هزینه ترکیه، سعودی و قطر برای سقوط اسد: 173 میلیارد دلار!

به گزارش مجله گیتی رو، بشار جعفری در حمله ای شدیداللحن، نیش دار و بی سابقه خطاب به همتای قطری و ترکیه ای خود گفت، نظام قطر میلیارد ها دلار را صرف نظارت بر تروریسم و میلیارد ها دلار را در داخل سازمان ملل در ازای سکوت آن ها برای این نظارت می نماید.

هزینه ترکیه، سعودی و قطر برای سقوط اسد: 173 میلیارد دلار!

برای دیدن سواحل زیبای مدیترانه با تورهای نوروزی آنتالیا همراه باشید.

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، بشار جعفری، نماینده دایم سوریه در سازمان ملل متحد تاکید نمود: کشور های حامی تروریسم در سوریه شش مکانیزم بین المللی بی طرف برای طرح اتهامات ساختگی علیه سوریه تشکیل داده اند.

نماینده دایم سوریه اضافه نمود: این مکانیزم ها مستقل و بی طرف نبوده و در تمام آزمایش ها شکست خورده اند.

بشار جعفری در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: سازمان ملل متحد، نهاد ها و کمیته های اصلی آن بار ها در معرض آزمون های سختی نهاده شده و در این آزمون ها به دلیل اعمال قطبی سازی سیاسی و مالی توسط حامیان مالی اصلی سازمان ملل شکست خورده اند.

نماینده دایم سوریه ادامه داد: سازمان ملل از زمان تاسیس آن یک سازمان خیریه نبوده، بلکه یک موسسه سیاسی به نفع قویتر بوده است، اما این شرایط وخیم امروز به شیوه ای گسترش یافته که صندلی و ارزش آن را تهدید و صلح و امنیت بین المللی را تضعیف می نماید.

بشار جعفری تاکید نمود: علی رغم شرایط جنگ تروریستی، نهاد های ملی قانونی و قضایی ریشه دار سوریه توانایی و اراده حقیقی برای دستیابی به عدالت و آشتی را دارا هستند.

نماینده دایم سوریه اضافه نمود: نهاد سازمان ملل در ژنو یک نهاد ناهنجار است و آنچه را شواهد نامیده می گردد را بدون احترام به استاندارد های قانونی و فرایند های بین المللی و یا استاندارد های کیفری بین المللی و ملی جمع می نماید.

وی افزود: فرایند سیاسی در سوریه با حمایت سازمان ملل متحد و فرستاده ویژه دبیرکل به عنوان تسهیل نماینده این فرآیند به پیش می رود.

بشار جعفری گفت: این فرآیند هنوز به دلیل امتناع تعدادی از دولت های شناخته از برخورد با آن به عنوان یک فرایند سوری و به رهبری سوری ها و بدون دخالت خارجی بسیار شنماینده و سخت است. این امر یک چالش واقعی برای سازمان ملل متحد و دبیرکل آن جهت حفظ بی طرفی و اعتبار در تسهیل این فرایند و تسلیم نشدن در برابر فشار سیاسی و مالی بعضی کشور ها ایجاد می نماید.

نماینده دایم سوریه در پاسخ به سخنان نمایندگان کشور های عضو گفت: نماینده فنلاند از طرف اتحادیه اروپا در جلسات کمیته پنجم سخنرانی کرد. نماینده فنلاند ادعا کرد که این مساله غیر سیاسی و صرفاً فنی است و تنها با نقش کمیته در تصویب بودجه برنامه های سازمان ملل متحد در هر سال ارتباط دارد، از او سوال می کنم چه وقت اتحادیه اروپا می خواهد تروریست های خارجی خود را که در سوریه اقدام به کشتار و تخریب نموده اند بازگرداند؟ یا این موضوع کاملاً فنی است؟

بشار جعفری ادامه داد: ما امروز در آن دنیای ایده آل زندگی نمی کنیم که نماینده فنلاند در مورد آن صحبت می نماید، آنان که پشت ایجاد مکانیزم IIIM قرار دارند، همان دولت های کشور هایی هستند که از گروه تروریستی در سوریه حمایت می کردند، این گروه ها در فهرست گروه های تروریستی شورای امنیت سازمان ملل قرار دارند.

وی در ادامه ضمن سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل پیرامون بودجه برنامه سازمان ملل در 2020 در پاسخ به اظهارات دیپلمات های غیرحرفه ای به ویژه نماینده دایم قطر در سازمان ملل که در مورد پفراینده تسلیحات شیمیایی اتهاماتی را به سوریه وارد کرد، گفت، این ادعا ها مضحک هستند که توسط شبکه خبری الجزیره قطر تبلیغ می شوند و اسناد و شواهد وبسایت ویکی لیکس دروغ بودن همه آن ها را اثبات نموده است و این ادعا ها برای بین المللی کردن بحران سوریه استفاده شده اند. قطر نخستین کشوری است که تسلیحات شیمیایی را وارد و آن را به ترکیه منتقل کرد و برای نخستین بار در روستای خان العسل مورد استفاده نهاده شد.

جعفری گفت: اتهام صریح علیه دولت قطر و ترکیه در حمایت از تروریسم را نخست وزیر سابق قطر که نامش حمد بن جاسم است -اگر نماینده قطر نام نخست وزیر سابق کشورش را نمی داند، بداند- بیان کرد. این مرد در تلویزیون قطر گفت، ترکیه، عربستان و قطر برای تضعیف دولت مشروع سوریه 173 میلیارد دلار هزینه نموده اند.

وی تأکید کرد: اظهارات نخست وزیر سابق قطر شهادت بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. شواهد و گواهی های دیگری نشان می دهند که دولت قطر حامی تروریسم به تروریست هایی که در منطقه حائل جولان مستقر شده اند رشوه می دهد تا نیرو های حافظ صلح در جولان (آندوف) متشکل از ارتش فیلیپین و جمهوری جزایر فیجی را آزاد نمایند. قطر 50 میلیون دلار به این جنایتکاران رشوه پرداخت نموده و این مسأله خلاف چارچوب شورای امنیت است که پرداخت رشوه به تروریست ها توسط کشور های عضو خود را ممنوع نموده است.

نماینده دایم سوریه در سازمان ملل ادامه داد: دولت قطر خود را از مجازات مصون می داند، اما اشتباه می نماید، زیرا ما این کشور را مجازات خواهیم کرد و این دولت همیشه از گروه تروریستی جبهه النصره در ادلب حمایت می نماید.

وی اضافه نمود: نمی خواهم درباره این رژیم کوتوله بیشتر از این بگویم، زیرا تحت دستورالعمل آمریکا کار می نماید و متأسفانه همین کار باعث شده دوحه از جنبش های افراط گرا در تضعیف امنیت و صلح دنیا اسلام و عرب حمایت کند.

جعفری در واکنش به اظهارات نماینده دایم ترکیه در سازمان ملل نیز گفت:، اما نماینده ترکیه که اظهارات سخیفی بر زبان آورد من به او یادآور می شوم که تاریخ این کشور در منطقه تاریخی کثیف است و ترکیه دیگر هیچ دوستی ندارد. آنکارا از تروریسم حمایت می نماید و یک ائتلاف قطری و ترکیه ای مشهوری وجود دارد و دوحه میزبان نیرو های ترکیه برای حفاظت از قطر در برابر کسانی است که من نمی شناسم و این ائتلاف در حال حاضر به دنبال ضربه زدن به لیبی است همان گونه که سوریه را هدف قرار داد.

وی خطاب به نماینده قطر گفت: روز حساب فرا می رسد پس این پیغام را به مقامات دولتت که حامی تروریسم هستند، برسان.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 25 بهمن 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 752

به "هزینه ترکیه، سعودی و قطر برای سقوط اسد: 173 میلیارد دلار!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هزینه ترکیه، سعودی و قطر برای سقوط اسد: 173 میلیارد دلار!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید