60 میلیون ایرانی تا یکسال آینده واکسن کرونا می زنند

به گزارش مجله گیتی رو، مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت جزئیات برنامه واکسیناسیون کرونا را گفت. بر اساس این برنامه تا یکسال آینده با تامین 120 میلیون دوز واکسن کرونا حدود 60 میلیون نفر واکسینه می شوند به طوری که روزانه 210 هزار نفر واکسن می زنند.

60 میلیون ایرانی تا یکسال آینده واکسن کرونا می زنند

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، بر اساس برنامه واکسیناسیون کرونا در ایران، هدف از اجرای این برنامه در گام اول کاهش مرگ و میر و در گام دوم قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا و سرانجام همه گیری است.

بر این اساس حداقل 70 درصد افراد جامعه یعنی نزدیک به 60 میلیون نفر واکسینه می شوند. اگر مبنا دریافت حداقل دو نوبت واکسن به ازای هر فرد باشد احتیاجمند 120 میلیون دوز واکسن خواهیم بود.

بر اساس این برنامه اگر قرار باشد عملیات واکسیناسیون طی یک سال به اتمام برسد باید هر ماه 10 میلیون دوز واکسن در اختیار نظام سلامت باشد. این امر به معنای واکسینه کردن پنج میلیون نفر در ماه و معادل تقریبی 210 هزار نفر در روز است.

بر اساس برنامه ملی واکسیناسیون کرونا در ایران اگر هر پایگاه واکسیناسیون در دوران فعالیت روزی 100 نفر را واکسن بزند به حدود 2100 پایگاه واکسیناسیون احتیاج خواهد بود و در صورت احتیاج و تامین واکسن کافی، می توان تا روزی 500 هزار نفر را واکسینه کرد.

مطابق برنامه ملی واکسیناسسیون کرونا در ایران گروههای پزشکی در بخش های بستری و سرپایی (خصوصی، دولتی و...) در خط اول مواجهه با کرونا، سالمندان (اول مراکز تجمعی و سپس گروههای سنی)، بیماران با بیماریهای زمینه ای معین، کارکنان مشاغل خاص و عموم مردم به ترتیب در اولویت دریافت واکسن هستند.

برنامه ملی واکسیناسیون کرونا در ایران در چهار فاز اجرا می گردد. فاز اول در زمستان 1399 است که طی آن کارکنان بهداشت و درمان و خط اول مواجهه با بیماری کرونا که حدود 700 هزار نفر برآورد می شوند واکسن کرونا را دریافت می نمایند. افراد بسیار پر خطر (سالمندان در مراکز نگهداری، مراکزمعلولین جسمی و حرکتی، جانبازان) نیز در حدود 600 هزار نفر برآورد می شوند در فاز اول واکسیناسیون هستند بنابراین تا سرانجام سال 99 حدود یک میلیون و 300 هزار نفر واکسن کرونا را دریافت می نمایند.

فاز دوم برنامه واکسیناسیون کرونا در بهار و تیر 1400 اجرا می گردد و طی آن افراد مسن بالای 65 سال به ترتیب گروههای طی گروه های سنی بالای 85 سال، بالای 80 سال، بالای 75 سال، بالای 70 سال، و بالای 65 سال و نیز افراد 16 تا 64 سال که دارای یکی از بیماری های خاص یا صعب العلاج (بیماری قلبی، تنفسی، سرطان....) واکسن می زنند و این جمعیت که حدود 6 میلیون نفر برآورد می شوند در تا سرانجام تیر 1400 واکسینه می شوند.

فاز سوم واکسیناسیون کرونا در ایران از مرداد تا آذر1400 اجرا می گردد و طی آن افراد ساکن در مراکز تجمعی که حدود دو میلیون نفر برآورد می شوند و افراد 55 تا 64 سال بدون بیماری زمینه ای و نیز افراد شاغل در مشاغل و خدمات ضروری شامل آن دسته از کارکنان نظام سلامت که در خط اول مواجهه نیستند، واکسن کرونا را دریافت می نمایند و براورد جمعیتی حدود 12 میلیون نفر در این مرحله واکسن کرونا می زنند.

فاز چهارم واکسیناسیون کرونا در زمستان 1400 اجرا می گردد و طی آن عموم مردم ایران که در مراحل قبل واکسن نزده اند تحت پوشش برنامه واکسیناسیون کرونا قرار می گیرند.

بر اساس این برنامه با پیش فرض اثربخشی بالای 80درصد واکسن ها و عدم جهش های ناگوار ویروس، انتظار می رود، با اتمام فاز 2 (پوشش 13.3 میلیون نفر)، به هدف اولیه که کاهش مرگ و میر است می رسیم و با توجه به تابلوی بیماری در 10 ماه گذشته کشور، از مرگ و میر بیماری به میزان 60 تا 70 درصد کاسته می گردد البته همچنان در معرض طغیان های بیماری و مسائل مالی اجتماعی بهداشتی ناشی از کرونا ویروس خواهیم بود.

با اتمام فاز 3 (پوشش 19 میلیون نفر دیگر)، انتظار می رود بخش عمده بار بیماری در کشور کنترل شده باشد و امکان برگشت به زندگی عادی مهیا گردد.

برای اجرای برنامه واکسیناسیون کرونا در ایران در حدود 500 بیمارستان های دانشگاهی پایگاه واکسیناسیون برای ارائه خدمات در شیفت صبح و عصر ایجاد می گردد و البته همه کارکنان نظام سلامت حسب اولویت بندی در این پایگاهها واکسینه خواهند شد.

حدود یک ماه بعد از آغاز واکسیناسیون، تیم های سیار بهداشتی به مراکز تجمعی خانه های سالمندان و نگهداری معلولین ذهنی و جسمی مراجعه و خدمات واکسیناسیون را انجام می دهند.

از فاز 2 به بعد، تعداد چهار هزار پایگاه سلامت در مراکز شهری و شهری روستایی و پایگاه ها/ خانه های بهداشت نسبت به ارائه خدمت واکسیناسیون به گروه های اولویت دار اقدام می نمایند.

برنامه واکسیناسیون کرونا در ایران یادآور می گردد: بدون واکسیناسیون روزانه متوسط 200 مرگ و پنج هزار مورد بستری خواهیم داشت. هر ماه تاخیر در آغاز برنامه معادل 6 هزار مرگ خواهد بود.

سیاستهای پیشگیری مانند ماسک زدن، فاصله گذاری اجتماعی و بهداشت دست موثرند ولی آسیب مالی، اجتماعی و روانی بسیار به جامعه وارد می نمایند. این اقدامات اقدامات به هیچوجه جایگزین واکسن نمی شوند بلکه شدت آسیب را کم می نمایند.

بعد از تزریق نوبت دوم واکسن، کارت واکسن دیجیتال صادر و قابل پرینت شدن خواهد بود و افرادی که برای مسافرت بین المللی احتیاج به تاییدیه دارند می توانند به مراکز بهداشت شهرستان مراجعه و پرینت ممهور دریافت نمایند.

ایرنا

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 20 اسفند 1399 بروزرسانی: 20 اسفند 1399 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 1567

به "60 میلیون ایرانی تا یکسال آینده واکسن کرونا می زنند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "60 میلیون ایرانی تا یکسال آینده واکسن کرونا می زنند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید