیاه

به گزارش مجله گیتی رو، یک کارشناس بین الملل از افزایش تقابل روسیه و ناتو در دریای سیاه در آینده نزدیک اطلاع داد.

افزایش تنش میان روسیه و ناتو در دریای سیاه

به گزارش خبرنگاران، سیدرضا میرطاهر ضمن تحلیل چرایی اهمیت یافتن حضور امریکا در دریای سیاه اظهار کرد: در دوره جنگ سرد کشورهای حوزه دریای سیاه به نوعی شورویایی شده اند ولی در دوره پسا جنگ سرد که روس ها جایگزین شوروی شدند، بسیاری از کشورهای حاشیه دریای سیاه به ناتو پیوستند و معادلات ژئواستراتژیک این دریا بر هم ریخت.

وی از کوشش ناتو با همکاری اعضای شرقی دریای سیاه، برای حضور آبی و رقابت با روسیه سخن گفت و اضافه کرد: روسیه نیز ناوگان بزرگ دریایی خود را موسوم به ناوگان دریای سیاه در این منطقه مستقر نموده و پس از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه، تا حد زیادی بر منطقه ها مختلف این حوزه دریایی سیطره پیدا نموده است.

میرطاهر با اعلام اینکه ناتو در کوشش است تا این سیطره دریایی را به چالش بکشد، اعلام کرد: ناتو با همکاری کشورهای عضو خود مبادرت به رزمایش در دریای سیاه نموده و امریکایی ها هم همیشه کوشش دارند یکی دو ناوشکن شان در این منطقه حضور داشته باشد.

کارشناس مسائل بین الملل اضافه کرد: این مسئله واکنش شدید روس ها را درپی داشته و پوتین نیز بارها نسبت به افزایش تنش ها هشدار داده است و پس از رزمایش بزرگ دریایی و هوایی ناتو بر فراز دریای سیاه که همراه با عملکردِ بمب افکن های استراتژیک امریکا بر فراز این دریا بود، روس ها ابتدا اعلام کردند که قصد دارند رزمایش متقابلی را برگزار نمایند اما پوتین اعلام انصراف کرد و گفت میخواهد از تنش ها در این حوزه بکاهد.

میرطاهر پیش بینی کرد در برهه کنونی و سال های آینده، حوزه دریای سیاه یکی از پر تلاطم ترین منطقه های باشد که محل رقابت و تقابل روسیه و غرب به رهبری ناتو خواهد بود.

منبع: رادیو تبادل نظر

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 11 دی 1400 بروزرسانی: 11 دی 1400 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 1994

به "افزایش تنش میان روسیه و ناتو در دریای سیاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش تنش میان روسیه و ناتو در دریای سیاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید