تظاهرات مقابل سفارت آمریکا در تایلند در اعتراض به دخالت های واشنگتن

به گزارش مجله گیتی رو، مردم تایلند در اعتراض به دخالت های آمریکا در امور داخلی کشورشان مقابل سفارت واشنگتن در بانکوک تظاهرات کردند.

تظاهرات مقابل سفارت آمریکا در تایلند در اعتراض به دخالت های واشنگتن

با تور تایلند به طبیعتی همچون بهشت سفر کنید

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، جمعی از معترضان تایلندی در اعتراض به اظهارات سفیر آمریکا در بانکوک در مقابل سفارت این کشور تجمع کردند. این تجمع به رهبری لوانگ پو بودا ایسارا راهب بودایی در حالی برگزار گردید که انجام هر گونه اقدامی از جمله تظاهرات و تجمع در تایلند ممنوع اعلام شده است. معترضان در این تجمع و در حضور حدود 20 مامور پلیس، استعفای گلین دیویس سفیر جدید آمریکا را خواهان شدند. دیویس روز چهارشنبه درباره صدور احکام حبس طولانی مدت و بی سابقه صادر شده در دادگاه های نظامی تایلند علیه غیر نظامیان به اتهام نقض قانون سلطنتی، ابراز نگرانی نموده بود.

دیویس افزوده بود: آمریکا بر این باور است که هیچ کس نباید به علت بیان مسالمت آمیز عقاید خود زندانی گردد. ایسارا در این باره گفت: سفیر آمریکا حق ندارد با اعمال فشار بر تایلند در این کشور تغییرات ایجاد کند و تأکید کرد مردم تایلند برده آمریکا نیستند.

ایسارا یکی از رهبران اعتراضات علیه دولت دموکراتیک اینگلوک شیناواترا (2014 - 2013) است که مه 2014،حاکمیت نظامیان جایگزین آن شدند.

آبوت بودا ایسارا راهب فعال بودایی که رهبری این تجمع را بر عهده داشت از سفیر جدید آمریکا در بانکوک خواست درک بهتری از فرهنگ مردم تایلند بدست آورد و از دخالت در مباحث مربوط به سیاست و امور داخلی این کشور دست بردارد.

این دیپلمات آمریکایی هفته گذشته نسبت به احکامی که در مقابل منتقدان پادشاه و سلطنت صادر شده بود، موضع گرفت که با واکنش مردم روبرو شد. مناسبات تایلند با آمریکا پس از کودتای خرداد ماه سال گذشته رو به تیرگی گذاشت و بانکوک روابطش را با چین گرم تر کرد و هفته گذشته نیز رزمایشی با حضور نیروهای نظامی دو کشور برگزار گردید.

به نوشته روزنامه خاوسد، تجمع کنندگان معترض مقابل سفارت آمریکا در شعارهایی به زبان تایی و انگلیسی مخالفت خود را با دیدگاه های دیپلمات بلندپایه آمریکا ابراز داشتند. ده ها مامور پلیس مقابل سفارت آمریکا قرار گرفتند، اما تجمع کنندگان در حالی که پلاکارهایی با نوشته به خانه ات برگرد و اینجا تایلند است نه ایالات متحده از آمریکا خواستند در امور داخلی این کشور دخالت نکند. آبوت بودا ایسارا فعال بودایی، گفت: شما هیچ حق و قدرتی ندارید… ما برده آمریکا نیستم.

پرایوت چان اوچا نخست وزیر تایلند نیز با تشدید کشمکش های دیپلماتیک روز آدینه موضع بانکوک را در این زمینه تشریح کرد.

بر اساس قانون تایلند، افراد اهانت کننده به مقام سلطنت، پادشاه، ملکه و وارث آنها به مجازات زندان تا 15 سال محکوم می شوند. توهین به خاندان سلطنتی پس از کودتای نظامی سال گذشته در تایلند افزایش و دولت نظامی نیز به شدت با آنها برخورد می نماید تا جایی که دادگاه نظامی یک شهر 10 تن از این مخالفان را دستگیر و روانه زندان کرد.

کودتای سال گذشته علیه یینگلوک شیناواترا نخست وزیر تایلند انجام شد که گفته می شد تحت تاثیر تاکسین برادرش و نخست وزیر اسبق و فراری این کشور جنوب شرق آسیا بوده است. تاکسین شیناواترا نخست وزیر اسبق تایلند سال 2006 میلادی پس از یک کودتا ، سرنگون شد و به خارج از کشور فرار کرد و گفته می گردد جایگاهی در بین نخبگان و سلطنت طلبان ندارد. احتمال داده می گردد افراد معترض به سلطنت از حامیان خانواده شیناواترا باشند.

منبع: تسنیم
انتشار: 7 آذر 1398 بروزرسانی: 8 مهر 1399 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 563

به "تظاهرات مقابل سفارت آمریکا در تایلند در اعتراض به دخالت های واشنگتن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تظاهرات مقابل سفارت آمریکا در تایلند در اعتراض به دخالت های واشنگتن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید