خبرنگاران نوروز، صلح و آسایش طنین انداز برای همه بشریت

به گزارش مجله گیتی رو، تهران-خبرنگاران- رئیس مؤسسه فرهنگی اکو، تاکید نمود: در نوروز همگان یک آرزو دارند که صلح، امنیت و آسایش در روزگار آنان و تمام بشر طنین انداز باشد.

خبرنگاران نوروز، صلح و آسایش طنین انداز برای همه بشریت

به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگی خبرنگاران از پایگاه اطلاع رسانی موسسه فرهنگی اکو، سرور بختی در همایش بین المللی ظرفیّت های اجتماعی و فرهنگی حوزة تمدنی نوروز، گفت: بدون شک، نوروز یکی از مهم ترین و برجسته ترین جشنی است، که در میان اسطوره و زمان ها و بعد از گذشت قرن ها همچنان در میان قوم های منطقه رایج است و به این پدیده به دیده یکی از جشن های بزرگ نگریسته می گردد.

وی با اشاره به منابع تاریخی نوروز و ارتباط آن با جمشید اسطوره ای ادامه داد: تمام این روایت ها حاکی از این امر است، که نوروز و پیدایش آن آمیزه ای از اسطوره و تاریخ است و بیشتر این روایت ها بیش از جنبه تاریخی، جنبه اسطوره ای دارند. امّا باید بدانیم، که اسطوره نیز زمانی تاریخ بوده و از آن منشأ گرفته است.

رییس موسسه فرهنگی اکو، اضافه نمود: نوروز جشن شادی و سرور، همبستگی، برابری و آشتی و مصالحه است. در میان مردمان منطقه قلمرو نوروز سنّت های دیرپای و ارزشمندی وجود دارند. چنانچه، در این روز مردم بهترین لباس های خود را به بر می نمایند، بر سر مزار درگذشتگان می فرایند و به روح آنان فاتحه نثار می سازند، همچنین آرامگاه و مزارها تمیز می شوند. افرادی را که در طول سال میان شان جنگ و دعوا انجام شده، با هم آشتی می دهند، که این کار با میانجی گری ریش سفیدان انجام می گردد، خانه و کاشانه ها را تعمیر و ترمیم و صفا و جلای تازه می بخشند، به باغ و راغ ها نیز دست نوازش می کشند، که پیوندی میان انسان و طبیعت است و نیز سفره هفت سین و هفت شین و هفت میوه می آرایند و غذای شیرین سمنو یا سمنک آماده می سازند، که کام مردم در تمام سال شیرین بماند.

بختی، با بیان این که نوروز برحق روز شادمانی زمین و آسمان و شادی و سرور است، ادامه داد: مردمان منطقه صرف نظر از فراز و فرودهای روزگار هرگز دست از تجلیل آن برنداشتند و با تمام شور و شعف در برگزاری مجلّل آن کوشش به خرج داده اند. جالب است، که در این ایّام تمام منطقه به یک نقطه می اندیشند و یک آرزو دارند، که صلح و امانی و آسایش در روزگار آنان و تمام بنی بشر طنین انداز باشد. موج بزرگ آرزوهای نکو بر فراز آسمانها می پیچد و تمام عالم پُر از نوای فرح و شادمانی می گردد.

این استاد دانشگاه، گفت: نوروز جشن اتّحاد ملّت های منطقه است و آنان را به یاد گذشته های دور می برد. گذشته هایی که مملو از وحدت، هم زیستی و هم فکری بوده است. این جشن بار دیگر ما را به این نکته سوق می دهد، که تاریخ و سرنوشت ما به یکدیگر گره خورده است و پیوند تنگاتنگ مردم و ملل این قلمرو سرشار از فرهنگ و هنر را نمی توان اعتراف نکرد و به ارزش های معلّای آن احترام قائل نبود. به اعتقاد مورخان و دانشمندان نوروز یکی از قدیمی ترین جشن های دنیا است، که پیغام دوستی و عدالت و محبّت و صفا در خود دارد. من نیز بر این نکته ایمان دارم، چون اگر غیر این بودی، بقای آن طول نمی کشید.

بختی ابا بیان این که نوروز روز نو، اندیشه نو و نیت و آمال نو است، از مخاطبان خواست: بیایید در این روز و همه روز بار دیگر دست دوستی، برادری، هم پیمانی به هم بدهیم و اندیشه های باطل را از ذهن و قلب ها دور اندازیم، زیرا عروس فصل ها، بهار نازنین به ما این مژده را می دهد که پس از هر خزان و سردی رویش و خیزیش تازه در راه است و تنها محبّت و صفا و صداقت و وفا است که از انسان باقی می ماند.

منبع: ایرنا
انتشار: 11 فروردین 1400 بروزرسانی: 11 فروردین 1400 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 1610

به "خبرنگاران نوروز، صلح و آسایش طنین انداز برای همه بشریت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران نوروز، صلح و آسایش طنین انداز برای همه بشریت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید