آشنایی با آب و هوای کانادا: سرزمین چهارفصل و شگفتی های اقلیمی

به گزارش مجله گیتی رو، کانادا، سرزمینی پهناور و باشکوه، از کوهستان‌های سر به فلک کشیده تا جنگل‌های انبوه و سواحل خیره کننده را در آغوش خود جای داده است. اما یک عنصر مهم دیگر هم وجود دارد که بر چهره و داستان کانادا تأثیر بسزایی می‌گذارد: آب و هوا.

به محض شنیدن نام کانادا، شاید تصویری از زمستان‌های برفی و سوزان و اسکیموهای خندان با کلاه‌های خزدار به ذهنتان خطور کند. اما حقیقت این است که آب و هوای کانادا به این سادگی خلاصه نمی‌شود. این سرزمین پهناور، با وسعتی تقریباً برابر با کل قاره اروپا، میزبان اقلیم‌های متنوع و گاه متناقضی است که از تو داغ و تابستانی تا زیر صفر و برفی را در برمی‌گیرد.

به سرزمین عجایبی خوش آمدید که نامش کاناداست، کشوری که آغوشش برای هر سلیقه‌ای از آب و هوا باز است.

آشنایی با آب و هوای کانادا: سرزمین چهارفصل و شگفتی های اقلیمی

با ما همراه باشید و درباره آب و هوای کانادا بیشتر بدانید.

اما خب، قبل از بستن چمدان و پریدن توی آغوشِ طبیعت فراموش‌نشدنی کانادا، بهتر است با هم سری به کمد لباسش بزنیم و ببینیم در این صندوقچه‌ی چهارفصل، چه گنج‌هایی برای ما نهفته است. پس کلاه کنجکاوی‌تان را سفت‌تر بچسبانید و با هم یک گشت و گذار مفصل در آب و هوای کانادا راه بیندازیم.

قصه از شمال سرد آغاز می‌شود: سرزمین برف و خرس‌های قطبی

خب، اول از همه باید بدانید که کانادا دو تا همسایه‌ی خیلی متفاوت دارد: اقیانوس منجمد شمالی و آمریکا. همین همسایگی با اقیانوس یخ‌زده، باعث شده بخش شمالی کانادا، یعنی قلمرو یوکان، نوناووت و مناطق شمال غربی، آب و هوایی قطبی داشته باشند. تصورش را بکنید، زمستان در این منطقه چیزی شبیه به سرزمین یخ‌های ابدی است! دمای هوا تا 40 درجه‌ی زیر صفر هم می‌رسد و زمین زیر چتری از برف و یخ برای ماه‌ها پنهان می‌ماند. البته تابستانش هم چندان گرم نیست و نهایتا دمای هوا به 10 درجه‌ی بالای صفر می‌رسد. اما همین زمستان سرد و برفی، برای علاقه‌مندان به ورزش‌های زمستانی و تماشای شفق‌های قطبی، حکم بهشت را دارد.

کوهستان‌های راکی: زمستان‌های برفی و تابستان‌های خنک

از آن سرزمین یخ‌زده که دور شویم، نوبت به کوهستان‌های راکی زیبا می‌رسد که مثل ستون فقرات، از قلب کانادا تا مرز آمریکا کشیده شده‌اند. آب و هوای این منطقه، قاره‌ای کوهستانی است، یعنی زمستان‌های برفی و سرد با دمایی حوالی 15- درجه‌ی سانتی‌گراد و تابستان‌های معتدل و خنک با دمایی در محدوده‌ی 20 درجه‌ی سانتی‌گراد دارد. در بهار و پاییز هم شاهد تغییرات سریع آب و هوا و بارش‌های ناگهانی خواهیم بود. البته این شرایط آب و هوایی بسته به ارتفاع کوهستان‌ها هم متغیر است، هرچه بالاتر برویم، هوا سردتر و زمستان‌ها طولانی‌تر می‌شوند.

سواحل غربی: مدیترانه‌ای کانادایی با تابستان‌های گرم و زمستان‌های ملایم

خب، حالا می‌رسیم به بخش رویایی ماجرا، سواحل غربی کانادا! این منطقه، از ایالت بریتیش کلمبیا تا جنوب جزیره ونکوور، آب و هوایی شبیه به مناطق مدیترانه‌ای دارد. زمستان‌ها ملایم و مرطوب هستند، با دمایی بین 5 تا 10 درجه‌ی سانتی‌گراد و بارش‌های مداوم باران. تابستان‌ها هم گرم و آفتابی‌اند، با دمایی نزدیک به 30 درجه‌ی سانتی‌گراد و سواحلی که برای آفتاب‌گیر شدن و آب‌تنی، حکم بهشت را دارند. البته در نواحی کوهستانی‌تر بریتیش کلمبیا، زمستان‌ها سردتر و برفی‌تر و تابستان‌ها خنک‌تر هستند.

دشت‌های مرکزی: سرزمین تابستان‌های داغ و زمستان‌های سرد

حالا از سواحل آفتابی که دور شویم، به قلب تپنده‌ی کانادا، یعنی دشت‌های پهناور استان‌های آلبرتا، ساسکاچوان و مانیتوبا می‌رسیم. اینجا دیگر خبری از مدیترانه و کوهستان نیست، بلکه آب و هوای قاره‌ای مرطوب حاکم است. تابستان‌ها گرم و خشک هستند، با دمایی که گاهی به 35 درجه‌ی سانتی‌گراد هم می‌رسد، و زمستان‌ها طولانی و سرد، با دمایی که می‌تواند تا 30 درجه‌ی زیر صفر هم سقوط کند. همین نوسان شدیدِ دما، منظره‌ی این دشت‌ها را در هر فصل کاملاً دگرگون می‌کند.

سفری به چهارفصل کانادا:

  • بهار (مارس تا می): کم کم از زمستان سخت خداحافظی می‌کنیم. برف‌ها آب می‌شوند و جوی‌های روان جان تازه‌ای به طبیعت می‌بخشند. شکوفه‌های رنگارنگ درختان بر شاخه‌ها نقش می‌بندند و نسیم ملایمی عطر تازگی را به همراه می‌آورد. دمای هوا به آرامی بالا می‌رود و روزها طولانی‌تر می‌شوند. این فصل، با زیبایی بکر و آرامش دلنشینش، برای تماشای طبیعت بیدار شده و لذت از تفریحات بهاری مانند پیک‌نیک در پارک و پیاده‌روی در جنگل ایده‌آل است.

  • تابستان (ژوئن تا آگوست): خورشید بر فراز آسمان می‌درخشد و روزها به بلندی خود می‌رسند. گرما به نواحی جنوبی و غربی کانادا می‌رسد و سواحل پر از شور و نشاط می‌شوند. شهروندان کانادایی خود را به آغوش دریا می‌سپارند و از فعالیت‌های آبی مانند شنا، قایقرانی و موج‌سواری لذت می‌برند. البته، این گرما در مناطق شمالی‌تر ملایم‌تر است و فرصتی عالی برای کمپینگ و پیاده‌روی در طبیعت سرسبز فراهم می‌کند.

  • پاییز (سپتامبر تا نوامبر): طبیعت جامه‌ای رنگارنگ به تن می‌کند. برگ‌های درختان به طیف وسیعی از قرمز، نارنجی، زرد و طلایی می‌درخشند و چشم‌اندازی جادویی خلق می‌کنند. هوا کم کم خنک‌تر می‌شود و نسیمی تند و تیز در هوا می‌پیچد. این فصل، با منظره‌های نفس‌گیرش، برای عکاسی، تماشای مناظر و دوچرخه‌سواری در مسیرهای جنگلی بسیار مناسب است.

  • زمستان (دسامبر تا فوریه): برف می‌بارد و سرما کم‌کم اراضی را در حصار خود می‌گیرد. دمای هوا به زیر صفر می‌رسد و دریاچه‌ها یخ می‌بندند. اما این فصل هم زیبایی خاص خود را دارد. زمین پوشیده از سپیدی برف درخشان می‌شود، درختان عریان با شاخه‌های کریستالین خود منظره‌ای منحصربه‌فرد خلق می‌کنند و ورزش‌های زمستانی مانند اسکی، اسنوبورد و هاکی روی یخ رونق می‌گیرند.

در دنیای اقلیم‌های متنوع:

همان‌طور که گفتیم، آب و هوای کانادا یک دست نیست. از سواحل گرم و مرطوب اقیانوس آرام در غرب تا مناطق قطبی سرد و خشک در شمال، طیف وسیعی از اقلیم‌ها را تجربه می‌کنید:

  • اقلیم قاره‌ای مرطوب: این نوع آب و هوا در اغلب مناطق مرکزی و جنوبی کانادا حاکم است. تابستان‌های گرم و مرطوب و زمستان‌های سرد و برفی با بارش فراوان برف از ویژگی‌های این اقلیم است.

  • اقلیم مدیترانه‌ای: سواحل غربی کانادا، به خصوص در استان بریتیش کلمبیا، از این اقلیم برخوردارند. تابستان‌های خشک و گرم و زمستان‌های معتدل و بارانی از ویژگی‌های این نوع آب و هوا هستند.

  • اقلیم تایگا: این اقلیم سرد و مرطوب با تابستان‌های کوتاه و خنک و زمستان‌های طولانی و بسیار سرد در مناطق شمالی کانادا وجود دارد. جنگل‌های انبوه تایگا با درختان سوزنی برگ از پوشش گیاهی غالب این منطقه هستند.

نکاتی برای سفر به کانادا:

  • به فصلی که سفر می‌کنید، توجه کنید. هر فصلی جذابیت‌های خاص خودش را دارد، اما باید بدانید که با چه شرایط آب و هوایی روبرو خواهید بود.
  • لباس مناسب بپوشید. زمستان‌های کانادا، بسیار سرد هستند. حتما لباس‌های گرم و ضدآب به همراه داشته باشید.
  • وضعیت آب و هوا را به طور مرتب چک کنید. آب و هوای کانادا می‌تواند به سرعت تغییر کند، بنابراین همیشه آمادگی بارش باران یا برف را داشته باشید.
  • از فعالیت‌های فصلی لذت ببرید. در هر فصل، تفریحات و فعالیت‌های مخصوصی در کانادا وجود دارد. از اسکی روی برف در زمستان تا پیاده‌روی در جنگل‌های رنگارنگ پاییزی، امکانات بی‌شماری برای لذت بردن از طبیعت وجود دارد.
انتشار: 3 دی 1402 بروزرسانی: 3 دی 1402 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 1280

به "آشنایی با آب و هوای کانادا: سرزمین چهارفصل و شگفتی های اقلیمی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با آب و هوای کانادا: سرزمین چهارفصل و شگفتی های اقلیمی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید