خبرنگاران بازگشایی محور مسدود شده در زلزله جنوب فارس

به گزارش مجله گیتی رو، لارستان - خبرنگاران- مدیرکل راه و شهرسازی لارستان با اشاره به ریزش گردنه بالنگستان در زلزله های شامگاه سه شنبه جنوب استان فارس از بازگشایی این جهت سخن گفت و گفت: هم اینک همه محورهای ارتباطی جنوب استان باز است.

خبرنگاران بازگشایی محور مسدود شده در زلزله جنوب فارس

محمدرضا باقری فرد شامگاه سه شنبه اضافه کرد: در پی دو زمین لرزه 5.1 و 5.7 ریشتری بیرم، محور ارد - فداغ به علت ریزش کوه در گردنه بالنگستان مسدود شد که با حضور راهداران، این محور بازگشایی شد و هم اینک تردد در آن در جریان است.

وی همچنین برخی خبرها مبنی بر تخریب بخشی از تونل راستا بیرم به سمت لامرد را در پی وقوع زمین لرزه را تکذیب کرد و گفت: هم اینک تمامی محورهای ارتباطی جنوب استان فارس باز است.

بنا بر گزارش مرکز لرزه نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران تا به امروز چندین زمین لرزه با فاصله زمانی اندک بخش بیرم از توابع شهرستان لارستان در استان فارس را لرزانده است. نخستین زمین لرزه به بزرگی 5.1 ریشتر ساعت 20 و 38 دقیقه، پس از آن در ساعت ساعت 21 و 48 دقیقه زمین لرزه دیگری با قدرت 5.7 ریشتر در همین منطقه روی داد. این زمین لرزه ها در برخی مناطق شهر شیراز نیز احساس شد.

همچنین زلزله ای با قدرت چهارریشتر در ساعت 22 و 13دقیقه در عمق 10 کیلومتری زمین و در خنج لارستان رخ داد و پس از آن نیز در ساعت 22 و 53 دقیقه زلزله دیگری با قدرت سه ریشتر بیرم را برای بار دیگر لرزاند. مرکز لرزه نگاری کشوری همچنین پس لرزه 3.2 ریشتری بیرم را در ساعت 23 و 38 دقیقه شامگاه سه شنبه ثبت کرد.

ساعت 23 و 43 دقیقه نیز محمله در جنوب فارس در زمین لرزه ای به قدرت 3.2 ریشتر لرزید.

پیش از این و از ساعت 13 تا 14:17 روز سه شنبه ، سه زمین لرزه که قدرت حداکثری آنها سه ریشتر بود، مناطقی را در شهرستان لامرد در جنوب فارس لرزانده بود.

بخش بیرم با جمعیتی حدود 15 هزار نفر در فاصله 140 کیلومتری لارستان فارس واقع شده است. شهرستان لارستان به مرکزیت لار در فاصله 378 کیلومتری جنوب شیراز واقع شده است.

از سوی دیگر، محسن زمانی رییس جمعیت هلال احمر لارستان شامگاه سه شنبه به خبرنگار خبرنگاران گفت: 2 زمین لرزه منطقه بیرم تلفات جانی نداشتند اما خسارات اقتصادی جزئی و در حد ترکیدگی منازل و تخریب برخی خانه های کاهگلی در چند روستای خالی از سکنه را در پی داشت.

وی توضیح داد: بر اساس گزارش های رسیده نیز بیشترین خسارات به منازل در یکی از روستاهای نزدیک به صحرای باغ بوده است.

زمانی یادآور شد: شماری از مردم روستاهای اطراف بخش بیرم به دلیل ترس از زلزله در بیرون از منازل به سر می برند و یا به خودروهای خود پناه آورده اند.

سازمان جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی نیز در پی وقوع این زمین لرزه ها به 6 استان همجوار استان فارس شامل (هرمزگان، بوشهر، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد و یزد) اعلام آماده باش داده است.

استاندار فارس شامگاه سه شنبه در پی زلزله 5.7 ریشتری بیرم لارستان، در شهرهای همجوار آماده باش اظهار داشت و رسیدگی دقیق و آمادگی کامل فرمانداران شهرهای جنوبی استان و تشکیل جلسه برای رسیدگی و مدیریت بحران را خواهان شد.

بنا بر دستور عنایت الله رحیمی استاندار فارس، همه نیروهای امدادی مناطق جنوبی استان شامل شهرستان های لارستان، لامرد و خنج در حالت آماده باش واکنش سریع در صورت لزوم در مناطق آسیب دیده هستند.

جلیل حسنی فرماندار لارستان اظهار داشت: در پی زلزله، به مدت حدود 10 دقیقه، برق بخش بیرم قطع شد که با برطرف مشکل، هم اینک برق این بخش وصل است.

در همین حال، فرمانداری شهرستان لامرد اظهار داشت: در زمین لرزه شامگاه سه شنبه چندین تیر برق در این شهرستان شکسته شدند و یک مورد آتش سوزی نیز به وقوع پیوست که با حضور به موقوع آتش نشانان مهار شد.

روابط عمومی فرمانداری شهرستان گراش نیز اظهار داشت: خسارت جانی ناشی از زمین لرزه در این شهرستان گزارش نشده است اما برخی منازل قدیمی و دیوارهای خشت و سنگی تخریب شده اند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس نیز اظهار داشت: با بروز زلزله در ناحیه بیرم در جنوب فارس تیم های ارزیاب به منقطه اعزام شده اند و تا این ساعت خسارت جانی گزارش نشده است؛ اما آسیب های به منازل روستایی وارد شده است.

آزادی شامگاه سه شنبه در گفت وگو با خبرنگاران درباره اقدامات اجرا شده در پیوند با زلزله در بیرم لارستان عنوان نمود: بنابر گزارش های تیم های ارزیاب در برخی منازل شکاف و ترک خوردگی دیده می گردد و همچنین برخی دیگر نیز که در مناطق روستایی و فاقد ایمنی لازم بوده اند دچار ریزش سقف شده اند.

وی اضافه کرد: گروه های امداد و نجات در حال ایجاد شرایط اسکان موقت هستند و تدابیر لازم برای رسیدگی به آسیب دیدگان احتاقتصادی این زمین لرزه در حال اجرا است.

همچنین مدیرعامل جمعیت هلال احمر فارس به خبرنگار خبرنگاران گفت: جمعیت هلال احمر بلافاصله با بروز زلزله در بخش بیرم هفت تیم عملیاتی پنج نفره امداد و نجات از شهرستان های لارستان، لامرد، خنج و گراش اعزام نموده است و خوشبختانه تا به امروز خسارت جانی اعلام نشده است.

حسین درویشی از تداوم عملیات امدادی سخن گفت و اضافه کرد: هلال احمر تا رسیدگی کامل به شرایط زمین لرزه در کنار مردم خواهد بود و شرایط اسکان موقت و نیز رسیدگی به مصدومان احتاقتصادی را بر عهده دارد.

منبع: ایرنا
انتشار: 20 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 1143

به "خبرنگاران بازگشایی محور مسدود شده در زلزله جنوب فارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران بازگشایی محور مسدود شده در زلزله جنوب فارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید