سگ رباتیکی با سرعت 3 متر در ثانیه

به گزارش مجله گیتی رو، یک سگ رباتیک به نام رایبو(RaiBo) قادر است با سرعت سه متر در ثانیه حتی در زمین های شنی بدود. متخصصان می گویند، هدف از توسعه این فناوری، توسعه دامنه کاربرد ربات های چهارپا برای خدمت به بشر است.

سگ رباتیکی با سرعت 3 متر در ثانیه

به گزارش ایسنا و به نقل از آی ای، مؤسسه علوم و فناوری پیشرفته کره (KAIST) از توسعه رایبو خبر داده است، سگ رباتیک یا روبوداگی که می تواند حتی در زمین های تغییر شکل پذیر مانند سواحل شنی نیز به خوبی راه برود.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی منتشر شده به وسیله این موسسه، یک گروه پژوهشی به رهبری پروفسور جمین هوانگبو (Jemin Hwangbo) از دپارتمان مهندسی مکانیک، این ربات چهارپا و فناوری کنترلی آن را ساخته اند.

سویونگ چوی (Suyoung Choi) نویسنده ارشد این مطالعه می گوید: این فناوری کنترل کننده را می توان بدون اطلاعات قبلی در خصوص زمینی که ربات می خواهد روی آن راه برود یا بدود، مورد استفاده قرار داد، بنابراین می توان آن را در مطالعات مختلف روی راه رفتن ربات ها اعمال کرد.

وی اضافه نمود: تعیین شده است که ارائه یک کنترل کننده مبتنی بر یادگیری با تجربه تماس نزدیک با زمینی که تغییر شکل می دهد، لازم است.

این گروه پژوهشی، سیستمی را برای این ربات چهارپا ایجاد کردند که نیرویی را که به وسیله ربات بر زمین ساخته شده از مواد دانه ای مانند شن اعمال می گردد، مدیریت کند.

آن ها بعلاوه ساختاری برای یک شبکه عصبی مصنوعی ایجاد کردند که می تواند راه برود و در لحظه تصمیم بگیرد، در حالی که با انواع مختلف زمین ها، آن هم بدون هرگونه دانش قبلی سازگار است.

پژوهشگران می گویند هدف از توسعه این فناوری، توسعه یادگیری تقویتی و توسعه دامنه کاربرد ربات های چهارپا است.

یادگیری تقویتی یک تکنیک یادگیری هوش مصنوعی است که برای ساخت رایانه ای استفاده می گردد که اطلاعاتی را در خصوص نتایج اقدامات مختلف در یک شرایط تصادفی جمع آوری می نماید و از آن اطلاعات برای انجام یک کار استفاده می نماید.

رایبو هم که مجهز به هوش مصنوعی است، با شبکه عصبی آموزش دیده خود، توانایی خود را برای کار در محیط های مختلف از جمله توانایی حرکت سریع و راه رفتن و چرخش روی سطوح نرم مانند تشک بادی یا شن و ماسه بدون از دست دادن تعادل نشان داد.

با توجه به حجم عظیمی از داده های مورد احتیاج برای یادگیری تقویتی، جمع آوری داده ها به وسیله شبیه سازی هایی که شباهت زیادی به فرآیند های فیزیکی در دنیای واقعی دارند، روندی معمول است.

پژوهشگران بعلاوه یک ساختار شبکه عصبی مصنوعی ایجاد کردند که از یک شبکه عصبی بازگشتی برای ارزیابی مجموعه داده های زمانی از حسگر های ربات به منظور پیش بینی ضمنی خواص زمین استفاده می نماید.

این کنترل کننده بر روی ربات RaiBo نصب شد تا منجر به راه رفتن و دویدن سریع آن با سرعت 3.03 متر در ثانیه در یک ساحل شنی گردد، در حالی که پا های این ربات کاملاً مدفون در شن و ماسه بود؛ بنابراین رایبو بدون برنامه نویسی یا اصلاح بیشتر در الگوریتم کنترل قادر بود به طور پیوسته حتی زمانی که در سطوح ناهموارتری مانند چمنزار استفاده می شد، به خوبی حرکت کند.

پیش بینی می گردد که این روش شبیه سازی و یادگیری به توسعه ربات هایی یاری کند که می توانند فعالیت های عملی خود را در انواع زمین ها انجام دهند.

این پژوهش در مجله Science Robotics منتشر شده است.

منبع: فرارو
انتشار: 13 بهمن 1401 بروزرسانی: 13 بهمن 1401 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 2288

به "سگ رباتیکی با سرعت 3 متر در ثانیه" امتیاز دهید

1 کاربر به "سگ رباتیکی با سرعت 3 متر در ثانیه" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سگ رباتیکی با سرعت 3 متر در ثانیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید