آموزش عکاسی پرتره (نکات و روش ها)

به گزارش مجله گیتی رو، عکاسی پرتره (Portrait) به معنای عکاسی از یک شخص یا یک گروه کوچکی از انسان ها (پرتره گروهی) است. مسئله عمده و غالب در عکاسی پرتره، چهره و بیان حالات آن است.

آموزش عکاسی پرتره (نکات و روش ها)

اگر عکاسی پرتره (Portrait photographer) یکی از هنرهای مورد علاقه شماست، با یادگیری نکات زیر قادر خواهید بود عکاس پرتره بهتری باشید. قبل از اقدام به عکاسی پرتره می توان با آموزش مقدماتی عکاسی (الفبای عکاسی) نیز همراه ما باشید.

نکته اول: هدفتان را تعیین کنید

قبل از عکاسی، باید هدف از دریافت عکس را بدانید. روش دریافت و ظاهر عکس در چگونگی استفاده و کاربرد آن تاثیر دارد. هدف به شما یاری می نماید تا تشخیص دهید که آیا به یک نمای عظیم از صورت نیاز دارید یا تنها عکسی از یک زاویه از آن کافی است. همچنین می توانید تشخیص دهید که آیا پرتره باید افقی گرفته گردد یا عمودی. مثل زمانی که می خواهید از صورت یک بچه برای تبریک تولد یا آگهی عکس بگیرید آن عکس باید افقی باشد.

نکته دوم: موضوعتان را انتخاب کنید

با توجه به نوع عکسی که شما می خواهید، موضوع یا مدلتان را انتخاب کنید. این می تواند هرکسی باشد که فکر می کنید برای پروژه شما مناسب است. اگر برای پروژه بازرگانی کار می کنید، بهتر است که یک مدل خوب که ظاهری محبت آمیز و صمیمی دارد را انتخاب کنید. نیازی نیست که مدل شما خیلی زیبا و جذاب باشد. تنها این مهم است که مدل شما در چشم بیننده چه طور به نظر برسد و بتواند پیغام مد نظر را به طور درست برساند. اگر شما تنها عکسی می گیرید که برای استفاده شخصی باشد، هر موضعی را که به نظرتان جالب است را انتخاب کنید.

نکته سوم: موقعیت را تعیین نمایید

از استفاده از پس زمینه هایی که شلوغ هستند و موضوع شما را از لحاظ بصری به داخل محیط می کشند خودداری کنید. محیط هایی را انتخاب کنید که تاکید و تمرکز بیشتری به موضوع شما می دهند. همچنین می توانید از پرده های پس زمینه بهره ببرید.

نکته چهارم: ژست ها را برنامه ریزی کنید

قبل از آغاز کار، باید چندین ژست عکاسی در ذهنتان داشته باشید. با این کار عکس های شما جذاب تر می شوند. با داشتن ژست های متفاوت در ذهن خود دیگر نیازی نیست که در حین عکاسی به آنها فکر کنید، تمرکز خود را بهم بریزید و مدل خود را خسته کنید. بنابراین ابتدا زمانی را به برنامه ریزی ژست ها اختصاص دهید و سعی کنید که آنها خلاقانه باشند.

نکته پنجم: از حالت های متفاوت احساسی عکاسی کنید

تنها بر روی لبخند زدن تمرکز نکنید. در این میان باید حالات احساسی گوناگونی در چهره مدل وجود داشته باشند. برخی از عکس ها ممکن است دندان ها را نشان دهند، برخی دیگر نه. برخی ممکن است جدی باشند، برخی دیگر مرموز. حتی برخی از اوقات تصویر پرتره ظاهر ناراحت و غمگینی دارد. حالات متفاوت احساسی را تجربه کنید، از نتیجه آن خوشتان خواهد آمد.

نکته ششم: از اسباب و وسایل مختلف بهره ببرید

استفاده از اسباب و وسایل به مدل شما یاری می نماید تا بتواند احساس راحتی کند. با این وسایل تصویر حالت درام می گیرد. این وسایل می تواند در تعریف داستان عکس شما یاری کننده باشد. همچنین می تواند به تصویر شما ظاهری جالب و یا مرموز بدهید. می توانید ببینید که تصاویری که در آنها از اسباب و وسایل استفاده شده است تاثیر بیشتری بر بیننده دارند.

نکته هفتم: داشتن یک ظاهر صادقانه

یک تصویر زمانی که صادقانه باشد می تواند داستان های بیشتری را بیان کند. شما می توانید در حالی که از مدل می خواهید که ژست موردنظر را در مقابل دوربین بگیرد، ظاهر صادقانه تصویر را نیز حفظ کند. تنها کافی است که مدل بداند که در زمان عکاسی به سمت دیگری نگاه کند. مثلا به چیزی در محیط اطراف مانند گل یا چیزهای دیگر.

نکته هشتم: لنزهای متفاوت را تجربه کنید

زمانی که عکس پرتره می گیرید از لنزهای گوناگون بهره ببرید. با این کار نتایج متنوعی می گیرید. تصویر شما ظاهر متفاوتی می گیرد. البته، این تفاوت ها زمانی به وجود می آید که شما مثلا از لنز 50mm یا 24mm بهره ببرید.

نکته نهم: از کادربندی های متفاوتی بهره ببرید

راه های متفاوتی برای استفاده از کادربندی در تصویر وجود دارد. صرفا با قرار دادن ژست مدل در یک قاب در یا خم شدن بر روی یک میز یک فریم یا کادر مناسب ایجاد می گردد. به دنبال راه های خلاقانه بگردید تا تصویر شما ظاهری جذاب پیدا کند و شما بتوانید چشم ها را به روی موضوعتان راهنمایی کنید. با یک روش هوشمندانه از محیط اطراف به عنوان یک فریم بهره ببرید و یک عکس بی نظیر خلق کنید.

نکته دهم: امتحان کردن نورپردازی های متفاوت

می توانید با استفاده از نورپردازی متفاوت به تصاویر پرتره احساسی خاص و بی نظیر دهید. می توانید با نورپردازی بیش از حد تصویر را روشن تر نموده یا با نورپردازی کم آن را تیره تر کنید. زمانی که از نورپردازی استفاده می کنید، باید تصویر چهره حالت واضحی داشته باشد. زمانی که در فضای باز عکاسی می کنید باید چهره موضوع مستقیم در برابر خورشید نباشد و بر روی چهره نورپردازی کنید تا به درستی نشان داده گردد. همچنین شما می توانید در ساعت های طلایی روز در فضای باز از چهره عکس برداری کنید تا در پوست درخشش خاصی ایجاد گردد. برای عکاسی در محیط های بسته، می توانید موضوع را در کنار پنجره قرار دهید تا یک نور نرم غیرمستقیم بر موضوع ایجاد گردد. همچنین می توانید از وسایل نورپردازی بهره ببرید.

بیشتر بدانید: عکاسی از طبیعت با استفاده از نور پس زمینه

نکته یازدهم: فریم را پر کنید

یک عکس پرتره می تواند ظاهر بسیار متفاوتی از تصاویری که در شبکه های اجتماعی می بینید داشته باشد. این کار را می توانید با پر کردن فریم عکس و نشان دادن جزئیات بییشتر انجام دهید. می توانید بر روی چهره موضوع عظیم نمایی کنید. همچنین می توانید به طور خلاقانه ایی بر روی دست ها، چشم ها، موها و غیره عظیم نمایی کنید. با این کار قطعا عکس شما متمایز و زیبا می گردد.

نکته دوازدهم: از زاویه های گوناگون بهره ببرید

در کنار نورپردازی ها و کادربندی های متفاوتی که شما می توانید اعمال کنید، می توانید از زاویه های گوناگون نیز به منظور عکاسی پرتره بهره ببرید. این می تواند در عکس های شما جذابیت و سرگرمی ایجاد کند. همچنین می تواند افکت های متنوعی در عکس ایجاد نموده و تاکید بیشتری بر روی برخی از قسمت های سوژه داشته باشد. زاویه هایی را که به نظرتان خوب می آیند را تجربه کنید. قطعا می توانید از انجام آن لذت ببرید و عکس های زیبایی بگیرید. زمانی که این عکس ها را به طور خالصانه می گیرید، از یک لنز واید ( wide-angle) برای عکاسی از محیط اطراف شئ بهره ببرید، تا بتوانید داستان کار را بهتر بیان کنید.

حالا نوبت شماست !

منبع: هندبوک عکاسی پرتره Monte Zucker

منبع: setare.com
انتشار: 16 بهمن 1399 بروزرسانی: 16 بهمن 1399 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 1502

به "آموزش عکاسی پرتره (نکات و روش ها)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش عکاسی پرتره (نکات و روش ها)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید