خبرنگاران مردم تونس در اعتراض به بحران سیاسی این کشور تظاهرات کردند

به گزارش مجله گیتی رو، تهران - خبرنگاران - مردم تونس روز شنبه در اعتراض به بحران سیاسی و مسائل اجتماعی و مالی تظاهرات کردند.

خبرنگاران مردم تونس در اعتراض به بحران سیاسی این کشور تظاهرات کردند

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، معترضان در خیابان مرکزی پایتخت تونس (خیابان حبیب بورقیبه) علیه بحران سیاسی و مسائل مالی شعار سر دادند.

بر اساس این گزارش، تظاهرات کنندگان با در دست داشتن پلاکاردهایی که بر روی آن نوشته شده بود: انحلال مجلس وظیفه ملی است، خواهان برگزاری همه پرسی برای انحلال مجلس تونس شدند.

تونس پس از شکل گیری انقلاب سال 2011 به این سو دارای نظام سیاسی مجلسی و ریاست جمهوری آمیخته به هم است و همین امر باعث شدت دریافت اختلافات میان دو هرم قدرت در ارتباط با اختیارات قانونی شده است.

نخست وزیر که قیس سعید او را موظف به تشکیل دولت غیر حزبی نموده در شانزدهم ژانویه در ساختار هیات دولت تغییراتی انجام داد که بر اساس آن 11 وزیر از سوی احزاب حامی دولت معین شده اند.

در راستای شدت دریافت بحران، المشیشی با گروهی از کارشناسان و اساتید رشته حقوق و قانون ملاقات کرد و شرکت کنندگان طی آن تاکید کردند که بحران یاد شده سیاسی است و بر همین اساس نیازمند راه چاره های سیاسی است.

قیس سعید نیز در نقطه مقابل با نمایندگان مجلس ملاقات کرد و بر موضع ثابت خود مبنی بر مخالفت با تغییر ساختار هیات دولت تاکید نموده و گفت که این اقدام در بردارنده موارد متعددی از نقض قانون اساسی است.

رئیس جمهور تونس از فرآیند غیرقانونی تغییرات شکل گرفته در هیات دولت به شدت انتقاد نموده و خاطرنشان کرد که احتمال وجود فساد و تضاد منافع در خصوص بعضی از وزیران وجود دارد.

المشیشی با ایجاد تغییرات در هیات دولت سعی کرد تا از انزوای سیاسی خود خارج گردد و حمایت بیشتریت مجلس را به دست آورد که اساسا از نمایندگان وابسته به جنبش النهضه و همپیمان آن یعنی حزب قلب تونس تشکیل یافته است و هر دو هم اکنون با قیس سعید به شدت در حال مبارزه سیاسی بسر می برند.

بیشتر نمایندگان مجلس در 27 ژانویه به المشیشی به عنوان نخست وزیر رای اعتماد دادند و مجلس تونس اصلاحات صورت گرفته در هیات دولت توسط المشیشی را به تایید رساند اما از آن موقع تا کنون قیس سعید از وزیران جهت ادای سوگند قانونی در قصر قرطاج دعوت به عمل نیاورده است و با صدور حکم ریاست جمهوری آنها را منصوب ننموده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 19 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 19 اردیبهشت 1400 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 1681

به "خبرنگاران مردم تونس در اعتراض به بحران سیاسی این کشور تظاهرات کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مردم تونس در اعتراض به بحران سیاسی این کشور تظاهرات کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید