دولت اوکراین به بهانه های واهی اقامت دانشجویان ایرانی را تمدید نکرد ، وزارت امور خارجه این موضوع را زودتر پیگیری کند

به گزارش مجله گیتی رو، هرسال دانشجویان ایرانی مقیم اوکراین اقامت خود را با پرداخت هزینه ای تمدید می نمایند؛ اما سال جاری طی اتفاق عجیبی دولت اوکراین پاسپورت دانشجویان را تمدید نکرد؛ برای اطلاع از این موضوع با چندتن از دانشجویان اوکراین به مصاحبه نشستیم.

دولت اوکراین به بهانه های واهی اقامت دانشجویان ایرانی را تمدید نکرد ، وزارت امور خارجه این موضوع را زودتر پیگیری کند

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، شرایط اقامت دانشجویان ایرانی مقیم اوکراین به این روال است که هرساله دانشجویان اقامت خود را با پرداخت هزینه ای تمدید می نمایند و این فرایند نهایتا یک الی سه هفته زمان می برد؛ اما سال جاری طی اتفاق عجیبی دولت اوکراین پاسپورت دانشجویان ایرانی را با بهانه های واهی تمدید نکرد و تا آخر اکتبر به آنها مهلت اقامت در اوکراین را داده است. طی این اتفاق که بیش از صد دانشجوی ایرانی درگیر آن هستند با چندتن از دانشجویان اوکراین به مصاحبه نشستیم.

سارا امیرعباس، دانشجوی ورودی مقطع دکتری دانشجوی اوکراین رشته اقتصاد روابط بین الملل پیرامون ریجکت شدن دانشجویان ایرانی در اوکراین گفت: 4 سال است ساکن اوکراین هستم و هیچ وقت مسئله ای بابت تمدید اقامت دانشجویی نداشتم و براساس مدارکی که دانشگاه به ما می داد در مدت دو یا سه هفته اداره مهاجرت اقامت ما را تمدید می کرد، اما متاسفانه دو ماه اخیر اقامت دانشجویی دانشجویان ایرانی تمدید نشده است و فقط این مشکل برای دانشجویان ایرانی به وجود آمده و دیگر دانشجویان بین الملل در این زمینه مسئله ای ندارند.

وی اضافه کرد: اقامت دانشجویی من تا کنون دو بار ریجکت شده وقتی از اداره مهاجرت سوال می کنم، می گویند به علت عدم مطابقت آدرس ثبت شده و ادرس محل زندگی این رخ داده است؛ در صورتی که به هیچ وجه درست نیست و در واقع به نوعی بهانه تراشی است؛ چرا که همه ما ساکن خوابگاه دانشجویی هستیم و ادرس جایی که زندگی می کنیم، ثبت شده؛ یعنی ما برگه ای که دانشگاه داده آدرس ثبت شده خوابگاه دانشگاه است.

سارا امیرعباس گفت: در شهر کیف اقامت بالغ بر صد دانشجوی ایرانی دو یا سه را ریجکت شده؛ این در حالی است که هزینه هربار تمدید اقامت رقمی حدود صد دلار است و با تمام این تفاسیر ما نگران هستیم که اقامتمان تمدید نگردد. دوستان من، دانشجو و مشغول به ادامه تحصیل هستند ولی اقامت ندارند و دانشگاه گفته تا اخر اکتبر وقت دارید.

وی با اشاره به اینکه برای تمدید اقامت با دانشگاه مذاکرات زیادی داشته اند، گفت: با مسئولین دانشگاه در این باره صحبت کردم، اما آنها گفتند متاسفانه کاری از دست ما برنمی آید و این مسئله سیاسی است و باید به وسیله دیپلماسی حل گردد و یا بهبود روابط بین دو کشور این موضوع حل خواهد شد.

سارا امیر عباس گفت: ما تمام مدارک را به سفارت فرستادیم و سفیر ایران در حال کوشش و آنالیز این موضوع است؛ اما هنوز مشکل ما حل نشده و احتیاج به حمایت همه جانبه و پیگیری سریع تر از تهران و وزارت امور خارجه در تهران داریم که ظاهرا کلید این موضوع در دست وزارت خارجه است.

کسری حمید نیا، دانشجوی زبان روسی دانشگاه کروک نیز که از جمله دانشجویان ریجکت شده دانشگاه های اوکراین است، در این باره گفت: متاسفانه اخیرا پیگیر مسائل پیش آمده برای دانشجویان ایرانی مقیم اوکراین در تاریخ 2 سپتامبر درخواست تمدید اقامت بنده رد شد و زمانی که علت را جویا شدیم، تطابق نداشتن آدرس محل سکونت رابه عنوان علت این موضوع اعلام کردند، در صورتی که سال پیش با همین شرایط فعلی بنده تمدید اقامتم بدون هیچ مسئله ای انجام شد.

وی اضافه کرد: بزرگترین خطری هم که دانشجویان را همواره و تحت هر شرایطی تهدید می نماید، درخواست رشوه از طرق مختلف از افراد مختلف است و ظاهرا اینطور که پیداست ما هرقدر هم مدارک درست ارائه بدهیم تا زمانی که کشور اوکراین تصمیم نگیرد اقامت ما را تمدید کند به جایی نمی رسیم.

بر اساس گفته های این دانشجویان، کشور اوکراین دلیلی دیپلماتیک برای این رفتار خود دارد و اگر این مشکل حل نگردد شمار زیادی از دانشجویان وسط ترم نیم سال اول از تحصیل رانده شده و مجبور به بازگشت هستند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 21 آبان 1399 بروزرسانی: 21 آبان 1399 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 1333

به "دولت اوکراین به بهانه های واهی اقامت دانشجویان ایرانی را تمدید نکرد ، وزارت امور خارجه این موضوع را زودتر پیگیری کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دولت اوکراین به بهانه های واهی اقامت دانشجویان ایرانی را تمدید نکرد ، وزارت امور خارجه این موضوع را زودتر پیگیری کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید