نارضایتی خودروسازان از میزان افزایش قیمتها

به گزارش مجله گیتی رو، خبرنگاران : در حالی که بیش از دو هفته از صدور مجوز افزایش قیمت محصولات خودروسازان داخلی توسط شورای رقابت می گذرد، اما گویا خودروسازان علاوه بر اینکه از میزان افزایش قیمتها رضایت ندارند، خواهان پاسخ دهی شورای رقابت برای تعلل در ابلاغ آن نیز هستند. این در حالی است که این دو خودروساز از یک ماه پیش طرح فروش فوق العاده اجرا نکرده اند.

نارضایتی خودروسازان از میزان افزایش قیمتها

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، بلافاصله پس از شروع رسمی فعالیت ها در امسال، رئیس شوراری رقابت زمزمه افزایش قیمت خودرو در سه ماه نخست امسال را با توجه به تورم بخشی و عدم افزایش قیمت ها در فصل زمستان 1399 (به سبب پایین بودن نرخ تورم در سه ماهه خاتمهی سال) سر داد و خاطرنشان کرد که قیمت خودرو در شش ماه خاتمهی سال گذشته آنالیز و با توجه به نرخ تورم بخشی، قیمت نهایی محصولات خودروسازان داخلی برای سه ماه نخست سال 1400 تعیین گردد.

در نهایت پس از حدود یک ماه بحث و آنالیز بر سر افزایش قیمت رسمی خودروها، نهایتا مجوز افزایش قیمت محصولات دو خودروساز عظیم کشور در 13 اردیبهشت ماه توسط شورای رقابت صادر شد.

این افزایش قیمت براساس تورم بخشی یکساله اعلام شده توسط بانک مرکزی و پس از کسر تورم های اعمال شده قبلی در سه ماهه اول و دوم سال 1399 و در نهایت پس از اعمال متغیرهای کیفیت و بهره وری محاسبه شده که برای تمامی خودروهای مشمول دستورالعمل قیمت گذاری شورا، تا خاتمه شهریور 1400 اعمال و اجرا می گردد و طبق آن بطور متوسط 8.2 درصد به قیمت محصولات گروه صنعتی ایران خودرو و 8.9 درصد به محصولات گروه سایپا افزوده می گردد.

آنچه که حائز اهمیت است این است که پس از گذشت 15 روز از اعلام مجوز افزایش قیمت ها برای خودروها در کارخانه، تازه روز گذشته (سه شنبه) مجوز افزایش قیمت به خودروسازان ابلاغ شده اما هنوز اعمال نشده است. طبق پیگیری ایسنا از دو خودروساز عظیم، آن ها خواهان شرح شورای رقابت برای تعلل در ابلاغ قیمت های جدید شده اند. هنوز شورای رقابت قیمت های جدید را پس از اعمال افزایش قیمت ها به خودروسازان اعلام و ابلاغ ننموده است.

ایران خودرو و سایپا در حالی اعلام می نمایند که پس از دو هفته، قیمت های جدید ابلاغ نشده که از بیش از یک ماه پیش طرح فروش فوق العاده محصولات خود را اجرا ننموده اند.

آن ها ضمن اشاره به اینکه از میزان افزایش قیمت راضی نیستند و افزایش حدود هشت درصدی را کافی نمی دانند، اعلام نموده اند که تقصیری در این موضوع نداشته و به سبب اینکه اجازه فروش محصولات را نداشته اند و منتظر اعمال افزایش قیمت بوده اند، قادر به اجرای طرح فروش فوق العاده (حداکثر 90 روزه) نبوده اند.

البته طی آخرین پیگیری ها، ایران خودرو اعلام نموده که باتوجه به اینکه بالاخره پس از دو هفته، مجوز افزایش قیمت به این خودروساز ابلاغ شده است، هفته آینده این گروه خودروسازی دومین فروش فوق العاده محصولات خود را به اجرا خواهد گذاشت.

ایران خودرو همچنین اعلام نموده که از نحوه قیمت گذاری بهاره و میزان افزایش قیمت رضایت ندارد اما توقف فروش فوق العاده ها ارتباطی به این موضوع نداشته است.

اینها در حالی است که فعالان صنعت خودرو، این اقدام شورای رقابت را در مدیریت بازار خودرو بی تاثیر دانسته و از آن به عنوان راهی برای استفاده دولت از ابزاری همچون شورای رقابت برای کنترل و دستوری کردن قیمت ها یاد می نمایند. ضمن اینکه آن ها معتقدند با توجه به فاصله فاحش درآمد مردم و قیمت خودرو و همچنین رشد تورم در کشور، این تصمیمات راه گشا نبوده و عدم تعادل فعلی بازار خودرو در نتیجه لجاجت شورای رقابت و تنها عاملی برای زیان دهی بیشتر خودروسازان داخلی است.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 14 تیر 1400 بروزرسانی: 14 تیر 1400 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 1772

به "نارضایتی خودروسازان از میزان افزایش قیمتها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نارضایتی خودروسازان از میزان افزایش قیمتها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید