ترجمه گزارش جهانی فائو با عنوان چشم انداز غذا منتشر شد

به گزارش مجله گیتی رو، گزارش جهانی سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) با عنوان چشم انداز غذا به همت گروه اقتصاد مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران ترجمه و منتشر شد. این مرکز همچنین سیاست های اعمال شده در کشور را نیز به منظور فراهم آوردن مطالعه تطبیقی به بخش سیاست های گزارش اضافه نموده است.

ترجمه گزارش جهانی فائو با عنوان چشم انداز غذا منتشر شد

در 4 دهه گذشته، اهمیت تأمین امنیت غذایی، در تمامی سطوح خرد و کلان مورد تأکید سیاست گذاران و صاحب نظران بخش کشاورزی بوده است. علاوه بر قانون اساسی که سنگ بنای کلیه سیاست های کلان و بخشی است، تمامی شش برنامه توسعه ملی ایران، امنیت غذایی را یکی از اهداف مهم برشمرده اند.

در حال حاضر که ایران درگیر جنگ تمام عیار مالی با ایالات متحده امریکا است و تقریباً، تمامی کشورهای دنیا به اختیار یا اجبار از این شرایط تبعیت می نمایند، تأمین حداکثری احتیاج غذایی مردم در بالاترین ظرفیت ممکن در داخل کشور نه یک اختیار و انتخاب که یک وظیفه و اجبار ملی است.

در بسیاری از کشورهای دنیا و در شرایط عادی، واردات و صادرات مواد غذایی و مواد اولیه فراوری محصولات غذایی یکی از ابزارهای تأمین امنیت غذایی است که در ایران نیز همیشه مورد استفاده قرار گرفته است. گرچه علیرغم غیرقانونی بودن جلوگیری از تجارت غذا و دارو، تحریم های موجود به راه های غیرمستقیم ازجمله مسائل بانکی و انتقال ارز این فرصت را برای کشور بسیار محدود نموده است اما باید با آگاهی کامل از شرایط فراوری و تجارت غذا و مواد اولیه فراوری آن در دنیا، آمادگی خود را برای مقابله با اقدامات احتمالی ارتقا دهیم.

سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) به منظور یاری به کشورهای عضو، هر سال گزارش دنیای با عنوان چشم انداز غذا منتشر می نماید که حاوی اطلاعاتی از فراوری، قیمت و عرضه و تقاضای بین المللی و بین کشوری است. این گزارش علاوه بر نشان دادن چشم انداز فراوری و تجارت غذا در دنیا، سیاست های اعمال شده توسط کشورهای گوناگون را نیز به اجمال شرح می دهد و تا حد امکان به رویدادهای عمده دنیای از قبیل تغییرات اقلیمی و تأثیر آن بر فراوری غذا می پردازد.

اطلاعات موجود در این گزارش می تواند در ترسیم نقشه راه فراوری غذا و امنیت غذایی با استفاده همزمان از ظرفیت های داخلی و خارجی یاریی مؤثر باشد. به این ترتیب گروه اقتصاد مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران علاوه بر ترجمه این گزارش، سیاست های اعمال شده در کشور را نیز به منظور فراهم آوردن مطالعه تطبیقی به بخش سیاست های گزارش اضافه نموده است تا در اتخاذ سیاست های مناسب و تهیه برنامه مؤثر برای تأمین امنیت غذایی کشور در این دوران سخت مالی مورد استفاده قرار گیرد.

گزارش چشم انداز غذای فائو شامل آنالیز شرایط فراوری، تجارت، مصرف و ذخیره محصولات گندم، غلات دانه درشت، برنج، دانه های روغنی، شکر، گوشت و فرآورده های آن، شیر و فرآورده های آن و ماهی و فرآورده های آن می گردد. در انتهای گزارش اطلاعات ارزشمندی از تحولات عمده غلات، برنج، دانه های روغنی، گوشت و لبنیات ارائه و سیاست های تجاری ایران نیز در انتهای گزارش اضافه شده است.

خلاصه مدیریتی گزارش چشم انداز غذا را اینجا مشاهده کنید.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 15 بهمن 1399 بروزرسانی: 15 بهمن 1399 گردآورنده: gitiro.ir شناسه مطلب: 1500

به "ترجمه گزارش جهانی فائو با عنوان چشم انداز غذا منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترجمه گزارش جهانی فائو با عنوان چشم انداز غذا منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید