هشدار پاکستان نسبت به تکرار رخدادهای پس از خروج شوروی از افغانستان

به گزارش مجله گیتی رو، وزیر خارجه پاکستان گفت، آمریکا باید به صورت سیستماتیک از افغانستان خارج گردد تا از وقوع آنچه در دهه 90 میلادی در پی خروج نیروهای شوروی از این کشور رخ داد، جلوگیری کند.

هشدار پاکستان نسبت به تکرار رخدادهای پس از خروج شوروی از افغانستان

به نقل از خبرگزاری آناتولی، شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان در یک نشست خبری در آنتالیا ترکیه گفت، اگر خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان به صورت سیستماتیک نباشد، نگران خواهیم بود که افغانستان شاید بار دیگر اوضاعی را تجربه کند که مربوط به دهه 90 میلادی است که مربوط می گردد به خروج نیروهای شوروی از افغانستان و این کشور را دچار هرج و مرج، جنگ داخلی و بی ثباتی کرد.

وی اضافه کرد: خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان که قرار است 11 سپتامبر امسال میلادی تمام گردد بایستی به روشی مسئولانه صورت گیرد. مردم افغانستان بیشترین هزینه را بابت جنگ در کشورشان پرداخت کردند و پس از آن پاکستانی ها هستند. ما 83 هزار تن را در نتیجه تروریسم از دست دادیم و اقتصاد ما بیش از 128 میلیارد دلار ضرر کرد.

وزیر امور خارجه پاکستان با اشاره به این مساله که این کشور میزبان قریب به سه میلیون پناهجوی افغان در مدت چهار دهه گذشته بوده است، ادامه داد: ما به دنبال یک موج جدید دیگر از مهاجران و پناه جویان نیستیم. ما فکر می کنیم که آنها باید با افتخار و شرافت به کشورشان برگردند و این تنها زمانی اتفاق می افتد که صلح و ثبات در افغانستان ایجاد گردد.

شاه محمود قریشی با تاکید بر این مساله که کشورش فرایند صلح بین طالبان و آمریکا را برای توافق صلح دوحه قطر تسهیل کرد، ادامه داد: تا مادامی که صلح در افغانستان مدنظر باشند به عقیده من ما یک مسئولیت مشترک داریم. پاکستان نقش خود را در این مساله ایفا می نماید اما سازش باید در داخل افغانستان باشد.

وی با تاکید بر مساله مسئولیت پذیری رهبری افغانستان نیز گفت: آنها باید دور یک میز قرار بگیرند و در خصوص آینده خودشان تصمیم گیری نمایند. پاکستان تنها تسهیل نماینده این فرایند است و نمی تواند به افغانستان بگوید که چه کار کند چرا که افغانستان یک کشور مستقل و دارای حاکمیت غیر وابسته است.

وزیر خارجه پاکستان در خصوص نیروهای ترکیه که نقش امنیتی را همزمان با خروج نیروهای آمریکایی از این کشور به افغانستان واگذار نموده اند، گفت: اسلام آباد همیشه با ترکیه راحت بوده است و روابط خوبی با این کشور داشته است. ترکیه بخشی از ناتوست اما ناتو تصمیم گرفته که از افغانستان خارج گردد.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 19 تیر 1400 بروزرسانی: 19 تیر 1400 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 1780

به "هشدار پاکستان نسبت به تکرار رخدادهای پس از خروج شوروی از افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار پاکستان نسبت به تکرار رخدادهای پس از خروج شوروی از افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید